‘69 procent Nederlandse zakenauto’s en bedrijfswagens kan elektrisch’

Ruim twee derde van de zakelijke personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in Nederland kan worden vervangen door elektrische modellen. Dit blijkt uit onderzoek van Webfleet Solutions. “De mogelijkheden om elektrische voertuigen in te zetten, zijn in Nederland beter dan in omringende landen, mede door de kortere ritten en het relatief hoge aantal oplaadpunten.”

Het onderzoek is gebaseerd op geanonimiseerde ritgegevens die werden verzameld van circa 100.000 verbonden voertuigen van ruim 5.000 Europese klanten van Webfleet Solutions. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een bedrijfsvoertuig dat in twaalf maanden tijd minder dan 300 kilometer per dag aflegt, door een elektrisch model kan worden vervangen. De maximale rijafstand van 300 kilometer per dag werd gekozen als weerspiegeling van de gemiddelde actieradius van de meest verkochte modellen elektrische auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen van dit moment.

Elektrificeren

Uit het onderzoek blijkt ook dat 82,8 procent van alle bedrijven minstens één van hun voertuigen door een elektrisch model zou kunnen vervangen. Bovendien zou volgens Webfleet Solutions 57 procent van alle bedrijven minstens de helft van hun voertuigen door EV’s kunnen vervangen en 34,4 procent kan zelfs het hele wagenpark elektrificeren. Volgens de data van het bedrijf zijn Nederland en Groot-Brittannië de landen met het grootste potentieel voor elektrificatie. In deze landen zou respectievelijk 69 procent en 70 procent van alle bedrijfswagens kunnen worden geëlektrificeerd.

Vice president Taco Van der Leij: “De data is in ieder geval duidelijk over het volgende: de ritten die de overgrote meerderheid van zakelijke personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen maken in de door ons geanalyseerde sectoren zouden ook door EV’s kunnen worden gereden. Dit zorgt hopelijk voor nog meer interesse van bedrijven die de ambitie hebben om elektrische voertuigen aan hun wagenpark toe te voegen.”

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.