Ton Uijen: ‘Dit nieuwe Shell-station is echt het neusje van de zalm’

“Het is een prachtig tankstation geworden op een zeer interessante plek”, vindt ondernemer Ton Uijen. Sinds juni exploiteert de Brabander de nieuwe Shell-locatie in de Tilburgse wijk Reeshof. Dat Shell bij hem aanklopte voor het exploiteren van dit station, kwam wel als een verrassing. “Mijn andere zes tankstations liggen namelijk allemaal rondom Helmond en in Limburg. Dit deel van Noord-Brabant is voor mij echt weer een nieuwe wereld.”

Na maanden van hard werken kon de ondernemer dinsdag met zijn nieuwe team even stilstaan bij de opening van de nieuwe locatie. “Het is een tankstation om trots op te zijn. En een die volop mogelijkheden biedt voor de toekomst. De ligging is prachtig, langs de N260. Het is een drukke weg waar veel verkeer langskomt.” Veel aanloop verwacht Uijen vanuit de wijk Reeshof. “Hier wonen ruim 45.000 mensen. Ook ligt het tankstation vlakbij een industrieterrein. Ik verwacht veel vrachtverkeer. Zowel voor zakelijke klanten als voor particulieren hebben we een interessant aanbod aan producten en diensten.”

Compleet nieuw team

Afgelopen maanden werd een compleet nieuw team samengesteld. “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het was ‘a hell of a job’. Het valt in deze tijd niet mee om goed personeel te vinden. De krapte op de arbeidsmarkt is groot. Uiteindelijk heb ik via lokale media en via mijn netwerk toch een heel mooi team van vijftien medewerkers bij elkaar gekregen. Goed personeel is echt dé basis van een succesvolle tanklocatie. We hebben een mooie shop met de Deli by Shell-formule en een kettingwasstraat in huis. Goed getraind personeel is een must om optimale service te kunnen bieden.”

Uijen is een bekend gezicht in petrolland en kent het klappen van de zweep. De nieuwe Shell-locatie in Tilburg is de zevende vestiging die hij onder zijn paraplu heeft. Ook bij alle andere tankstations staat de schelp op de luifel. Het gaat om stations in Roermond, Someren, Meijel, Deurne en twee locaties langs de snelweg A2, in Geleen en Grathem. Alle locaties zijn bemand en hebben een bakery. Drie locaties van de bestaande zes hebben ook een wasgelegenheid.

Goed getraind personeel is een must om optimale service te kunnen bieden.

Bij de bouw van het tankstation speelde slim en zuinig omspringen met energie een prominente rol. De locatie bevat isolatieglas en energiezuinige apparatuur. Een warmtepomp en een systeem dat warmte terugwint, zorgen voor het juiste klimaat in het station. 164 zonnepanelen op het dak wekken de benodigde stroom op. Daarbij worden ze geholpen door nog eens 125 vierkante meter aan in de luifel geïntegreerde zonnepanelen. De panelen in de luifel zijn doorzichtig. Daardoor is minder kunstlicht nodig. Samen met WashTec werd een kettingwasstraat en wasboxen geïnstalleerd. Ook daarbij stond duurzaamheid hoog op de agenda. Het waswater wordt opgevangen en gezuiverd. Daardoor kan 85 procent van het water opnieuw worden gebruikt.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Op het gebied van brandstoffen heeft het tankstation ook een primeur te pakken. Het is namelijk de eerste locatie waar de 150 kW Shell Recharge-laadpalen voor elektrische auto’s zijn geïnstalleerd. Komende tijd gaat Shell maar liefst tweehonderd laadpalen plaatsen op eigen stations. “Dit station is zonder meer een van de paradepaardjes van Shell. Het gebouw zit vol energiezuinige maatregelen en andere snufjes. De rode vloer op het terrein is bedoeld om de veiligheid verder te verbeteren. Idee erachter is om het overzicht te vergroten en ervoor te zorgen dat mensen langzamer gaan rijden.”Namens Shell opende Hilmar van den Dool, General Manager Retail in de Benelux en Frankrijk, het station officieel: “Shell streeft ernaar om de CO2-voetafdruk van haar stations in Nederland voor 2025 te halveren. Zo voorzien we al onze stations van groene stroom. Daarnaast pakken we onze eigen activiteiten aan, zoals hier in Tilburg. Bij Shell Peulwijk Oost is de CO2-uitstoot met 35 procent gereduceerd. In Tilburg willen we nog een stap verder komen.”

Op de rails

Het trainen van het team stond de laatste weken bovenaan de lijst, vertelt Uijen. Een ervaren stationsmanager van een van de andere locaties, staat tijdelijk aan het roer van het station. “Hij is mijn steun en toeverlaat. Er komt heel wat kijken bij het succesvol exploiteren van een tankstation. We hebben de zaken inmiddels goed op de rails en de medewerkers zijn al echt een team.”

Bijzonder aan het tankstation zijn ook de uitgebreide carwashfaciliteiten. Er zijn drie zelfwasboxen, waarvan er een geschikt is voor hoge voertuigen, zoals caravans en campers. Ook is de locatie uitgerust met een kettingwasstraat. Dat is geen vanzelfsprekendheid bij tankstations van Shell. Voor het realiseren van alle carwashfaciliteiten werd de hulp van WashTec ingeschakeld. “Het traject is heel soepel verlopen”, vertelt special projects manager Peter van der Veen van WashTec. “Er is voor de kettingwasstraat uiteindelijk gekozen voor de SL50. Deze wasinstallatie kan vijftig auto’s per uur wassen. In het eerste weekend dat de locatie open was, bezochten 340 autos deze wasstraat. Dat is echt ongekend veel.”

Naast de kettingstraat zijn achter op het terrein drie zelfwasboxen geïnstalleerd, waar zowel met contant geld als contactloos betaald kan worden. “Cash blijft nog steeds belangrijk, al merken we wel dat klanten met de pinpas gemiddeld meer euro’s uitgeven”, vertelt Van der Veen. Tijdens de eerste weken liep carwash-coach Marcel van der Lans van WashTec rond op de locatie om de nieuwe medewerkers van de wasstraat te ondersteunen en te adviseren. “Door je mensen goed te instrueren, haal je veel meer uit je wasstraat. Zorg dat ze weten hoe alles werkt in de carwash. Ze moeten de klant zo optimaal mogelijk adviseren en bovenal gastvrij zijn. Bezoekers die een positief gevoel overhouden aan hun wasbeurt, komen de volgende keer weer terug. Dat geldt uiteraard niet alleen voor de wasstraat, maar zeker ook voor de shop”, sluit Van der Lans af.

Bekijk hieronder de uitgebreide fotoreportage:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.