Nieuw concept NRGValue: barbecue, zelfgemaakt brood en open keuken

Ter plekke brood bakken, hamburgers barbecueën, sushi rollen en zelfgesneden aardappels frituren. Het zijn slechts enkele van de vele verse producten die voor het oog van de klant worden bereid in de nieuwe foodformule QICHI van NRGValue. Andere belangrijke onderdelen zijn de open keuken, het grote barista-eiland en de hostess bij de ingang die elke klant welkom heet. Ramon Mendes de Leon is CEO van het tankstationbedrijf uit Rotterdam en spreekt met TankPro over het nieuwe concept, dat vorige week werd gepresenteerd bij Esso Ruyven aan de A13 bij Delft.

NRGValue nam anderhalf jaar geleden zo’n honderd Esso-stations over van ExxonMobil. Destijds werd al aangegeven dat de tankshops een flinke upgrade zouden krijgen. Sindsdien is hard gewerkt aan de ontwikkeling van een foodformule die de nieuwe standaard moet worden voor de grotere pompshops uit het netwerk.

Bekijk de foto’s van het nieuwe concept.

Het resultaat mag er zijn. De shop oogt fris, onder meer door gebruik van lichtkleurig hout en witte tinten. Ook opvallend is dat grote delen van de shopgevel volledig van glas zijn en er een hoek is ingericht als expositieruimte voor fotografisch talent. Bovendien wisselt de collectie regelmatig.

De winkel is grofweg in twee delen gesplitst. De rechterkant, die nog enigszins op een tankshop lijkt, en aan de linkerkant een versgedeelte met een barista-eiland en een lange foodservice-counter. In het rechterdeel zijn luxe varianten te vinden van typische shopproducten, zoals snoep, chocolade, noten en ter plekke bereide gefrituurde snacks. Deze snacks worden gepresenteerd in een zilveren, open kast en niet zoals op veel plekken in een afgesloten warmhoudkast.

Het meest in het oog springende onderdeel is de versafdeling. NRGValue wil aan de klanten laten zien hoe de producten worden bereid en dat deze vers zijn. “Om enkele voorbeelden te geven, het brood komt bij ons binnen als deeg en de hamburgers worden geleverd in de vorm van rauw gehakt”, legt Mendes de Leon uit.

Welke producten maken jullie ter plekke zelf en waarom?

“In principe wordt het hele verse foodassortiment ter plekke bereid. Van het kneden van de hamburger tot het rollen van de sushi. De producten die we niet zelf maken, nemen we af van lokale ondernemingen, zoals IJsmanschap. Een kleine, ambachtelijke producent van handgemaakt ijs, waaraan geen additieven zijn toegevoegd. We willen ons onderscheiden op versheid en kwaliteit van het assortiment. Dit waarborgen we door producten ter plekke te maken  Daarbij maakt de open keuken ons transparant voor de klanten. Dit vinden we belangrijk. Zij zien precies hoe onze gerechten worden bereid en dat is van toegevoegde waarde voor de klantbeleving.”

Is de formule ontwikkeld met het idee dat een tankshop ook moet kunnen bestaan zonder voorterrein?


“De formule leent zich misschien voor standalone, zonder voorterrein. Maar we willen eerst van Esso Ruyven een succes maken. Daarna gaan we de QICHI-formule verder uitrollen over andere stations. Indien het concept aanslaat, kunnen we gaan nadenken over een format zonder voorterrein. Maar daar zijn we nog niet.”

Zijn jullie niet bang voor hoge derving, door al die verse producten?

“Dat er een hogere derving gaat plaatsvinden ten opzichte van producten die minder vers zijn, staat vast. Echter, juist omdat alles ter plekke en op bestelling wordt bereid denken we dat dit gaat meevallen.”

Wordt alles op bestelling gemaakt?

“Het overgrote deel wel. Echter, om snelheid te garanderen wordt een aantal producten voorbereid, op momenten dat het rustig is. Bijvoorbeeld de salades en de sushi.”

Zijn jullie niet bang voor lange wachttijden, doordat op bestelling wordt gemaakt?

“Tijdens de ontwikkeling van het concept hebben we altijd in ons achterhoofd gehouden dat onze klanten onderweg zijn. QICHI is een tussenstop, en onze klanten moeten snel weer hun weg vervolgen. Vandaar dat we een ‘fast lane’ en een ‘super fast lane’ hebben gecreëerd.”

Eerstgenoemde bestaat uit een zogeheten barista-eiland, waar Piston-koffie en viennoisserie beschikbaar is, en een foodservice-gedeelte. Deze twee onderdelen vormen feitelijk de basis van het concept. Hier ligt de nadruk op vers en ter plekke gemaakt.

Het andere gedeelte van de winkel, aan de rechterkant, is de super fast lane. Dit deel lijkt iets meer op een traditionele tankshop, al zijn er ook duidelijk verschillen. De watervalschappen hebben plaatsgemaakt voor houten schappen met daarop luxe producten die zijn voorzien van het QICHI-label.

Dit is bedoeld voor klanten die haast hebben, maar toch iets willen eten en drinken. Hier staan ook zelfservice koffieautomaten en ‘grab & go’ producten. Op de grens van deze twee gedeelten en pal achter de ingang kunnen de bezoekers bloemen vinden, middels een uniek eigen-labelconcept dat speciaal voor deze formule is ontwikkeld. Ook is bij de ingang altijd een ‘host’ aanwezig, die de bezoekers welkom heet.

Moest er extra personeel worden aangenomen?

“Het hele foodservice-assortiment en de bijbehorende bereiding van gerechten vraagt natuurlijk om meer personeel. We hebben daarom ongeveer 25 nieuwe medewerkers aangetrokken. Daarnaast hebben we het al aanwezige personeel van dit station behouden.”

Is bij het zoeken naar nieuwe personeel gekeken naar kandidaten met een horeca-achtergrond, zoals tankstation-uitbaters tegenwoordig vaker doen?

“We hebben niet specifiek naar personen met een horeca-achtergrond gezocht. Wel naar mensen met een goede uitstraling, een juiste inzet en veel enthousiasme om samen met ons deze formule neer te zetten.”

Hebben personeelsleden een opleiding moeten volgen om te kunnen werken in het nieuwe concept?

“Zeker. We hebben een speciaal trainingsprogramma opgezet. Zowel de nieuwe werknemers als het al aanwezige personeel is gedurende acht weken, twee dagen per week getraind. Bijvoorbeeld op snijtechnieken, bereiding van de gerechten, koffiebereiding, gastheerschap en persoonlijke presentatie.”

Drijft de uitbreiding van het personeelsbestand de prijs van de producten niet op?

“De producten zijn voor de consumenten aantrekkelijk en marktconform geprijsd.”

De tabak is uit het zicht geplaatst. Denken jullie dat dit gevolgen heeft voor de verkoopcijfers?

“In het begin wellicht, maar uiteindelijk blijkt dat in praktijk mee te vallen. Dit weten we doordat we op andere locaties in ons netwerk de rookwaar ook uit het zicht hebben gelegd.”

Hoe verloopt de verkoopprocedure voor de tabaksproducten bij Esso Ruyven?

“De klant krijgt het productaanbod te zien op een scherm bij de kassa, in het super fast lane-gedeelte. Hij geeft vervolgens aan welk product hij wil kopen. De kassamedewerker tikt het gewenste product aan op een touchscreen, waarna het wordt uitgegeven en aan de klant wordt overhandigd.”

Willen jullie tabak ook uit het zicht leggen bij andere tankstations?

“Daar zijn nog geen directe plannen voor.”

Waarom zijn jullie gestopt met lpg verkopen?

“We zijn gestopt met het aanbieden van lpg, omdat we op het voorterrein extra parkeerplaatsen wilden creëren voor onze shop.”

Jullie mikken ook op de avondmaaltijd. Zien jullie dat als een groeimarkt?

“Het aanbieden van avondmaaltijden sluit aan op de trend dat mensen steeds meer buitenshuis willen eten. Ook sluit het aan bij de voorkeur voor incidentele aankopen en bij de toename van eenpersoonshuishouden.”

Welke maaltijden worden zoal aangeboden?

“Onder meer sandwiches, hamburgers die bereid worden op de Green egg-barbecue, zelf gesneden en gebakken frites, sushi, salades en pizza al taglio (rechthoekige pizza’s, red.). Naast deze maaltijden kunnen de klanten bijvoorbeeld sappen en smoothies krijgen, evenals koffie van een Piston-machine, ambachtelijk en handgemaakt ijs, fruit, yoghurt en warme snacks.”

Er zijn weinig verpakte producten aanwezig, zoals voorverpakte sandwiches. Blijft dit zo?

“Dat verandert enigszins in de nabije toekomst. We willen een deel van de foodservice-producten ook verpakken en ze in de super fast lane aan de klant aanbieden.”

Wordt dit concept verder uitgerold naar andere stations?

“We zullen de pilot op Esso Ruyven evalueren, aanpassingen maken waar nodig en de formule optimaliseren, voordat wij het concept uit gaan rollen naar andere stations. Het concept is modulair opgebouwd en kan worden aangepast aan de grootte en locatie van een tankstation. Dit maakt het schaalbaar voor de rest van ons netwerk.”

De koffiemodule komt sowieso op alle bemande stations?

“We hebben binnen ons hele netwerk een koffie-upgrade gedaan met nieuwe apparaten en verbeterde receptuur. De geserveerde Piston-koffie is typisch voor het QICHI-concept en zal dus afhankelijk van de verdere uitrol, worden geïmplementeerd op onze andere stations.”

Bekijk de foto’s van het nieuwe concept.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is hoofdredacteur van TankPro Magazine en volgt de petrolbranche al vele jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.