Sakko: zeven nieuwe locaties én plannen voor waterstofstation

De overname van een Firezone-locatie in Limburg afgelopen week was een bijzonder moment voor Sakko-directeur Stephan Mangnus. Sinds begin deze maand heeft Sakko Tankstations namelijk precies veertig locaties in exploitatie. En daar blijft het niet bij, belooft Mangnus. Er komen in 2018 nog minimaal zeven nieuwe retail-locaties bij. Op een van de locaties wil het Noord-Brabantse bedrijf bovendien waterstof aanbieden. 

Met drie nieuwe stations in amper een maand tijd timmert Sakko hard aan de weg. Wat betekent dit veertigste station voor het bedrijf? “Het is voor ons een echte mijlpaal. Doel is om minimaal vijftig locaties op te bouwen voor 2020”, vertelt Mangnus. “We hebben dat proces in december 2010 ingezet met de eerste locatie. Het is dan ook een bevestiging dat we op de juiste weg zijn.”

Mix van merken

Sakko exploiteert op dit moment dertig stations onder het eigen merk. Daarnaast heeft het bedrijf uit Bergen op Zoom vier BP-locaties, drie Shell-stations en drie Total-vestigingen onder zijn hoede. Vanwaar die mix? “De diversiteit aan merken is aan de ene kant afgelopen jaren zo gegroeid als gevolg van overnames van locaties met lopende overeenkomsten met oliemaatschappijen. In 2018 zullen we nog minimaal zes tot zeven locaties aan ons netwerk toevoegen, waaronder een bemande locatie.”

Op dit moment bouwt Sakko bovendien drie nieuwe locaties. Veel wil Mangnus daar nog niet over vertellen. “Ik kan daar helaas nog even geen details over geven. Ik kan wel vertellen dat deze locaties allemaal onbemand zullen worden en onder het merk van Total Express zullen gaan draaien. Het zijn allemaal locaties nabij een afrit van een snelweg en/of direct aan de toegangsweg van een plaats of op een logistieke hotspot.”

Plannen voor waterstof

Sakko heeft bovendien plannen voor het neerzetten van een station waar waterstof getankt kan worden, bevestigt de Sakko-directeur. Het bedrijf is met diverse partijen, waaronder klanten, gemeenten en leveranciers, in gesprek om op een van de nieuwe locaties een waterstofverkooppunt te gaan realiseren. “Ik geloof persoonlijk dat waterstof in de toekomst een hele belangrijke rol gaat spelen in de energietransitie. Het ontbreken van een netwerk aan verkooppunten voor waterstof zorgt ervoor dat het aantal voertuigen ook niet zal toenemen. De welbekende kip-eidiscussie. Deze locatie zorgt gezien de ligging in ieder geval voor een dekking voor het zuidwesten van Nederland.”

Het bedrijf uit Bergen op Zoom heeft op dit moment een netwerk van 26 onbemande en 14 bemande tankstations. Van de bemande stations zijn er tien met een shop in eigen exploitatie. “Bij drie van deze shoplocaties staat BP op de luifel, bij drie Shell en bij vier Sakko. Bij vier andere tankstations wordt de shop verhuurd aan een derde partij.”

Wel of geen shop?

Het exploiteren van een shop bij een tankstation is lang niet voor elke locatie een optie, vindt Mangnus. “Shops zijn voor ons – buiten de rijksweglocaties – alleen interessant als er een aanzienlijk verzorgingsgebied om het station ligt. Denk aan een grote wijk waar bepaalde voorzieningen nog niet ingevuld zijn via nabijgelegen winkels, winkelcentra of een industrieterrein met een groot aantal arbeidsplaatsen. Op deze locatie kunnen we een bepaalde minimumomzet realiseren. Als het mogelijk is om een rendabele bakery te exploiteren, dan zullen we daar zeker op inspringen.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Sakko is afgelopen jaren hard gegroeid. Wat is het recept voor succesvolle groei en voor succesvolle overnames? “Ik denk dat we een partij zijn met een zeer betrokken organisatie, waar iedereen zijn verantwoordelijkheden kan en mag nemen. Daarnaast hebben we intern korte lijnen om snel besluiten te kunnen nemen, kunnen we flexibele opties bieden qua huren en overnames en komen we gemaakte afspraken altijd na. De markt kan dat voor ons gevoel waarderen, waardoor we door een groot aantal partijen benaderd worden.”

Zeven nieuwe retail-locaties

De veertig locaties zijn inmiddels een feit. Wat kunnen we verder verwachten van Sakko op de korte en langere termijn? “We hebben onder Sakko Holding de afgelopen jaren gewerkt aan een verbreding van onze activiteiten, die we momenteel splitsen in Energie, Mobiliteit en Certificatie. Binnen het segment Energie hebben we tot doel om de huidige groei de komende jaren verder door te zetten. In 2018 openen we nieuwe stations en voor de langere termijn willen we een verdere groei neerzetten door kleinere of grotere overnames binnen de branche, waarmee we onze positie verder versterken.”

Mangnus verwacht dat Sakko komende jaren meer en meer rekening gaat houden met de veranderende brandstofmix. “Zo hebben we bij de bouw van diverse locaties al rekening gehouden met LNG en CNG, waardoor deze producten eenvoudig toegevoegd kunnen worden. Door middel van de stappen die we hebben gezet binnen het segment mobiliteit spelen we daarbij al enigszins in op elektrisch vervoer.”

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

3 reacties op “Sakko: zeven nieuwe locaties én plannen voor waterstofstation”

Theo Arts|11.03.18|00:54

Als men schoon en CO2 / NOX /fijnstof vrij wagenpark wil moet men niet wachten op de Nederlandse politiek en bestuurders. Dan moeten er meer ondernemingen komen als Sakko met als motto als 1 waterstofverkooppunt is gerealiseerd, volgen er meer. Zo is er ook Holthausen in Hoogezand die bestaande auto’s met een verbrandingsmotor ombouwd naar waterstof. Initiatiefnemers heeft Nederland nodig.

Theo Arts|11.03.18|01:13

Ik heb al meermaals elektrisch “proef” gereden. Maar mijn verlangen is rijden op waterstof, gezien de radus. Wanneer staan er initiatief nemers in Nederland op die waterstofverkooppunten gaan worden.

Theo Arts|01.08.18|12:13

Degenen die waterstof willen gaan rijden, zijn momenteel het beste af in het buitenland. Koop je nieuwe of gebruikte waterstofauto in het buitenland. Op deze auto’s rust geen BPM, geen MRB. Tesla rijders kunnen zich melden bij Holthausen in Hoogezand, daar zij de Tesla ombouwen naar een Hesla. Zij voegen er een waterstoftank/installatie aan toe en voila,van 300-400km naar 1000-1400km op een vulling/lading. Ook bestaande auto’s met verbrandingsmotor worden bij Holthausen omgebouwd naar waterstof.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.