EU-pilot start: 30 e-hubs in Nijmegen, Arnhem en Amsterdam

In Nijmegen, Arnhem en Amsterdam komen een stuk of dertig e-hubs. Dit zijn plekken waar op wijkniveau elektrische deelvoertuigen en laadinfrastructuur bij elkaar gebracht worden. De bouw is onderdeel van een net begonnen Europese pilot, waar ook nog vier steden in andere EU-landen meedoen. Doel is de CO2-uitstoot in steden aanzienlijk verminderen en een groeiende markt voor elektrische deelmobiliteit creëren.

De e-mobility hub, ook wel de e-hub. Je kunt er straks terecht voor het opladen van je eigen e-voertuig, maar ook voor het huren van een een duurzaam, elektrisch deelvoertuig. Er is niet alleen keuze uit e-bikes en elektrische auto’s, maar ook uit e-scooters en e-cargobikes. Je hebt grote hubs en iets kleinere. Die eerste zul je bij grote OV-knooppunten treffen, de tweede in woonwijken. Voor ieder type reiziger en voor elk moment is een vervoersmiddel. Het is een aanbod dat zo passend en aantrekkelijk is, dat je, in ieder geval in de stad, dat je eigen auto de deur uit wilt doen.

Over een aantal jaar vind je deze hubs in Europa. Althans, dat is de bedoeling van EU-project eHUBS. Vijftien partijen doen eraan mee. Het gaat om internationale organisaties, aanbieders van elektrische deelvoertuigen, universiteiten en de steden waar de pilot uitgerold wordt: Manchester, Leuven, Dreux, Kempten, Nijmegen, Arnhem en Amsterdam. Laatstgenoemde leidt het geheel.

Aftrap

De doelstelling is hoog: 92 hubs met in totaal 2,395 scooters en fietsen en 672 auto’s. Ook ontwikkelen de betrokken partijen een toolkit waarmee andere steden zo’n hub kunnen bouwen en zoeken ze alvast de samenwerking op met twintig steden die voor de hubs in aanmerking willen komen. In 2022 moet het allemaal zo ver zijn.

Voor het project is 8,8 miljoen euro gereserveerd. De EU draagt 5,3 miljoen euro bij vanuit het Interreg-programma Noord-West Europa. Dat is een Europees programma dat zich inzet voor grensvervaging in Europa aan de hand van duurzaamheidsprojecten. De officiële aftrap van de pilot was afgelopen 10 april in Lille.

Files

De doelstelling van de pilot is tweeledig. Allereerst een groeiende markt creëren voor elektrische deelmobiliteit. Daar ligt namelijk nogal een uitdaging, stellen de betrokken partijen. E-hubs ontwikkelen is niet zo moeilijk, het probleem is de trage adoptie door gebruikers en achterblijvende planning en wet- en regelgeving. Mooie bijkomstigheid: elektrisch rijden wordt bereikbaar voor mensen die geen eigen elektrisch voertuig kunnen of willen aanschaffen. En het tweede doel, nauw samenhangend met het eerste is: het terugdringen van CO2-uitstoot, luchtvervuiling en files.

Nijmegen krijgt tien e-hubs, Arnhem drie. Het streven is om de eerste e-hubs al in 2019 in gebruik te nemen. Nijmegen heeft al ‘kansrijke’ plekken in beeld. Het gaat onder meer om een locatie bij het Centraal Station en om locaties bij winkelcentrum Dukenburg en de nieuwe wijk Hof van Holland. Vast staat het allemaal nog niet. Om het aanbod goed aan te laten sluiten op de vraag, wil de gemeente vooraf goed met de wijk, ontwikkelaars en ondernemers overleggen.

Eenvoudiger

De Nijmeegse Wethouder Harriët Tiemens (mobiliteit) is blij met de komst van de eHubs. “Voor de gezondheid van mensen in stedelijke gebieden is het belangrijk dat we ons op andere manieren door de stad gaan bewegen. Er is geen ruimte voor nog meer autoverkeer terwijl het aantal mensen wel blijft groeien. Om bereikbaar te blijven en prettig te wonen moeten we ons anders en schoner door Nijmegen en de regio verplaatsen. e-hubs in onze stadswijken voor deelauto’s en fietsen kunnen die verandering stimuleren en eenvoudiger maken.”

Op welke plekken in Arnhem de e-hubs komen is op dit moment nog niet bekend. De wethouder voor duurzame mobiliteit Roeland van der Zee in de Gelderse stad is in ieder geval verheugd over het idee. “Als er kansen als deze voorbijkomen om schoon vervoer te stimuleren doen we daar natuurlijk aan mee. Als regio hebben we al één van de schoonste openbaar vervoer-concessies van Nederland. Met de komst van deze e-hubs doen we er wat betreft schoon vervoer nog een schepje bovenop.”

Fossiele brandstoffen

Amsterdam wil er zo’n vijftien tot twintig inrichten, laat woordvoerder Marten Grupstra weten. Waar ze precies komen is nog niet bekend. Duidelijk is wel dat de hubs echt verankerd zullen worden in de buurt en dat omwonenden nauw betrokken worden bij de inrichting. Net als Rijkswaterstaat, de Hogeschool van Amsterdam en het AMS Institute overigens.

Hoe zo’n hub eruit gaat zien, zal snel duidelijk worden op het Stadionplein in de stad. Het Total-tankstation daar gaat plaatsmaken voor een Smart Mobility Lab: in plaats van fossiele brandstoffen kun je hier terecht voor laden, elektrische deelfietsen en andere mobiliteitsoplossingen. Naar verwachting zal er aan het einde van 2019 een aanbestedingsprocedure plaatsvinden. Overigens staat dit initiatief los van de e-hub-pilots, benadrukt Grupstra. Het lab is naar verwachting in 2020 af.

Lees ook:

Auteur: JanPieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU-pilot start: 30 e-hubs in Nijmegen, Arnhem en Amsterdam | TankPro.nl

EU-pilot start: 30 e-hubs in Nijmegen, Arnhem en Amsterdam

In Nijmegen, Arnhem en Amsterdam komen een stuk of dertig e-hubs. Dit zijn plekken waar op wijkniveau elektrische deelvoertuigen en laadinfrastructuur bij elkaar gebracht worden. De bouw is onderdeel van een net begonnen Europese pilot, waar ook nog vier steden in andere EU-landen meedoen. Doel is de CO2-uitstoot in steden aanzienlijk verminderen en een groeiende markt voor elektrische deelmobiliteit creëren.

De e-mobility hub, ook wel de e-hub. Je kunt er straks terecht voor het opladen van je eigen e-voertuig, maar ook voor het huren van een een duurzaam, elektrisch deelvoertuig. Er is niet alleen keuze uit e-bikes en elektrische auto’s, maar ook uit e-scooters en e-cargobikes. Je hebt grote hubs en iets kleinere. Die eerste zul je bij grote OV-knooppunten treffen, de tweede in woonwijken. Voor ieder type reiziger en voor elk moment is een vervoersmiddel. Het is een aanbod dat zo passend en aantrekkelijk is, dat je, in ieder geval in de stad, dat je eigen auto de deur uit wilt doen.

Over een aantal jaar vind je deze hubs in Europa. Althans, dat is de bedoeling van EU-project eHUBS. Vijftien partijen doen eraan mee. Het gaat om internationale organisaties, aanbieders van elektrische deelvoertuigen, universiteiten en de steden waar de pilot uitgerold wordt: Manchester, Leuven, Dreux, Kempten, Nijmegen, Arnhem en Amsterdam. Laatstgenoemde leidt het geheel.

Aftrap

De doelstelling is hoog: 92 hubs met in totaal 2,395 scooters en fietsen en 672 auto’s. Ook ontwikkelen de betrokken partijen een toolkit waarmee andere steden zo’n hub kunnen bouwen en zoeken ze alvast de samenwerking op met twintig steden die voor de hubs in aanmerking willen komen. In 2022 moet het allemaal zo ver zijn.

Voor het project is 8,8 miljoen euro gereserveerd. De EU draagt 5,3 miljoen euro bij vanuit het Interreg-programma Noord-West Europa. Dat is een Europees programma dat zich inzet voor grensvervaging in Europa aan de hand van duurzaamheidsprojecten. De officiële aftrap van de pilot was afgelopen 10 april in Lille.

Files

De doelstelling van de pilot is tweeledig. Allereerst een groeiende markt creëren voor elektrische deelmobiliteit. Daar ligt namelijk nogal een uitdaging, stellen de betrokken partijen. E-hubs ontwikkelen is niet zo moeilijk, het probleem is de trage adoptie door gebruikers en achterblijvende planning en wet- en regelgeving. Mooie bijkomstigheid: elektrisch rijden wordt bereikbaar voor mensen die geen eigen elektrisch voertuig kunnen of willen aanschaffen. En het tweede doel, nauw samenhangend met het eerste is: het terugdringen van CO2-uitstoot, luchtvervuiling en files.

Nijmegen krijgt tien e-hubs, Arnhem drie. Het streven is om de eerste e-hubs al in 2019 in gebruik te nemen. Nijmegen heeft al ‘kansrijke’ plekken in beeld. Het gaat onder meer om een locatie bij het Centraal Station en om locaties bij winkelcentrum Dukenburg en de nieuwe wijk Hof van Holland. Vast staat het allemaal nog niet. Om het aanbod goed aan te laten sluiten op de vraag, wil de gemeente vooraf goed met de wijk, ontwikkelaars en ondernemers overleggen.

Eenvoudiger

De Nijmeegse Wethouder Harriët Tiemens (mobiliteit) is blij met de komst van de eHubs. “Voor de gezondheid van mensen in stedelijke gebieden is het belangrijk dat we ons op andere manieren door de stad gaan bewegen. Er is geen ruimte voor nog meer autoverkeer terwijl het aantal mensen wel blijft groeien. Om bereikbaar te blijven en prettig te wonen moeten we ons anders en schoner door Nijmegen en de regio verplaatsen. e-hubs in onze stadswijken voor deelauto’s en fietsen kunnen die verandering stimuleren en eenvoudiger maken.”

Op welke plekken in Arnhem de e-hubs komen is op dit moment nog niet bekend. De wethouder voor duurzame mobiliteit Roeland van der Zee in de Gelderse stad is in ieder geval verheugd over het idee. “Als er kansen als deze voorbijkomen om schoon vervoer te stimuleren doen we daar natuurlijk aan mee. Als regio hebben we al één van de schoonste openbaar vervoer-concessies van Nederland. Met de komst van deze e-hubs doen we er wat betreft schoon vervoer nog een schepje bovenop.”

Fossiele brandstoffen

Amsterdam wil er zo’n vijftien tot twintig inrichten, laat woordvoerder Marten Grupstra weten. Waar ze precies komen is nog niet bekend. Duidelijk is wel dat de hubs echt verankerd zullen worden in de buurt en dat omwonenden nauw betrokken worden bij de inrichting. Net als Rijkswaterstaat, de Hogeschool van Amsterdam en het AMS Institute overigens.

Hoe zo’n hub eruit gaat zien, zal snel duidelijk worden op het Stadionplein in de stad. Het Total-tankstation daar gaat plaatsmaken voor een Smart Mobility Lab: in plaats van fossiele brandstoffen kun je hier terecht voor laden, elektrische deelfietsen en andere mobiliteitsoplossingen. Naar verwachting zal er aan het einde van 2019 een aanbestedingsprocedure plaatsvinden. Overigens staat dit initiatief los van de e-hub-pilots, benadrukt Grupstra. Het lab is naar verwachting in 2020 af.

Lees ook:

Auteur: JanPieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.