‘Led is geen product, maar een communicatiemiddel’

ViaVisual is gespecialiseerd in led-videoschermen, maar profileert zich liever als communicatieadviseur. De onderneming uit Duiven helpt haar klanten met led de aandacht te trekken, informatie te tonen en klanten tot actie aan te zetten. Business Development Manager Michel de Vink legt uit wat de doelstellingen van het bedrijf zijn en hoe je echt contact maakt met je klant.

Voor welke partijen zijn jullie actief?

“Met Duitsland als standplaats, werd in het twintigjarig bestaan van ViaVisual met name de Europese markt bediend. Je vindt onze schermen overal in Europa. Wij hebben met en voor allerlei soorten organisaties en branches gewerkt, waaronder de horeca, retail en bouwsector. Daarnaast verlenen we onze diensten aan autodealers, tankstations en andere aan vervoer gerelateerde dienstverleners. Zo plaatsten we voor Skoda Duitsland opvallende led-walls van 4,5 bij 6 meter die vanaf de weg te zien zijn. De boodschap op zo’n scherm valt niet alleen goed op door de heldere beelden en beweging, maar kun je bovendien flexibel aanpassen. Op een hete zomerdag plaatsten we bijvoorbeeld een foto van een ijsje met de tekst dat kinderen gratis ijsjes konden komen halen bij de Skoda-dealer. Deze actie bleek net zo eenvoudig als doeltreffend: terwijl de kids een ijsje aten, bekeken hun ouders de showroom. Die gratis ijsjes zijn een lokkertje en bedoeld om mensen je zaak binnen te krijgen die daar normaliter niet zouden komen. Led-schermen bieden legio mogelijkheden.”

Wat maakt jullie bedrijfsvoering onderscheidend?

“Wat ons kenmerkt is dat we naast technische knowhow ook bedrijfskundige en marketingkennis en ervaring in huis hebben. Bovendien hebben we toegang tot een sterk netwerk van system integrators, designers, contentontwikkelaars en andere partners. Onze maatwerkoplossingen gaan zoals het voorbeeld met die ijsjes al aangeeft veel verder dan alleen de techniek. Al moet die natuurlijk ook gewoon op orde zijn. We maken dan ook uitsluitend gebruik van premium componenten die zorgen voor een scherp beeld, prima lichtsterkte en bovendien duurzame oplossingen mogelijk maken. Maar met onze integrale aanpak en partnernetwerk maken we pas echt het verschil. We beschikken over een eigen kantoor in China en hebben controle over het gehele totstandkomingsproces. Al voor producten de fabriek verlaten controleren we alle key-componenten en onderzoeken we of onze producten aan de Europese normen en onze eigen aanvullende eisen voldoen. Wij ondersteunen het hele proces vanaf de conceptcreatie en het design tot en met marktanalyse. Ook verzorgen we de content creatie en nemen we het onderhoud en beheer op ons.”

Wat is jullie toekomstvisie?

“Ons doel is om langdurige samenwerkingsverbanden met onze klanten en partners aan te gaan. Wij zorgen dat de schermen het ‘gewoon doen’ en ondersteunen bovendien bij het optimaal benutten ervan. Om onze klanten van kwalitatief hoogwaardige content te voorzien, werken we bijvoorbeeld nauw samen met een bureau dat ons de juiste teksten en beelden levert. Uiteraard is ook dit deel van onze werkwijze maatwerk. Met een contentkalender die we samen opstellen, managen we de boodschappen en zorgen we ervoor dat onze klanten continu van passende content worden voorzien. Zo blijven ze actueel en relevant voor hun doelgroep.”

“Het systeem waarin de content voor de led-uitingen wordt bewerkt en opgeslagen, is door ons gefinetuned en zeer gebruiksvriendelijk. Het is een koud kunstje om nieuwe content te plaatsen, schermen met elkaar te laten communiceren of om op elk scherm een afzonderlijke boodschap te plaatsen. Dat kan centraal of lokaal. Samen met onze klanten kiezen we voor een mix van afbeeldingen, tekst, slide shows en video. Er is heel veel mogelijk en wij helpen ondernemers de juiste presentatie te ontwikkelen.”

Wat maakt led-video een goede investering?

“Led kan mensen aanzetten tot actie, mits je een heldere boodschap te vertellen hebt. Veel bedrijven weten dat ze moeten communiceren met hun klanten, maar zijn nog zoekende. Ze weten niet precies welke boodschap ze willen uitdragen en hoe ze dat moeten doen. Hoe vertel je met drie beelden een helder en compleet verhaal? Onze rol is om bedrijven bij het maken van deze keuzes te ondersteunen. We kunnen ze compleet ontzorgen door mee te denken over storytelling.”

Communicatieondersteuning gaat veel verder dan leveren en onderhouden van een scherm?

“Klopt. Wij zijn geen dozenschuivers die zoveel mogelijk led-panelen willen verkopen. Led is een tool om een boodschap over te brengen. Wij bieden geen product, maar een manier van communiceren aan. Onze klanten komen bij ons voor onze expertise en omdat we maatwerk leveren. Vanuit diezelfde expertise worden we door ‘signage companies’ gevraagd om ter aanvulling op hun assortiment het deel led in te vullen. We richten ons nu vooral op autodealers, tankstations en carwashes.”

Waarom juist op deze branches?

“Omdat wij denken dat er veel te winnen valt in deze sectoren. De traditionele autodealer werkt al jaren op dezelfde manier, terwijl zijn klanten zijn veranderd en andere behoeftes hebben. De tankstationbranche heeft met een transitie te maken. Hoe ziet de sector van de toekomst eruit als fossiele brandstoffen het veld ruimen? Hoe krijg je mensen in je shop? Hoe zorg je ervoor dat klanten nu en straks begrijpen dat ze op jouw locatie de ‘hub’ vinden waar ze dagelijks naartoe moeten? Belangrijker nog: hoe zorg je dat je secundaire aanbod zichtbaar is en hoe nodig je mensen uit om hier gebruik van te maken? Hoe organiseer je up- en cross-selling en hoe zorg je voor meer impulsaankopen? Met dit soort vragen worstelen veel ondernemers. Er valt ook nog veel te verbeteren op het gebied van communicatie bij wasgelegenheden. Bij veel carwashes zie je een vlaggetje staan of een oud reclamebord hangen waarop een logo of een aanbieding te zien is. Door actief en flexibel te communiceren kun je meer mensen bereiken en potentiële klanten trekken.”

Kun je een voorbeeld noemen van goede led-communicatie?

“Er zijn er meerdere. In de tankstationbranche heb je de formule van Scheiwijk. Dit tankstation is een hotspot voor fijnproevers, waar je ook brandstof zou kunnen tanken. Het concept gaat veel verder dan een regulier tankstation. De klanten snappen waar het hier om draait, dus is er sprake van een helder concept. Het draait om het vertellen van een verhaal en led kan daarbij helpen.”

Hoe zorg je voor binding met klanten?

“Door je in hen te verplaatsen. Door te verrassen en een bezoek aan je bedrijf leuk te maken. Je kunt als autodealer bijvoorbeeld een actie opzetten waarin je voor (potentiële) klanten gratis hun auto wast. Ook als ze niet in jouw automerk rijden. Terwijl klanten hun sleutels afgeven en de heilige koe voor hen gewassen wordt, kunnen ze in de showroom rondlopen. Maak daar een leuke beleving van, maar vergeet vooral niet een testrit aan te bieden. Beleving is alles in de auto-industrie. Zeker als een klant jouw merk nog nooit ervaren heeft. Als een bezoek aan de dealer een geluksmomentje wordt, een plek waar je graag komt, dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook de plek waar je graag aankopen doet.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

TankPro Magazine Proberen! € 35/1 jaar - 59,.95 reguliere prijs - U ontvangt 6 print magazines - Bestel

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.