‘Samenwerking met AH biedt grote kansen’

Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Het nieuwe tankstation van bp en Van Twist aan de Laan der Verenigde Naties in Dordrecht heeft zijn deuren begin augustus geopend. De nieuwbouwlocatie, die vlakbij de oprit naar de A16 ligt, beschikt over vier pompeilanden, een shop met Albert Heijn to go en een wasstraat. Samen met CEO Ruben Beens van bp Nederland namen we een kijkje bij de nieuwe locatie.

Net na de eeuwwisseling ontstonden de eerste plannen voor de bouw van het nieuwe station. Het was een tijd dat er over laadpalen en waterstof nog niet gesproken werd. Ook de samenwerking tussen Albert Heijn en bp bestond in die jaren nog niet. “Er werd toen al gesproken over het realiseren van een nieuwe locatie, als vervanging voor het oude tankstation aan de Dokweg. De gemeente Dordrecht wilde een andere entree van de stad. Uiteindelijk zijn wij heel erg blij met deze beslissing. Als je komt aanrijden, zie je de locatie al prominent liggen. Het is een echte zichtlocatie. Een fantastische plek in Dordrecht, waar veel verkeer langskomt.”

Verademing

Het tankstation aan de Dokweg was veel compacter, legt Beens uit. “Dat is een wereld van verschil. De oude locatie bood lang niet zoveel mogelijkheden. Het voorterrein was kleiner, het aantal parkeerplekken lag veel lager en de ruimte in de shop was beperkt. Wat dat betreft is dit een verademing. We hebben hier alle ruimte om alles te kunnen aanbieden wat we willen. Ook met het oog op de toekomst biedt deze plek volop mogelijkheden.”

Het bp-station ligt aan een drukke weg, de Laan der Verenigde Naties ligt op een steenworp afstand van de snelweg A16 (Afslag 21 Dordrecht Centrum). Er ligt een industrieterrein om de hoek en het centrum is vlakbij. “Zoals je ziet komt er veel verkeer langs. Zowel voor het verkopen van brandstoffen als voor onze producten in de shop is dit een goede locatie. Ook hebben we een carwash gebouwd.”

Inspelen op laadpalen

Op het voorterrein worden alle reguliere brandstoffen aangeboden, behalve lpg. Er is ook een high speed pomp geplaatst en er is AdBlue verkrijgbaar. Laadpalen voor elektrische auto’s staan er nog niet, maar het lijkt een kwestie van tijd voor bp ook in Nederland werk maakt van snelladers. “We hebben onlangs aangekondigd dat we het aantal laadpunten wereldwijd flink gaan uitbreiden. We zijn onder meer een samenwerking met Didi aangegaan in China en met Chargemaster in het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland gaan we bij onze ARAL-locaties honderd snelladers plaatsen komende tijd. We geloven sterk in de kansen van snelladers en zien daar ook in Nederland kansen voor. Het aantal elektrische auto’s stijgt in rap tempo en daar zien we voor tankstations ook echt een rol weggelegd.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)BP Dordrecht - Foto: Remco Nieuwenbroek

Voor waterstof op het voorterrein in Dordrecht is het nog iets te vroeg, maar er zal in de toekomst wel naar gekeken worden. “Ik vind waterstof met het oog op de toekomst een zeer interessante energiedrager. Voor zwaar transport, zoals trucks en bussen, biedt het volop mogelijkheden. Op dit moment geloof ik vooral in de toepassing van waterstof in de industrie, en dan vooral groene waterstof opgewekt uit wind en zon. Daar zijn we binnen bp op dit moment ook al mee bezig in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en Nouryon (project H2-Fifty). Nu is groene waterstof nog kostbaar en te weinig beschikbaar.” Veel waterstofstations zijn er nog niet in Nederland, bp-ondernemer Jan Paul Kerkhof besloot bij zijn tankstation in Den Haag waterstof te gaan verkopen. “Het is heel knap hoe hij dit heeft opgepakt. Het is een superondernemer voor ons. Ik ben er uiteraard heel trots op dat hij voor ons merk heeft gekozen.”

Samenwerking met AH

Ruim drie jaar na de opening van de eerste Albert Heijn to go-locatie bij tankstation De Vink langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel, besloten bp en Albert Heijn hun samenwerking verder uit te breiden. Een groot aantal bp tankstations (ruim 100) krijgt een AH to go. “Ons eigen Wild Bean Cafe is ook een goed concept, maar we zien grote kansen voor de AH to go-formule. Albert Heijn is een zeer goede partner voor ons. We zijn al lang aan het testen met het assortiment. Afgelopen jaren hebben we met elkaar goed gekeken naar de behoefte van de klant langs de snelweg. Welke producten werken wel en welke niet. We kunnen een mooi aanbod aan salades, verse sappen, snacks en lekkere broodjes verkopen. In Dordrecht hebben we ook gekozen voor een frituur en voor een grillplaat. De AH to go-formule is bij veel Nederlanders bekend, van de stadswinkels of de treinstations. Ik geloof echt dat we hiermee onze bestaande klanten goed kunnen bedienen en nieuwe klantengroepen naar onze shops kunnen trekken.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)BP Dordrecht 1 - Foto: Remco Nieuwenbroek

Niet alleen bp ziet kansen voor een supermarktconcept in de shop. EG Group heeft bij een kleine tweehonderd Esso- en Texaco-locaties de Spar-formule doorgevoerd. “Wij hebben voor een wat andere strategie gekozen. We wilden eerst kijken hoe onze invulling van de shop zou uitpakken. Hoe reageert de klant? Wat werkt wel en niet op bepaalde locaties? Wat zijn de verschillen langs de snelweg en in de stad? Het kost in mijn ogen tijd om dit te finetunen. Uiteindelijk ben ik blij dat we niet binnen zo’n korte tijd zoveel shops hebben omgebouwd en dat we gekozen hebben voor een andere benadering.”

Kansen voor carwash

Op de nieuwe locatie was ook genoeg ruimte beschikbaar om een carwash te bouwen. Het tankstation beschikt over een WashTec-rollover (PEVO 2.0), die onder meer is voorzien van een hogedruk velgenreiniger en gebruikmaakt van hoogwaardige wasmiddelen (ShieldTecs-technologie) die een duurzame bescherming van de lak bieden. De carwash is voorzien van algehele led-experience. Binnenkort is het ook mogelijk voor klanten om hier contactloos te betalen.

“We wilden hier echt een full service locatie van maken. De afzet van brandstoffen zal komende jaren afnemen. Dat is duidelijk. We willen bij onze tankstations inspelen op nieuwe energie, maar ook op shop en carwash om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Bovendien vinden we het belangrijk dat klanten ook op ‘nieuwe’ manieren kunnen betalen. We hebben onze app BPme, waarmee aan de pomp kan worden betaald zonder dat je nog naar binnen hoeft. In het Verenigd Koninkrijk zijn we al aan het testen met het bestellen van producten in de bakery via de app. Dat zou voor de toekomst ook in Nederland natuurlijk heel interessant zijn.”

Gevoel van trots

De gevolgen van de coronacrisis zijn in petrol duidelijk voelbaar. Ook bp heeft hier op dit moment mee te maken. “De coronacrisis heeft ons natuurlijk ook getroffen. Het zijn rare tijden. Maar we gaan uiteraard verder met onze plannen. Dat geldt ook voor de uitrol van het AH to go-concept op onze tankstations. We zijn nu aan het kijken naar de planning. Deze nieuwe locatie is een mooie volgende stap waar we echt even bij stil willen staan. We zijn hartstikke trots dat we deze locatie hebben mogen toevoegen aan ons netwerk. En ik ben heel trots op het team en alle partners die eraan mee hebben gewerkt om dit nieuwe tankstation te realiseren. Ik ben echt heel blij met dit resultaat!”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

TankPro Magazine Proberen! € 35/1 jaar - 59,.95 reguliere prijs - U ontvangt 6 print magazines - Bestel

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Samenwerking met AH biedt grote kansen’ | TankPro.nl

‘Samenwerking met AH biedt grote kansen’

Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Het nieuwe tankstation van bp en Van Twist aan de Laan der Verenigde Naties in Dordrecht heeft zijn deuren begin augustus geopend. De nieuwbouwlocatie, die vlakbij de oprit naar de A16 ligt, beschikt over vier pompeilanden, een shop met Albert Heijn to go en een wasstraat. Samen met CEO Ruben Beens van bp Nederland namen we een kijkje bij de nieuwe locatie.

Net na de eeuwwisseling ontstonden de eerste plannen voor de bouw van het nieuwe station. Het was een tijd dat er over laadpalen en waterstof nog niet gesproken werd. Ook de samenwerking tussen Albert Heijn en bp bestond in die jaren nog niet. “Er werd toen al gesproken over het realiseren van een nieuwe locatie, als vervanging voor het oude tankstation aan de Dokweg. De gemeente Dordrecht wilde een andere entree van de stad. Uiteindelijk zijn wij heel erg blij met deze beslissing. Als je komt aanrijden, zie je de locatie al prominent liggen. Het is een echte zichtlocatie. Een fantastische plek in Dordrecht, waar veel verkeer langskomt.”

Verademing

Het tankstation aan de Dokweg was veel compacter, legt Beens uit. “Dat is een wereld van verschil. De oude locatie bood lang niet zoveel mogelijkheden. Het voorterrein was kleiner, het aantal parkeerplekken lag veel lager en de ruimte in de shop was beperkt. Wat dat betreft is dit een verademing. We hebben hier alle ruimte om alles te kunnen aanbieden wat we willen. Ook met het oog op de toekomst biedt deze plek volop mogelijkheden.”

Het bp-station ligt aan een drukke weg, de Laan der Verenigde Naties ligt op een steenworp afstand van de snelweg A16 (Afslag 21 Dordrecht Centrum). Er ligt een industrieterrein om de hoek en het centrum is vlakbij. “Zoals je ziet komt er veel verkeer langs. Zowel voor het verkopen van brandstoffen als voor onze producten in de shop is dit een goede locatie. Ook hebben we een carwash gebouwd.”

Inspelen op laadpalen

Op het voorterrein worden alle reguliere brandstoffen aangeboden, behalve lpg. Er is ook een high speed pomp geplaatst en er is AdBlue verkrijgbaar. Laadpalen voor elektrische auto’s staan er nog niet, maar het lijkt een kwestie van tijd voor bp ook in Nederland werk maakt van snelladers. “We hebben onlangs aangekondigd dat we het aantal laadpunten wereldwijd flink gaan uitbreiden. We zijn onder meer een samenwerking met Didi aangegaan in China en met Chargemaster in het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland gaan we bij onze ARAL-locaties honderd snelladers plaatsen komende tijd. We geloven sterk in de kansen van snelladers en zien daar ook in Nederland kansen voor. Het aantal elektrische auto’s stijgt in rap tempo en daar zien we voor tankstations ook echt een rol weggelegd.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)BP Dordrecht - Foto: Remco Nieuwenbroek

Voor waterstof op het voorterrein in Dordrecht is het nog iets te vroeg, maar er zal in de toekomst wel naar gekeken worden. “Ik vind waterstof met het oog op de toekomst een zeer interessante energiedrager. Voor zwaar transport, zoals trucks en bussen, biedt het volop mogelijkheden. Op dit moment geloof ik vooral in de toepassing van waterstof in de industrie, en dan vooral groene waterstof opgewekt uit wind en zon. Daar zijn we binnen bp op dit moment ook al mee bezig in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en Nouryon (project H2-Fifty). Nu is groene waterstof nog kostbaar en te weinig beschikbaar.” Veel waterstofstations zijn er nog niet in Nederland, bp-ondernemer Jan Paul Kerkhof besloot bij zijn tankstation in Den Haag waterstof te gaan verkopen. “Het is heel knap hoe hij dit heeft opgepakt. Het is een superondernemer voor ons. Ik ben er uiteraard heel trots op dat hij voor ons merk heeft gekozen.”

Samenwerking met AH

Ruim drie jaar na de opening van de eerste Albert Heijn to go-locatie bij tankstation De Vink langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel, besloten bp en Albert Heijn hun samenwerking verder uit te breiden. Een groot aantal bp tankstations (ruim 100) krijgt een AH to go. “Ons eigen Wild Bean Cafe is ook een goed concept, maar we zien grote kansen voor de AH to go-formule. Albert Heijn is een zeer goede partner voor ons. We zijn al lang aan het testen met het assortiment. Afgelopen jaren hebben we met elkaar goed gekeken naar de behoefte van de klant langs de snelweg. Welke producten werken wel en welke niet. We kunnen een mooi aanbod aan salades, verse sappen, snacks en lekkere broodjes verkopen. In Dordrecht hebben we ook gekozen voor een frituur en voor een grillplaat. De AH to go-formule is bij veel Nederlanders bekend, van de stadswinkels of de treinstations. Ik geloof echt dat we hiermee onze bestaande klanten goed kunnen bedienen en nieuwe klantengroepen naar onze shops kunnen trekken.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)BP Dordrecht 1 - Foto: Remco Nieuwenbroek

Niet alleen bp ziet kansen voor een supermarktconcept in de shop. EG Group heeft bij een kleine tweehonderd Esso- en Texaco-locaties de Spar-formule doorgevoerd. “Wij hebben voor een wat andere strategie gekozen. We wilden eerst kijken hoe onze invulling van de shop zou uitpakken. Hoe reageert de klant? Wat werkt wel en niet op bepaalde locaties? Wat zijn de verschillen langs de snelweg en in de stad? Het kost in mijn ogen tijd om dit te finetunen. Uiteindelijk ben ik blij dat we niet binnen zo’n korte tijd zoveel shops hebben omgebouwd en dat we gekozen hebben voor een andere benadering.”

Kansen voor carwash

Op de nieuwe locatie was ook genoeg ruimte beschikbaar om een carwash te bouwen. Het tankstation beschikt over een WashTec-rollover (PEVO 2.0), die onder meer is voorzien van een hogedruk velgenreiniger en gebruikmaakt van hoogwaardige wasmiddelen (ShieldTecs-technologie) die een duurzame bescherming van de lak bieden. De carwash is voorzien van algehele led-experience. Binnenkort is het ook mogelijk voor klanten om hier contactloos te betalen.

“We wilden hier echt een full service locatie van maken. De afzet van brandstoffen zal komende jaren afnemen. Dat is duidelijk. We willen bij onze tankstations inspelen op nieuwe energie, maar ook op shop en carwash om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Bovendien vinden we het belangrijk dat klanten ook op ‘nieuwe’ manieren kunnen betalen. We hebben onze app BPme, waarmee aan de pomp kan worden betaald zonder dat je nog naar binnen hoeft. In het Verenigd Koninkrijk zijn we al aan het testen met het bestellen van producten in de bakery via de app. Dat zou voor de toekomst ook in Nederland natuurlijk heel interessant zijn.”

Gevoel van trots

De gevolgen van de coronacrisis zijn in petrol duidelijk voelbaar. Ook bp heeft hier op dit moment mee te maken. “De coronacrisis heeft ons natuurlijk ook getroffen. Het zijn rare tijden. Maar we gaan uiteraard verder met onze plannen. Dat geldt ook voor de uitrol van het AH to go-concept op onze tankstations. We zijn nu aan het kijken naar de planning. Deze nieuwe locatie is een mooie volgende stap waar we echt even bij stil willen staan. We zijn hartstikke trots dat we deze locatie hebben mogen toevoegen aan ons netwerk. En ik ben heel trots op het team en alle partners die eraan mee hebben gewerkt om dit nieuwe tankstation te realiseren. Ik ben echt heel blij met dit resultaat!”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

TankPro Magazine Proberen! € 35/1 jaar - 59,.95 reguliere prijs - U ontvangt 6 print magazines - Bestel

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.