Foto: Tank & Rast

ACM: onderzoek naar tarieven voor opladen van elektrische auto’s

Foto: Tank & Rast

Opladen van een elektrische auto is bij een snellaadstation zo langzamerhand duurder dan de tank volgooien met diesel of benzine, tenminste als de prijs per kilometer wordt berekend. Alle aanbieders van snelladers hebben hun tarieven de afgelopen maanden en jaren fors verhoogd.

De vraag is dan ook of die bedrijven mogelijk onder één hoedje spelen en een kartel vormen. De Autoriteit Consument & Markt ACM moet dat daarom in samenwerking met verschillende ministeries onderzoeken. “Gaat het zo zijn dat de overheid op allerlei manieren elektrisch rijden stimuleert en subsidieert (via de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb), bijtelling, etc.) en dat private partijen excessieve monopoliewinsten gaan maken?”

Drie tot vijf keer duurder

Dat stellen de kamerleden Pieter Omzicht (CDA), Eppo Bruins (Christen Unie), Matthijs Sienot (D66) en Helma Lodders in schriftelijke vragen aan een reeks ministers. Zij noemen met name Ionity, het laadbedrijf van Volkswagen, BMW, Daimler en Ford. Dat bedrijf heeft de prijs voor het opladen voor passanten verhoogd naar 79 cent per kilowattuur waarmee een laadbeurt zeker drie tot vijf keer duurder is geworden. Een volle accu komt daarmee bij die laadpalenexploitant nu op tussen de dertig en veertig euro. Dat is weliswaar nog een stuk minder dan een volle tank maar daarmee kan je wel aanzienlijk meer kilometers afleggen. RTLZ heeft in een bericht over de kamervragen uitgerekend dat bij de hogere prijs van Ionity een Volkswagen e-Golf twaalf cent per kilometer kost, een benzineversie van dezelfde auto negen cent per kilometer en een diesel niet meer dan zes cent per kilometer.

Marktmacht

De parlementariërs willen eerst weten tegen welke prijs Ionity elektriciteit inkoopt en vervolgens weer verkoopt, met andere woorden wat de bruto winstmarge is. Maar daarnaast vragen ze de ministers of het hen is opgevallen dat er over een breed front forse prijsverhogingen zijn doorgevoerd. “Bent u bereid om in samenwerking met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek te laten doen naar marktmacht en kartelvorming bij de aanbieders van snelladers?” Vervolgens suggereert het viertal Kamerleden om een maximumprijs voor snelladers en voor laadpalen in te voeren. “Of ziet u andere manieren om ervoor te zorgen dat consumenten niet met extreem hoge prijzen geconfronteerd worden? Bent u bereid om bij het veilen van nieuwe locaties langs snelwegen voor laadpalen een maximumprijs in te voeren, die aanbieders in rekening mogen brengen?”

Bij dat al past wel de aantekening dat de gesignaleerde problemen voorlopig alleen lijken te gelden voor het opladen bij openbare snelladers. De overgrote meerderheid van de EV-rijders doet dat thuis of bij het eigen bedrijf, bij een klant of andere zakelijke relatie. Voor thuisladen geldt gemiddeld een tarief van 21 cent per kWh wat volgens RTLZ bij de elektrische Golf overeenkomt met vier cent per kilometer.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ACM: onderzoek naar tarieven voor opladen van elektrische auto’s | TankPro.nl
Foto: Tank & Rast

ACM: onderzoek naar tarieven voor opladen van elektrische auto’s

Foto: Tank & Rast

Opladen van een elektrische auto is bij een snellaadstation zo langzamerhand duurder dan de tank volgooien met diesel of benzine, tenminste als de prijs per kilometer wordt berekend. Alle aanbieders van snelladers hebben hun tarieven de afgelopen maanden en jaren fors verhoogd.

De vraag is dan ook of die bedrijven mogelijk onder één hoedje spelen en een kartel vormen. De Autoriteit Consument & Markt ACM moet dat daarom in samenwerking met verschillende ministeries onderzoeken. “Gaat het zo zijn dat de overheid op allerlei manieren elektrisch rijden stimuleert en subsidieert (via de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb), bijtelling, etc.) en dat private partijen excessieve monopoliewinsten gaan maken?”

Drie tot vijf keer duurder

Dat stellen de kamerleden Pieter Omzicht (CDA), Eppo Bruins (Christen Unie), Matthijs Sienot (D66) en Helma Lodders in schriftelijke vragen aan een reeks ministers. Zij noemen met name Ionity, het laadbedrijf van Volkswagen, BMW, Daimler en Ford. Dat bedrijf heeft de prijs voor het opladen voor passanten verhoogd naar 79 cent per kilowattuur waarmee een laadbeurt zeker drie tot vijf keer duurder is geworden. Een volle accu komt daarmee bij die laadpalenexploitant nu op tussen de dertig en veertig euro. Dat is weliswaar nog een stuk minder dan een volle tank maar daarmee kan je wel aanzienlijk meer kilometers afleggen. RTLZ heeft in een bericht over de kamervragen uitgerekend dat bij de hogere prijs van Ionity een Volkswagen e-Golf twaalf cent per kilometer kost, een benzineversie van dezelfde auto negen cent per kilometer en een diesel niet meer dan zes cent per kilometer.

Marktmacht

De parlementariërs willen eerst weten tegen welke prijs Ionity elektriciteit inkoopt en vervolgens weer verkoopt, met andere woorden wat de bruto winstmarge is. Maar daarnaast vragen ze de ministers of het hen is opgevallen dat er over een breed front forse prijsverhogingen zijn doorgevoerd. “Bent u bereid om in samenwerking met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek te laten doen naar marktmacht en kartelvorming bij de aanbieders van snelladers?” Vervolgens suggereert het viertal Kamerleden om een maximumprijs voor snelladers en voor laadpalen in te voeren. “Of ziet u andere manieren om ervoor te zorgen dat consumenten niet met extreem hoge prijzen geconfronteerd worden? Bent u bereid om bij het veilen van nieuwe locaties langs snelwegen voor laadpalen een maximumprijs in te voeren, die aanbieders in rekening mogen brengen?”

Bij dat al past wel de aantekening dat de gesignaleerde problemen voorlopig alleen lijken te gelden voor het opladen bij openbare snelladers. De overgrote meerderheid van de EV-rijders doet dat thuis of bij het eigen bedrijf, bij een klant of andere zakelijke relatie. Voor thuisladen geldt gemiddeld een tarief van 21 cent per kWh wat volgens RTLZ bij de elektrische Golf overeenkomt met vier cent per kilometer.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.