Eneco eMobility neemt laadbedrijf uit Zwijndrecht over

Eneco heeft het Zwijndrechtse laadpalenbedrijf Flow Charging overgenomen. Het energiebedrijf voegt daarmee ongeveer tweeduizend actieve laadpalen en 4500 laadpassen toe aan zijn portfolio. Financiële details van de transactie zijn door beide partijen niet bekendgemaakt.

Eneco eMobility breidt hiermee haar klantenportefeuille uit met onder andere KLM en KPN en groeit in de markt voor zakelijke laadpunten en thuisladen. De overname van Flow Charging is met terugwerkende kracht ingegaan per 1 januari 2019. “We zijn een topdrie dienstverlener in elektrisch autoladen in Nederland, België en Duitsland en hebben de ambitie om een sterke Europese speler te worden”, aldus Bram Poeth, directeur van Eneco eMobility. “Met de overname van Flow Charging zijn we weer een stap dichterbij het realiseren van dat doel. Zo groeit ons aantal actieve laadpalen naar meer dan 12.000 en zijn er meer dan 20.000 van onze laadpassen in omloop. Daarnaast nemen we met deze overname waardevolle klantcontracten over in de zakelijke markt.”

Het management van Flow Charging blijft nog voor een nader te bepalen periode bij het bedrijf betrokken om te zorgen voor een succesvolle overdracht en integratie. “Met Flow Charging hebben wij aan de basis gestaan van elektrisch rijden”, vertelt directeur Bregje Schoonen. “Toen was de markt nog erg onzeker, maar inmiddels is iedereen overtuigd van de groei die elektrisch rijden door gaat maken.”

Veiling

Eneco maakte afgelopen december bekend dat het op de markt wordt gebracht via een gecontroleerde veiling, onder voorbehoud van goedkeuring door haar aandeelhouders. Eneco behoort tot de grootste energiemaatschappijen van Nederland. Aandeelhouders zijn enkele tientallen gemeenten, waaronder Rotterdam, Dordrecht en Den Haag. Eneco is halverwege de jaren negentig ontstaan uit een fusie van de nutsbedrijven. Volgens eerdere berichten zijn zowel Shell als Total geïnteresseerd in het bedrijf.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.