Shell ziet kansen voor snellaadpalen bij tankstations

Shell gaat de komende jaren inzetten op het plaatsen van snellaadpalen bij eigen tankstations. Dat heeft David Bunch, hoofd consumentenverkoop bij het olie- en gasconcern, laten weten aan het ANP. Hij deed dat bij de opening van een Ionity-snellaadpunt van Shell in Frankrijk.

Shell gaat zich volgens Bunch alleen richten op het plaatsen van snellaadpalen bij tankstations, plannen voor het neerzetten van laadpunten op andere locaties zijn er niet. Bij de laadpalen kunnen klanten de batterij van hun elektrische auto opladen met een vermogen van 350 kW.

Ionity is een joint venture van BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche. De autofabrikanten willen een Europees High-Power Charging (HPC) netwerk voor elektrische voertuigen opzetten. De bouw van de HPC-stations moet ervoor zorgen dat elektrische voertuigen eenvoudiger lange afstanden af kunnen leggen. In totaal zijn er plannen voor vijfhonderd snellaadlocaties.

Leerproces

Volgens Bunch is de nieuwe markt van elektrisch rijden en laden een leerproces. Aanbieders van snellaadpalen moeten nog leren hoe klanten omgaan met het opladen. Hij denkt dat er zeker een rol is weggelegd voor tankstations op dit gebied, ondanks dat rijders van een elektrische auto ook thuis of op andere plekken kunnen laden.

In Nederland heeft Shell vorig jaar ook een aantal snellaadpalen geplaatst, onder meer bij tankstation De Andel langs de A12 bij Gouda. Dit tegen de zin van concurrent Fastned, die op dezelfde verzorgingsplaats een snellaadstation heeft waar elektrische auto’s kunnen laden. Fastned besloot het verlenen van de vergunning daarop aan te vechten. Volgens de aanbieder van laadpalen is het in strijd met de beleidsregels dat een tweede aanbieder toestemming krijgt voor het plaatsen van oplaadpalen. De zaak ligt op dit moment bij de rechter.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.