‘Steeds minder Nederlanders tanken in België’

Gepubliceerd op 13-06-2017 om 12:00

Het aantal Nederlanders dat in België tankt is flink gedaald. Belgische tankstation-uitbaters merken dat hun noorderburen vaker kiezen voor brandstof uit eigen land. Oorzaak hiervan is de komst van de brandstof E10 die de reguliere Super95 heeft vervangen. Veel Nederlanders zouden deze nieuwe variant niet vertrouwen en daarom kiezen voor de bekende Euro95 uit eigen land.

Sinds begin dit jaar is in België een wettelijke verplichting om E10 aan te bieden aan de pomp. In de meeste gevallen is deze brandstof in de plaats gekomen van Super95, de Belgische tegenhanger van de Nederlandse Euro95. In E10 zit meer ethanol en niet alle auto’s kunnen hier goed tegen. Met name oudere voertuigen kunnen hierdoor beschadigd worden.

Weggejaagd

Belgische uitbaters merken dat de komst van de nieuwe brandstof veel klanten heeft weggejaagd. Bij sommige stations is het aantal tankende Nederlanders met zo’n twintig procent gedaald, schrijven diverse Belgische media. Ze sluiten niet uit dat het op termijn zelfs voordeliger wordt om in Nederland te tanken. Ze doelen dan wel op diesel, waarvan de accijnzen in België de laatste tijd al enkele malen zijn verhoogd.

De afgelopen jaren werd tanken in België en Duitsland steeds populairder. Door continue belastingverhogingen in Nederland werden de verschillen in literprijzen steeds groter, waardoor veel automobilisten en truckers hun brandstoftank over de grens vol gooiden.

Rechtszaak

Grenspomphouders noteerden verliezen van tientallen procenten. De verliezen waren zelfs zo hoog dat brancheverenigingen een rechtszaak aanspanden tegen de Staat. Ze willen een accijnsverlaging of anders compensatie voor de gedupeerde ondernemers. Een uitspraak in de zaak staat gepland voor later deze maand, nadat deze al tweemaal is uitgesteld.

Overigens gaat Nederland waarschijnlijk in de toekomst ook E10 invoeren. Daarmee wil het kabinet voldoen aan doelstellingen omtrent uitstoot van schadelijke stoffen. Wanneer deze nieuwe brandstof verplicht wordt en hoe wordt omgegaan met auto’s die hier niet op kunnen rijden, is nog niet duidelijk.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.