Jan Harmen Akkerman van TanQyou tijdens zijn presentatie op de Tankstation Vakbeurs 2016

Betalen met vingerafdruk bij onbemande formule TanQyou

Prijzen winnen bij een tankbeurt, ontvangen worden met een persoonlijke welkomstboodschap op een beeldscherm bij de pomp, betalen met een vingerafdruk en een pop-up bericht krijgen wanneer de APK-keuring eraan komt. Dat zijn onderdelen van de onbemande tankstationformule TanQyou. Oprichter Jan-Harmen Akkerman praatte dinsdag ondernemers bij over de laatste ontwikkelingen van het concept tijdens de Tankstation Vakbeurs in Houten.

TanQyou is juli vorig jaar gestart met de opening van het eerste tankstation in Franeker. In september opende de tweede vestiging in Bleiswijk en op korte termijn volgen er meer stations. Bij de tankstations van de nieuwe formule wordt gewerkt met digitale loyaliteitsprogramma’s.

Registraties

Sinds de start van TanQyou hebben zich ongeveer tienduizend klanten geregistreerd. Dit is 65 procent van alle tankende klanten bij de twee vestigingen. “Van hen weten we het geslacht, het adres, het aantal kilometers dat ze rijden, de cataloguswaarde van de auto en nog veel meer”, vertelt Akkerman.

“Daarnaast kunnen we het gedrag van onze klanten meten. We weten bijvoorbeeld welke leeftijdsgroepen wanneer tanken. We zien bijvoorbeeld dat de mensen in de leeftijd van 59 jaar en ouder vaker tussen 9.30 en 12.00 uur tanken. Daar passen we onze aanbiedingen en berichtgeving op aan.”

Tankstationformule

“We geven onze klanten een digitaal gevoel van herkenning. Als je voor de derde of vierde keer komt tanken dan staat er bijvoorbeeld ‘Hallo Peter, leuk dat je er bent’. Als iemand van voetbal houdt, zijn op het scherm de voetbaluitslagen te zien en zo zijn er meer varianten. We hebben vijfhonderd unieke identificaties waarmee we de klant begroeten.”

“Toen we vorig jaar de formule bedachten was ons eerste doel: een relatie opbouwen met de klant. We waren ons er bewust van dat we in Nederland best wel bereid zijn om afstand te doen van een stukje privacy, als er maar wat tegenover staat. Toen ontstond het idee om een periodieke prijzenpot weg te geven op ieder station.”

“We geven nu iedere maand een prijzenpot weg die bestaat uit flatscreen tv’s, fietsen en nog veel meer. In ruil voor de kans op een van de prijzen laat de klant zijn gegevens achter bij de pomp. Klanten kunnen zich vervolgens aanmelden via een touchscreen bij één van onze tankstations. Daarna ontvangen ze een mailtje in de inbox om de registratie af te ronden. Vanaf dat moment wordt de klant herkend door de kentekentechnologie van BigBrother. Ook passen we de techniek toe, waarbij de contouren van voertuigen worden herkend.”

Volledig online spaarsysteem

De onbemande formule is de eerste met een volledig online spaarsysteem, vertelt de ondernemer. Als klanten een bepaald aantal liters hebben getankt, krijgen ze bijvoorbeeld een bericht dat ze bij de volgende tankbeurt korting krijgen. Ook krijgen ze op basis van persoonlijke interesses advertenties aangeboden.

“Zo kunnen lokale garages bijvoorbeeld plekken kopen in mailtjes, die vanuit TanQyou worden gestuurd naar de klant. Bijvoorbeeld door op het moment dat de APK-keuring er bij een klant aan zit te komen, hem of haar mail te sturen met een aanbieding voor een keuring tegen een gereduceerd tarief.”

Het bedrijf heeft als doelstelling om over twee jaar een netwerk van dertig vestigingen te hebben en is daarom nog op zoek naar ondernemers die interesse hebben.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van TankPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.