Foto: Opel

Total en PSA gaan samen batterijen voor elektrische auto’s produceren

Total gaat een samenwerking aan met autofabrikant PSA voor de productie van accupakketten voor elektrische auto’s. Beide bedrijven willen hun kennis op het gebied van batterijtechnologie bundelen om samen krachtige, hoogwaardige lithium-ion batterijen te bouwen. Met de nieuwe joint venture Automotive Cell Company (ACC) slaan Total-dochterbedrijf Saft en Opel, dat sinds 2017 in handen is van de Franse autogroep, de handen ineen.

Er zijn onder meer plannen om een grote productielocatie te openen in de Noord-Franse regio Hauts-de-France, met een capaciteit van 8 GWh, die uitgebreid wordt naar 24 GWh. Een tweede fabriek komt in Duitsland. Beide locaties moeten in 2030 samen goed zijn voor een capaciteit van 48 GWh. Dit staat gelijk aan ongeveer een miljoen batterijen per jaar, zo’n 10 tot 15 procent van de Europese productie.

Met de samenwerking is een bedrag gemoeid van ongeveer 5 miljard euro, beide partijen verwachten dat ongeveer een kwart hiervan afkomstig is van Europese subsidies en bijdragen uit eigen land. De nieuwe Europese samenwerking werd bekendgemaakt tijdens een bezoek van de Franse president Macron aan de Saft-fabriek in Angoulême. Dit onderdeel van Total houdt zich bezig met de ontwikkeling van lithium-ion batterijen.

Investeren in alternatieve brandstoffen

Total heeft afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe brandstoffen. Niet alleen door de overname van Pitpoint, maar ook door batterijproducent Saft in te lijven. “Met de steun van de Franse, Duitse en Europese autoriteiten zullen we onze expertise en technologieën samen met onze partner Group PSA bundelen om een competitieve Europese batterij-industrie te creëren”, benadrukte topman Patrick Pouyanné van Total.

Ook Carlos Tavares, voorzitter van de Raad van Bestuur van PSA, is blij met de samenwerking met Total. “Ons doel is om klanten mobiliteitsoplossingen aan te bieden die schoon, veilig en betaalbaar zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit project, samen met onze partner Total/Saft, een toonaangevende Europese speler kunnen worden in de ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s.”

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.