Interview

‘We werken hard en dan zijn er mensen die dit soort dingen doen’

Doorrijders. Een aantal keer per week hebben ze er bij Shell de Lucht West mee te maken. “Wij zagen het altijd als onderdeel van ons werk, maar er gaat een hoop tijd in zitten. Door de samenwerking met SODA wordt daar nu een stuk van vergoed”, vertelt exploitant Frank Koppes (links). 

Hoewel stationsmanager Chris van Vlaanderen (rechts) inschat dat het in 90 procent van de gevallen om een vergissing gaat, tankt de 10 procent van de personen die bewust vertrekt zonder te betalen vaak de duurste brandstoffen voor hoge bedragen. Jaarlijks een enorme kostenpost dus.

Vier verschillende deurwaarderkantoren

Ongeveer vijf jaar geleden schafte Frank Koppes, die in totaal vijf Shell-tankstations uitbaat, daarom de kentekenherkenning (AutoAlert) van BigBrother aan. Dat resulteerde in ‘een duikeling’ van het aantal doorrijders. Hij merkte dat er het jaar daarop veel minder schade was van doorrijders op zijn tankstations aan de A2 bij Zaltbommel. Maar ondanks de forse daling bleef er aan het einde van de rit toch nog een behoorlijk bedrag openstaan. Sinds anderhalf jaar maakt hij daarom ook gebruik van het systeem van SODA (ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkheidsstelling).

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een aantal keer per week is het raak bij het Shell-tankstation.

“Onze vorige deurwaarder stopte ermee, dus toen ben ik noodgedwongen overgestapt. Ik hoorde van SODA en ik dacht: ik ga het gewoon proberen”, legt hij uit. Spijt van die keuze heeft hij niet. “Het is de beste oplossing die ik ooit gezien heb. Ik heb met vier deurwaarderskantoren gewerkt, maar nog nooit op zo’n goede manier als nu.” 

Wekelijkse afspraak op politiebureau

Voorheen stuurde Koppes de lijst met doorrijders naar zijn vrouw. Zij pakte het werk dan op en deed de aangiftes. “Er was een periode dat we elke woensdag een vaste afspraak hadden op het politiebureau in Zaltbommel om aangifte te doen. Er kwam alleen bijna nooit iets uit en je hoorde er vaak niets meer van. Ondanks dat je alle gegevens hebt, moeten ze iemand namelijk op heterdaad betrappen.” 

Dat traject van aangiftes doen is inmiddels volledig overgenomen door SODA. Als er nu een doorrijder is, hoeft stationsmanager Van Vlaanderen dat alleen nog maar aan te geven in het systeem op de computer en daarbij wat informatievelden in te vullen. Op het moment dat de medewerker aan de kassa aangeeft dat er sprake is van een doorrijder, slaat het programma de camerabeelden rondom de gebeurtenis automatisch op. “Vanuit het PumpWatch camerasysteem van BigBrother schiet het dan door naar SODA. Eerst moest je het materiaal ook nog eens met een usb-stick van het systeem halen en naar je eigen e-mail sturen. Er zijn dus heel veel stappen tussenuit gehaald.“ 

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De beelden van doorrijders worden automatisch opgeslagen.

Naast tijdsbesparing is het een groot voordeel voor de tankstationexploitaint dat een deel van de kosten vergoed wordt. Bij harde doorrijders waarvan duidelijk is dat er opzet in het spel is, weet SODA volgens Koppes in zeker de helft van de gevallen 130 euro los te krijgen. Dat is het wettelijk toegestane bedrag dat gerekend mag worden voor de gemaakte kosten aan werk en tijd. “Een groot deel daarvan komt naar ons toe. Wij zagen doorrijders altijd als onderdeel van ons werk, maar we steken er ook heel veel energie in. Ten opzichte van voorheen levert SODA dus extra geld op. Vroeger maakten we die kosten van onze eigen rekening.”

Lagere verliespost

Ondanks dat ze er bij het tankstation uiteindelijk niet alle kosten mee dekken, komt er volgens de stationsmanager meer geld binnen dan bij vorige deurwaarders. Daardoor is vooral de verliespost een stuk lager. Wanneer het om achteraf om een vergissing van de ‘doorrijder’ blijkt te gaan, incasseert SODA het geld eveneens, maar komen daar geen extra kosten bij. “Wat je niet wil is dat die mensen gelijk 130 euro voor de kiezen krijgen, want die klanten zullen niet meer terugkomen bij het station”, meent Koppes.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Vanwege de drukte en de ligging van de locatie aan een Rijksweg hebben doorrijders het gevoel dat ze anoniem zijn.

Toch blijft voorkomen beter dan genezen. Daarom krijgen nieuwe medewekers training in het ondewerp en liggen er bij de kassa schijven met daarop punten waarop ze moeten letten. Zo moeten de belletjes gaan rinkelen als de bestuurder de deuren open laat staan tijdens het tanken, omdat het een teken kan zijn dat diegene er weer snel vandoor wilt gaan. Ook rijden de doorrijders bijvoorbeeld vaak in oudere auto’s.

Grote frustratie

Hoewel de ontwikkeling naar elektrisch rijden gunstig is voor het probleem (bij laden betaal je direct aan de laadpaal), denken Koppes en Van Vlaanderen dat doorrijders op hun station aan de orde blijven zolang er fossiele brandstoffen worden aangeboden. Met de nodige frustratie tot gevolg. Van Vlaanderen: “Ik werk hier al dertig jaar en ik word er nog steeds boos van als het gebeurt.” Ook voor Koppes is het een ergernis. “Toen ik begon met deze locaties (Shell de Lucht West en overbuurman Shell Zaltbommel (de Lucht Oost)), had ik er veel meer moeite mee. Nu weet je dat het een onderdeel is van het werk dat we doen, maar het is gewoon triest. We werken met z’n allen hard en kijken hoe we het financieel rond kunnen krijgen en dan zijn er mensen die dit soort diefstal plegen.”

Inmiddels weet de ondernemer dat het probleem inherent is aan het werk. Daarom is het volgens hem vooral van belang dat tankstationhouders in het hele land aangiftes blijven doen. “Je kunt soms denken dat het nutteloos is, maar als we geen aangiftes meer doen, denkt de politie dat er minder doorrijders zijn. Dan zeggen ze: ‘kijk, het gaat goed in Nederland’. Maar dat is natuurlijk onzin. Het is alleen niet meer meetbaar hoe vaak het gebeurt. Dus we moeten echt met z’n allen aangiftes blijven doen. En SODA kan dat uit handen nemen. Hoe makkelijk kun je het hebben?”

Lees ook:

ADVERTORIAL

BigBrother & SODA

Sinds een jaar werken BigBrother en SODA actief samen om tankstations nog beter te helpen. De nieuwe functionaliteit zorgt voor een integratie tussen PumpWatch en het incasseren van de tankbon door SODA. Hierdoor kunnen doorrijders, vergissingen en uitgestelde betalingen direct worden doorgestuurd. Dit bespaart tijd. PumpWatch verzamelt alle informatie en stuurt deze direct door. Doordat de status van het incassoverzoek ook te zien is in PumpWatch, beheer je vanaf nu alle doorrijders direct op één plek. Als het incassobureau gemachtigd is om ook aangifte te doen, doe je met één klik eveneens direct aangifte van de doorrijder. Geen extra papierwerk of uitzoekwerk dus. De juiste informatie en beelden komen direct bij de juiste instanties terecht.

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We werken hard en dan zijn er mensen die dit soort dingen doen’ | TankPro.nl
Interview

‘We werken hard en dan zijn er mensen die dit soort dingen doen’

Doorrijders. Een aantal keer per week hebben ze er bij Shell de Lucht West mee te maken. “Wij zagen het altijd als onderdeel van ons werk, maar er gaat een hoop tijd in zitten. Door de samenwerking met SODA wordt daar nu een stuk van vergoed”, vertelt exploitant Frank Koppes (links). 

Hoewel stationsmanager Chris van Vlaanderen (rechts) inschat dat het in 90 procent van de gevallen om een vergissing gaat, tankt de 10 procent van de personen die bewust vertrekt zonder te betalen vaak de duurste brandstoffen voor hoge bedragen. Jaarlijks een enorme kostenpost dus.

Vier verschillende deurwaarderkantoren

Ongeveer vijf jaar geleden schafte Frank Koppes, die in totaal vijf Shell-tankstations uitbaat, daarom de kentekenherkenning (AutoAlert) van BigBrother aan. Dat resulteerde in ‘een duikeling’ van het aantal doorrijders. Hij merkte dat er het jaar daarop veel minder schade was van doorrijders op zijn tankstations aan de A2 bij Zaltbommel. Maar ondanks de forse daling bleef er aan het einde van de rit toch nog een behoorlijk bedrag openstaan. Sinds anderhalf jaar maakt hij daarom ook gebruik van het systeem van SODA (ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkheidsstelling).

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een aantal keer per week is het raak bij het Shell-tankstation.

“Onze vorige deurwaarder stopte ermee, dus toen ben ik noodgedwongen overgestapt. Ik hoorde van SODA en ik dacht: ik ga het gewoon proberen”, legt hij uit. Spijt van die keuze heeft hij niet. “Het is de beste oplossing die ik ooit gezien heb. Ik heb met vier deurwaarderskantoren gewerkt, maar nog nooit op zo’n goede manier als nu.” 

Wekelijkse afspraak op politiebureau

Voorheen stuurde Koppes de lijst met doorrijders naar zijn vrouw. Zij pakte het werk dan op en deed de aangiftes. “Er was een periode dat we elke woensdag een vaste afspraak hadden op het politiebureau in Zaltbommel om aangifte te doen. Er kwam alleen bijna nooit iets uit en je hoorde er vaak niets meer van. Ondanks dat je alle gegevens hebt, moeten ze iemand namelijk op heterdaad betrappen.” 

Dat traject van aangiftes doen is inmiddels volledig overgenomen door SODA. Als er nu een doorrijder is, hoeft stationsmanager Van Vlaanderen dat alleen nog maar aan te geven in het systeem op de computer en daarbij wat informatievelden in te vullen. Op het moment dat de medewerker aan de kassa aangeeft dat er sprake is van een doorrijder, slaat het programma de camerabeelden rondom de gebeurtenis automatisch op. “Vanuit het PumpWatch camerasysteem van BigBrother schiet het dan door naar SODA. Eerst moest je het materiaal ook nog eens met een usb-stick van het systeem halen en naar je eigen e-mail sturen. Er zijn dus heel veel stappen tussenuit gehaald.“ 

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De beelden van doorrijders worden automatisch opgeslagen.

Naast tijdsbesparing is het een groot voordeel voor de tankstationexploitaint dat een deel van de kosten vergoed wordt. Bij harde doorrijders waarvan duidelijk is dat er opzet in het spel is, weet SODA volgens Koppes in zeker de helft van de gevallen 130 euro los te krijgen. Dat is het wettelijk toegestane bedrag dat gerekend mag worden voor de gemaakte kosten aan werk en tijd. “Een groot deel daarvan komt naar ons toe. Wij zagen doorrijders altijd als onderdeel van ons werk, maar we steken er ook heel veel energie in. Ten opzichte van voorheen levert SODA dus extra geld op. Vroeger maakten we die kosten van onze eigen rekening.”

Lagere verliespost

Ondanks dat ze er bij het tankstation uiteindelijk niet alle kosten mee dekken, komt er volgens de stationsmanager meer geld binnen dan bij vorige deurwaarders. Daardoor is vooral de verliespost een stuk lager. Wanneer het om achteraf om een vergissing van de ‘doorrijder’ blijkt te gaan, incasseert SODA het geld eveneens, maar komen daar geen extra kosten bij. “Wat je niet wil is dat die mensen gelijk 130 euro voor de kiezen krijgen, want die klanten zullen niet meer terugkomen bij het station”, meent Koppes.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Vanwege de drukte en de ligging van de locatie aan een Rijksweg hebben doorrijders het gevoel dat ze anoniem zijn.

Toch blijft voorkomen beter dan genezen. Daarom krijgen nieuwe medewekers training in het ondewerp en liggen er bij de kassa schijven met daarop punten waarop ze moeten letten. Zo moeten de belletjes gaan rinkelen als de bestuurder de deuren open laat staan tijdens het tanken, omdat het een teken kan zijn dat diegene er weer snel vandoor wilt gaan. Ook rijden de doorrijders bijvoorbeeld vaak in oudere auto’s.

Grote frustratie

Hoewel de ontwikkeling naar elektrisch rijden gunstig is voor het probleem (bij laden betaal je direct aan de laadpaal), denken Koppes en Van Vlaanderen dat doorrijders op hun station aan de orde blijven zolang er fossiele brandstoffen worden aangeboden. Met de nodige frustratie tot gevolg. Van Vlaanderen: “Ik werk hier al dertig jaar en ik word er nog steeds boos van als het gebeurt.” Ook voor Koppes is het een ergernis. “Toen ik begon met deze locaties (Shell de Lucht West en overbuurman Shell Zaltbommel (de Lucht Oost)), had ik er veel meer moeite mee. Nu weet je dat het een onderdeel is van het werk dat we doen, maar het is gewoon triest. We werken met z’n allen hard en kijken hoe we het financieel rond kunnen krijgen en dan zijn er mensen die dit soort diefstal plegen.”

Inmiddels weet de ondernemer dat het probleem inherent is aan het werk. Daarom is het volgens hem vooral van belang dat tankstationhouders in het hele land aangiftes blijven doen. “Je kunt soms denken dat het nutteloos is, maar als we geen aangiftes meer doen, denkt de politie dat er minder doorrijders zijn. Dan zeggen ze: ‘kijk, het gaat goed in Nederland’. Maar dat is natuurlijk onzin. Het is alleen niet meer meetbaar hoe vaak het gebeurt. Dus we moeten echt met z’n allen aangiftes blijven doen. En SODA kan dat uit handen nemen. Hoe makkelijk kun je het hebben?”

Lees ook:

ADVERTORIAL

BigBrother & SODA

Sinds een jaar werken BigBrother en SODA actief samen om tankstations nog beter te helpen. De nieuwe functionaliteit zorgt voor een integratie tussen PumpWatch en het incasseren van de tankbon door SODA. Hierdoor kunnen doorrijders, vergissingen en uitgestelde betalingen direct worden doorgestuurd. Dit bespaart tijd. PumpWatch verzamelt alle informatie en stuurt deze direct door. Doordat de status van het incassoverzoek ook te zien is in PumpWatch, beheer je vanaf nu alle doorrijders direct op één plek. Als het incassobureau gemachtigd is om ook aangifte te doen, doe je met één klik eveneens direct aangifte van de doorrijder. Geen extra papierwerk of uitzoekwerk dus. De juiste informatie en beelden komen direct bij de juiste instanties terecht.

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.