‘Aanscherping dampretour niet op kosten van pomphouder’

De aanscherping van de regels omtrent dampretour mogen niet op kosten komen van de pomphouder. Dat vindt Jan Bessembinders van de BOVAG. In 2012 moeten nieuwe en gerenoveerde tankstations het afzuigen van dampen tijdens het tanken verhogen van 75 % naar 85 %. In 2019 gaat de regeling in voor bestaande tankstations.

Bij tankstations zijn ter bestrijding van de luchtverontreiniging dampretour-systemen verplicht. Deze hebben als doel de uitstoot van vluchtige koolwaterstoffen (VOS) te beperken. Door voorzieningen aan het vulpistool wordt de schadelijke damp opgevangen en teruggevoerd naar de opslagtanks van het tankstation.

Dampretour

Nederland heeft als een van de weinige Europese landen dampretour-systemen die 75 % van de gassen opvangen en retourneren. Europa wil dit percentage opschroeven naar 85%, mede omdat andere landen in het geheel geen dampretour kennen.

BOVAG

Voor Jan Bessembinders van de BOVAG moet deze aanpassing technisch geen probleem vormen. “Het gaat om het opnieuw afstellen van een compressor.” Waar hij meer problemen mee heeft zijn de kosten die ermee gaan gepaard.

“Pomphouders kunnen nu kiezen uit twee mogelijkheden. Of ze installeren voor een paar duizend euro een controle-unit die het dampretour-systeem automatisch in de gaten houdt. In dat geval worden ze één keer in de drie jaar technisch gecontroleerd.”

Controle

“Of de pomphouder krijgt een jaarlijkse controle die ook al snel in de honderden euro’s loopt. Dit terwijl eerder beloofd is dat de regel niet tot extra lastenverzwaring zou leiden.”

“Wij geloven niet in die kostenneutraliteit, omdat de huidige regelgeving eens per drie jaar een controle voorschrijft. Linksom of rechtsom dreigt de ondernemer dus meer te gaan betalen.”

Mengsmering

Een ander probleem is dat de regel ook voor mengsmering gaat gelden. De brandstof voor brommers. “Wij vinden dat deze maatregel te ver gaat. Mengsmering is op zijn retour.”

“Er rijden steeds meer brommers en scooters op euro 95. Om nu voor deze slinkende groep weggebruikers een extra financiële inspanning te verlangen van de pomphouder, is onnodig.”

Raad van State

De voorgestelde regelgeving ligt nu ter toetsing bij de Raad van State. Haalt deze de fouten niet uit het voorstel dan zoekt BOVAG via de Tweede Kamer een manier om zijn gelijk te halen.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Aanscherping dampretour niet op kosten van pomphouder’ | TankPro.nl

‘Aanscherping dampretour niet op kosten van pomphouder’

De aanscherping van de regels omtrent dampretour mogen niet op kosten komen van de pomphouder. Dat vindt Jan Bessembinders van de BOVAG. In 2012 moeten nieuwe en gerenoveerde tankstations het afzuigen van dampen tijdens het tanken verhogen van 75 % naar 85 %. In 2019 gaat de regeling in voor bestaande tankstations.

Bij tankstations zijn ter bestrijding van de luchtverontreiniging dampretour-systemen verplicht. Deze hebben als doel de uitstoot van vluchtige koolwaterstoffen (VOS) te beperken. Door voorzieningen aan het vulpistool wordt de schadelijke damp opgevangen en teruggevoerd naar de opslagtanks van het tankstation.

Dampretour

Nederland heeft als een van de weinige Europese landen dampretour-systemen die 75 % van de gassen opvangen en retourneren. Europa wil dit percentage opschroeven naar 85%, mede omdat andere landen in het geheel geen dampretour kennen.

BOVAG

Voor Jan Bessembinders van de BOVAG moet deze aanpassing technisch geen probleem vormen. “Het gaat om het opnieuw afstellen van een compressor.” Waar hij meer problemen mee heeft zijn de kosten die ermee gaan gepaard.

“Pomphouders kunnen nu kiezen uit twee mogelijkheden. Of ze installeren voor een paar duizend euro een controle-unit die het dampretour-systeem automatisch in de gaten houdt. In dat geval worden ze één keer in de drie jaar technisch gecontroleerd.”

Controle

“Of de pomphouder krijgt een jaarlijkse controle die ook al snel in de honderden euro’s loopt. Dit terwijl eerder beloofd is dat de regel niet tot extra lastenverzwaring zou leiden.”

“Wij geloven niet in die kostenneutraliteit, omdat de huidige regelgeving eens per drie jaar een controle voorschrijft. Linksom of rechtsom dreigt de ondernemer dus meer te gaan betalen.”

Mengsmering

Een ander probleem is dat de regel ook voor mengsmering gaat gelden. De brandstof voor brommers. “Wij vinden dat deze maatregel te ver gaat. Mengsmering is op zijn retour.”

“Er rijden steeds meer brommers en scooters op euro 95. Om nu voor deze slinkende groep weggebruikers een extra financiële inspanning te verlangen van de pomphouder, is onnodig.”

Raad van State

De voorgestelde regelgeving ligt nu ter toetsing bij de Raad van State. Haalt deze de fouten niet uit het voorstel dan zoekt BOVAG via de Tweede Kamer een manier om zijn gelijk te halen.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.