Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, heeft haar nieuwste waterstof raceauto op het circuit van Zandvoort getest. Het team wil met de Forze IX nadrukkelijk aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie.
'duurzamer alternatief'

Forze IX racewagen van TU Delft moet ‘belangrijke rol waterstof in energietransitie’ aantonen

Forze Hydrogen Racing wil mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen, zowel in de racerij als daarbuiten. Foto: Forze Hydrogen Racing, 2023

Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, heeft haar nieuwste waterstof raceauto op het circuit van Zandvoort getest. Het team wil met de Forze IX nadrukkelijk aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie.

De raceauto maakte de eerste meters op zijn zogenoemde superbatterij, waarna de volgende stap is om het waterstofsysteem in te bouwen. Binnenkort zal de duurzame wagen het op het circuit van Zandvoort.
gaan opnemen tegen conventionele benzineauto’s in de Supercar Challenge. Forze Hydrogen Racing wil mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen, zowel in de racerij als daarbuiten. Dat de waterstofracer niet onderdoet voor ‘normale’ auto’s met verbrandingsmotoren heeft het team al bewezen. In 2019 werd met het vorige model een podiumplek behaald in de Sportklasse van de Supercar Challenge op het circuit van Assen. Het nieuwe model moet deze prestatie gaan overtreffen. Door het verslaan van benzineauto’s hoopt het team een sterk signaal af te kunnen geven zodat overheden, bedrijven en het algemene publiek waterstof gaan omarmen.

Grote stap

Met de nieuwe auto zetten de studenten een grote stap vooruit in de technologie. De nieuwe wagen krijgt twee brandstofcellen, vier elektromotoren en een capaciteit van 8.4kg aan waterstof, waarmee het team sneller en langer wil kunnen rijden dan ooit tevoren. Het team wil zichzelf blijven uitdagen en de grenzen van de technologie verleggen. De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een energiebuffer, bestaande uit meerdere supercondensatoren, die een flinke ‘adrenaline-shot’ kunnen geven. De volgende stap voor het team is om het waterstofsysteem verder te testen en te integreren in de auto, zodat de waterstofracer het zo snel mogelijk kan gaan opnemen tegen benzineauto’s.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Forze IX racewagen van TU Delft moet ‘belangrijke rol waterstof in energietransitie’ aantonen | TankPro.nl
Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, heeft haar nieuwste waterstof raceauto op het circuit van Zandvoort getest. Het team wil met de Forze IX nadrukkelijk aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie.
'duurzamer alternatief'

Forze IX racewagen van TU Delft moet ‘belangrijke rol waterstof in energietransitie’ aantonen

Forze Hydrogen Racing wil mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen, zowel in de racerij als daarbuiten. Foto: Forze Hydrogen Racing, 2023

Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, heeft haar nieuwste waterstof raceauto op het circuit van Zandvoort getest. Het team wil met de Forze IX nadrukkelijk aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie.

De raceauto maakte de eerste meters op zijn zogenoemde superbatterij, waarna de volgende stap is om het waterstofsysteem in te bouwen. Binnenkort zal de duurzame wagen het op het circuit van Zandvoort.
gaan opnemen tegen conventionele benzineauto’s in de Supercar Challenge. Forze Hydrogen Racing wil mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen, zowel in de racerij als daarbuiten. Dat de waterstofracer niet onderdoet voor ‘normale’ auto’s met verbrandingsmotoren heeft het team al bewezen. In 2019 werd met het vorige model een podiumplek behaald in de Sportklasse van de Supercar Challenge op het circuit van Assen. Het nieuwe model moet deze prestatie gaan overtreffen. Door het verslaan van benzineauto’s hoopt het team een sterk signaal af te kunnen geven zodat overheden, bedrijven en het algemene publiek waterstof gaan omarmen.

Grote stap

Met de nieuwe auto zetten de studenten een grote stap vooruit in de technologie. De nieuwe wagen krijgt twee brandstofcellen, vier elektromotoren en een capaciteit van 8.4kg aan waterstof, waarmee het team sneller en langer wil kunnen rijden dan ooit tevoren. Het team wil zichzelf blijven uitdagen en de grenzen van de technologie verleggen. De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een energiebuffer, bestaande uit meerdere supercondensatoren, die een flinke ‘adrenaline-shot’ kunnen geven. De volgende stap voor het team is om het waterstofsysteem verder te testen en te integreren in de auto, zodat de waterstofracer het zo snel mogelijk kan gaan opnemen tegen benzineauto’s.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.