Brandstoftekort Frankrijk
achtergrond

Franse tankstations geteisterd door brandstoftekorten

Bij verschillende Franse tankstations is geen brandstof meer verkrijgbaar Foto: ANP

Ongeveer een derde van de Franse tankstations kampt met leveringsproblemen van brandstoffen als diesel, benzine en LPG. Dat heeft in sommige gevallen kilometerslange rijen met automobilisten tot gevolg. Wat is er aan de hand?

Een kleine twee weken geleden begonnen werknemers van het Franse olie- en gasconcern TotalEnergies met staken bij verschillende raffinaderijen in het land. De reden: het personeel is niet tevreden over het salaris. Terwijl de grote oliebedrijven het afgelopen kwartaal miljardenwinsten boekten, profiteren zij daar niet van. Daarom eisen ze alsnog een salarisverhoging van 10 procent die op 1 januari 2023 moet ingaan en met terugwerkende kracht moet worden uitbetaald tot dezelfde datum dit jaar. Daarbij zien ze 7 procent als ‘inflatiecorrectie’ en de overige 3 procent als ‘deling in de rijkdom’.

Onderhandelingen in november

Voor november stonden er eigenlijk al loononderhandelingen op de agenda, maar TotalEnergies heeft aangegeven die gesprekken naar voren te willen halen. De onderhandelingen zouden in plaats daarvan al deze maand moeten plaatsvinden. Vakbond Confédération Générale du Travail (CGT), die de stakingen leidt, zegt ondanks deze toezegging door te gaan met de stakingen tot en met dinsdag. TotalEnergies zou namelijk alleen eerder willen onderhandelen als de stakingen per direct stoppen, maar dat noemt CGT chantage.

Ook verschillende raffinaderijen van Exxonmobil draaien door stakingen van personeel niet op volle kracht. Bij dat bedrijf staat maandag een gesprek over de lonen gepland, maar ook daar staakt CGT gewoon door. “We hebben nog geen bevestiging dat die bijeenkomst doorgaat”, citeert het ANP een bondsbestuurder.

Brandstof voor essentieel vervoer

De acties hebben inmiddels geleid tot grote brandstoftekorten bij de Franse tankstations, aangezien meer dan 60 procent van de raffinagecapaciteit in het land stilligt. In totaal zouden 2.000 Franse benzinepompen al geen brandstoffen meer hebben, meldt een Franse website die onder meer de brandstofprijzen bijhoudt. Vooral in Noord-Frankrijk en in de regio Parijs zijn de problemen groot. Waar nog wel brandstof beschikbaar is, staan soms dus kilometerslange files, schrijven verschillende Franse media. In het geval van TotalEnergies komt daar nog bij dat het bedrijf hoge kortingen op brandstof aanbiedt, wat tot extra drukte leidt.

Het Franse Ministerie van Energie liet weten dat maandag op het ministerie een bijeenkomst is georganiseerd met verschillende beroepsorganisaties op het gebied van transport. Daarin werd onder andere besproken hoe de nog beschikbare brandstof verspreid moet worden. Daarbij is het volgens de verschillende ministers van belang dat diensten die essentieel zijn voor ‘het leven van de natie’, zoals het openbaar vervoer, de gezondheidszorg en transporteurs van eerste levensbehoeften, toegang blijven behouden tot brandstof.

Daarbij gaat volgens het ministerie een ‘bijzondere aandacht uit’ naar stations in regio’s die onder druk staan, en dan met name die in het AS24-netwerk, dat gericht is op het vrachtverkeer. “De oliemaatschappijen zijn gemobiliseerd om meer brandstof in te voeren, ook over zee, en zo aan de vraag te voldoen, zoals in Hauts-de-France vanuit België of Rouen.”

Strategische voorraden

Om de tekorten verder te bestrijden, stelt het land bovendien strategische voorraden van brandstof beschikbaar. Frankrijk beschikt volgens het Ministerie van Energie op zijn hele grondgebied over strategische voorraden voor 90 dagen verbruik. Volgens de vooruitzichten voor het aanbod in de komende weken en maanden zou er geen gevaar bestaan voor een blijvend tekort.

Daarnaast heeft de regering besloten dat chauffeurs meer mogelijkheden krijgen bij het leveren van brandstof. Zo mogen vrachtwagens met brandstof hun maximale rijtijd op een dag met een uur overschrijden. Per week mag dit oplopen tot vier uur overschrijding. De aanpassing is tot 14 oktober van kracht. Ook mogen ze op zondag leveren, wat normaal gesproken niet toegestaan is.

Problemen bij Nederlandse automobilisten

Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt tegen het ANP nog geen signalen te hebben ontvangen van transportbedrijven over problemen met Nederlandse vrachtwagens door de brandstoftekorten. Volgens de woordvoerder heeft dat onder andere te maken met de zeer grote brandstoftanks van vrachtwagens, waardoor ze een grotere actieradius hebben. Ook kunnen vrachtwagens extra tanken in Nederland, België en Luxemburg voordat ze de Franse grens overgaan. De zegsman van TLN stelde verder dat de grote bulk van het Nederlandse vrachtvervoer naar België, Duitsland en het noorden van Frankrijk gaat en maar een beperkt deel naar het zuiden van Frankrijk.

Wel zijn er volgens de ANWB meerdere automobilisten die langs de Franse weg gestrand zijn met een lege tank. Bij de ANWB Alarmcentrale kwamen het afgelopen weekend zo’n honderd meldingen binnen van leden die stil kwamen te staan. Nederlanders die nog naar Frankrijk reizen wordt geadviseerd om de brandstoftank te vullen in Luxemburg of België. “Laat het er in Frankrijk niet op aankomen en tank regelmatig vol”, adviseert de ANWB. “Nederlanders met pech onderweg moeten rekening houden met afwijkende maatregelen in verband met brandstofschaarste, depanneurs worden op dit moment enkel ingezet bij onveilige situaties langs de snelwegen.”

Verantwoord consumeren

De Franse president Emmanuel Macron drong er bij de Franse bevolking al op aan niet in paniek te raken door de brandstoftekorten. Ook TotalEnergies riep iedereen eerder al op zich verantwoordelijk te gedragen, zodat het bedrijf ‘het Franse volk onder de best mogelijke omstandigheden kan bevoorraden’. Een soortgelijke oproep herhaalt het ministerie van Energie maandag nog eens. “Gezien de spanningen roepen de minister van Energietransitie en de gedelegeerde minister van Vervoer elke burger en elke professional op om verantwoord te consumeren om elk fenomeen van overconsumptie, dat de situatie tijdelijk zou verergeren, te vermijden.”

De regering doet bovendien een beroep op de directie en de werknemersvertegenwoordigers van de betrokken ondernemingen om hun verantwoordelijkheid te nemen om de loononderhandelingen tot een goed einde te brengen, en daarbij ‘sociale moeilijkheden’ te voorkomen.

Hoe snel de problemen daadwerkelijk opgelost worden, is nog de vraag. Tot die tijd zegt het ministerie de situatie op de voet te volgen en dagelijks te vergaderen met beroepsorganisaties voor het wegvervoer om eventueel passende maatregelen te nemen. Als er binnen een paar dagen geen akkoord is gesloten tussen vakbonden en oliebedrijven, wordt door de overheid mogelijk zelfs beslag gelegd op de raffinaderijen, verklaarde transportminister Clement Beaune op de radio.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.