‘Tankstations vervullen juist een zeer belangrijke rol in de regio’

Sinds februari 2018 staat Eric de Ruijter als algemeen directeur aan het roer van AVIA Nederland. Op het hoofdkantoor in Soest blikken we samen met hem terug op zijn eerste jaar. Hoe is het afgelopen jaar bevallen? En wat kunnen we verwachten voor 2019?

Je komt oorspronkelijk niet uit de brandstofwereld. Was dat een nadeel toen je begon in je nieuwe functie?
“Dat viel me echt reuze mee. Ik ben begin dit jaar binnen de AVIA-familie met open armen ontvangen. Ik heb veel geleerd van de collega’s die vaak al jarenlang betrokken zijn bij het AVIA-merk. Wat me opvalt is dat er heel veel kennis en vakmanschap aanwezig is binnen de vijf zelfstandige bedrijven en bij de ondernemers zelf. Dat is heel waardevol binnen onze organisatie. Het heeft me zonder meer geholpen om alle zaken snel en goed op de rit te krijgen.”

Hoe kijk je terug op 2018?
“Met een tevreden gevoel. Er lag direct een aantal belangrijke dossiers te wachten, zoals het plaatsen van de digitale buitenpompschermen bij een groot aantal AVIA-locaties. Dat project is inmiddels afgerond. Goede communicatie met de klant, zowel op bemande als onbemande locaties, is een must. Deze schermen helpen daarbij. Klanten krijgen onder meer acties en campagnes voorgeschoteld, maar ook ander nieuws. Het draagt bij aan de gastvrijheid en aan onze merkbeleving. Ook hebben we ons volop beziggehouden met ons tankkaartsysteem en het IT-vraagstuk dat hierachter zit. Daarnaast werken we hard aan een nieuw loyaliteitsprogramma dat in 2019 van start gaat.”

Ben je tevreden over de gerealiseerde groei?
“Het aantal AVIA-locaties in Nederland is in 2018 flink gestegen. Er zijn onder meer flink wat Xpress-stations bijgekomen in het noorden van het land. Ook hebben we een mooi aantal nieuwe ondernemers mogen verwelkomen. Als je de tankstations met shop en het aantal onbemande locaties bij elkaar optelt, zitten we op ruim 376 AVIA-stations in Nederland. Daarmee behoren we op dit moment tot de grotere spelers in de markt.”

Met name het aantal Xpress-locaties is flink toegenomen in 2018. Hoe zie je de toekomst van bemande stations?
“Wij zijn vooral actief op lokaal en regionaal niveau. Ik geloof echt dat tankstations juist een belangrijke rol vervullen in de regio. Bij het tankstation op de hoek kom je niet alleen voor je brandstof, maar ook voor het wassen van je auto, het kopen van een kop koffie of een broodje en het maken van een praatje. Je ziet dat tankstations steeds meer aanvullende diensten gaan aanbieden. Klanten kunnen er terecht voor het doen van een snelle boodschap of zelfs voor het halen van frietjes zoals bij onze Friettavia in Valkenswaard. Juist doordat bepaalde winkels en eettentjes verdwijnen, ontstaan er kansen voor tankstation-ondernemers.”

Het complete interview is te lezen in TankPro Magazine 6. Het blad verschijnt vrijdag 28 december. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement. Je kunt ook eenmalig een proefnummer aanvragen. 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.