Shell-stations vrezen klantenverlies door prijsbeleid Fleetcor

Shell-uitbaters vrezen dat een deel van hun klanten wegloopt door het prijsbeleid van tankpasaanbieder Fleetcor. Het bedrijf achter de euroShell-kaart verhoogde enige tijd geleden de gebruikskosten voor pashouders, waardoor sommigen van hen elders zijn gaan tanken. Nu Fleetcor onlangs de tankpas-activiteiten van Travelcard heeft overgenomen, bestaat vrees dat er opnieuw onvrede ontstaat onder tankende klanten, als wordt besloten om ook extra kosten in rekening te brengen bij Travelcard-houders.

Fleetcor is een Amerikaans bedrijf dat vorig jaar een deel van het klantenbestand van de euroShell-kaart overnam van de Brits-Nederlandse oliemaatschappij. Het ging hierbij voornamelijk om MKB’ers die maximaal veertigduizend liter per jaar tanken.

Na enige tijd werd duidelijk dat veel, zo niet alle klanten een extra bedrag moeten betalen aan Fleetcor, bovenop het tankbedrag. Het gaat hierbij zowel om benzine als om diesel. Dat extra bedrag dient als kosten voor het kunnen gebruiken van de euroShell-kaart en voor financiering van diverse aanvullende diensten van Fleetcor. Het tv-programma Radar had eerder dit jaar een uitzending over de onvrede bij de pashouders.

Overname Travelcard

Deze zomer werd bekend dat het Amerikaanse bedrijf uitbreidt in Nederland door de overname van Travelcard. Als Fleetcor zijn euroShell-beleid ook gaat toepassen op de bijna driehonderdduizend tankpashouders van Travelcard, leidt dit waarschijnlijk tot nog meer boze gezichten aan de tankstationkassa’s. Bovendien is het maar de vraag of de consument de pas blijft gebruiken en zo niet, of hij dan wel bij hetzelfde tankstation blijft komen.

Exploitanten zijn daarom bevreesd dat ze door het beleid van Fleetcor nog meer klanten kwijtraken. “Het wrange is dat deze klanten in een aantal gevallen door de ondernemers zelf worden binnengehaald”, zegt Jan-Paul Kerkhof, Shell-ondernemer in Den Haag en tevens voorzitter van Bovag Tankstations. “Het zijn mijn klanten en ze worden weggejaagd, zonder dat ik daar veel tegen kan doen.”

Boze klanten

Na de invoering van het extra tarief voor het pasgebruik, kreeg Kerkhof diverse keren boze klanten aan de kassa. “En ik begrijp dat wel. Ze gaan tanken voor een bepaald bedrag per liter en ineens komen daar extra kosten bovenop. Ik kan me goed voorstellen dat klanten zich bestolen voelen en bij mij komen klagen.”

De Haagse ondernemer vervolgt: “Er zijn ook pasgebruikers die gaan klagen bij Fleetcor. In zo’n geval zie je dat een overeenkomst wel kan worden aangepast. Maar andere klanten klagen nergens over, knippen gewoon de kaart doormidden en gaan elders tanken. Die zie ik nooit meer terug. En voor Shell zijn het misschien maar kleine klanten. Maar als ik tien extra klanten met veertigduizend liter erbij krijg, ben ik heel blij. Dus voor mij als ondernemer zijn ze wel degelijk heel waardevol.”

Verbaasd

Ook is hij verbaasd over de hoogte van de extra bedragen die in rekening worden gebracht. Uit tankbonnetjes van klanten en de bijbehorende Fleetcor-overzichten die Radar naast elkaar legde, concludeerde het tv-programma dat het gaat om ongeveer drie cent per liter.

“Zoveel verdien ik niet eens per liter, terwijl ik degene ben die de brandstof verkoopt”, zegt Kerkhof. “Wellicht dat Fleetcor in staat is om de tankpas-activiteiten beter te managen dan Shell dat zelf kan. Als ze er daardoor meer aan verdienen, is dat helemaal prima. Maar niet op deze manier, want dan jaag je de klanten juist weg. En daar hebben de tankstations zelf ook last van.”

Fleetcor

Fleetcor spreekt tegen dat het standaard enkele centen per liter extra in rekening brengt. “We hanteren verschillende afrekenmethodes. Afhankelijk van het afnamevolume van een bedrijf wordt een afrekenmethode gehanteerd waar het dagelijks een gemiddelde, nationale prijs berekent. Deze kan hoger of lager uitvallen dan de prijs aan de pomp.”

“We hanteren dit systeem omdat de zekerheid van één prijs chauffeurs tijd scheelt. Ze hoeven hierdoor niet rond te rijden om te zoeken naar de beste prijs en kunnen zich op hun eigenlijke werk focussen. Ten tweede, wanneer de Fleetcor-prijs inderdaad hoger is dan de prijs aan de pomp, wordt deze marge gebruikt voor additionele dienstverlening aan wagenparkbeheerders.”

“Denk daarbij aan facturen waarmee je gemakkelijk BTW kunt terugvragen, een online portaal om brandstofgebruik in te zien en fraudepreventiemaatregelen. De overall prijs die wij rekenen voor deze diensten is marktconform.” Over het prijsbeleid dat het Amerikaanse bedrijf wil gebruiken bij de Travelcard-passen laat het zich niet uit. “We doen geen uitspraken over toekomstig prijsbeleid.”

Aanpassing

Naar verluidt is de tankpasaanbieder van plan om een beleidswijziging door te voeren, waarbij voortaan een toeslag per tankbeurt wordt gerekend. Hoe dit er precies uit gaat zien en voor welke tankkaarten dit gaat gelden, is nog niet duidelijk.

Over de vrees bij ondernemers dat klanten gaan overstappen door het prijsbeleid, zegt Fleetcor: “Waar chauffeurs tanken staat los van hoe ze daarvoor betalen. Iemand kan zijn of haar euroShell- of Travelcard-pas behouden en toch naar een ander tankstation gaan. Vice versa kun je ook een andere betaalpas nemen en bij hetzelfde Shell-station blijven tanken. Onze ervaring is dat chauffeurs niet meer of minder tanken als ze een andere tankpas nemen. We staan echter open voor alle feedback van pomphouders.”

Opzeggingen

Het aantal opzeggingen is volgens het Amerikaanse bedrijf niet hoger dan in andere markten waar het actief is. “Sommige klanten gebruikten hun euroShell-tankpassen voornamelijk als kortings- of klantenkaart (loyalty card). Het kan zijn dat met name deze groep klanten zijn kaart heeft opgezegd, omdat ze vonden dat ze te weinig profiteerden van Fleetcor’s additionele dienstverlening. Deze is bedoeld voor grotere bedrijven en wagenparkbeheerders. Echter, in zijn totaliteit is het aantal klanten dat zijn kaart heeft opgezegd in de Benelux op normale niveaus, vergelijkbaar met andere markten waar wij opereren.”

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Shell-stations vrezen klantenverlies door prijsbeleid Fleetcor”

Martin van Beek|19.09.16|12:06

En als antwoord op die verhoging, worden de voorheen klaarstaande flacons mosterd, curry, mayo weggehaald en mag je als consument 15 tot 25 cent gaan betalen voor een zakje saus,..
goed beleid, van esso,..on the run, ja,..naar de concurrent ?

Martin van Duijn|24.04.17|16:58

Geen enkele keer betaalden wij een lagere prijs. Het prijsverschil met de tijd dat Shell zelf factureerde was exorbitant. En “facturen waarmee je gemakkelijk BTW kunt terugvragen”? Alsof je met de Shell-facturen geen BTW kon terugvragen. Verder was het Fleetcore-klantenportal een regelrechte ramp. Elke keer als wij wilden inloggen, moesten we via de helpdesk een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aanvragen. Let op: letterlijk elke keer. Ook wij hebben onze kaarten opgezegd, en tanken nu Esso.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.