‘Tankstation moet ook inspelen op klanten die geen brandstof kopen’

De zeventiende Peut-locatie van Nederland is een feit. Het tankstation van Ototol in Spijkenisse werd vorige week geopend in de kleuren van het tankstationmerk en draagt voortaan het zwart en groen van Peut. Na maanden van hard werken konden eigenaren Willem-Bas en Charlot van Tol eindelijk proosten op de heropening van het station in nieuwe stijl.

Een groot voorterrein met brandstofpompen, wasmachines en een doggywash. Voor de deur rechts een flinke collectie verse bloemen en links een vriezer vol ijsblokken. “We zetten vanaf het begin echt al in op de shop. Wat kun je er allemaal bijdoen? En welke services kunnen we toevoegen? We willen er niet alleen zijn voor mensen die benzine en diesel nodig hebben, maar ook voor andere klanten”, zegt Willem-Bas van Tol tijdens de rondleiding over het terrein.

Bekijk hier de foto’s van de nieuwe locatie

Van BP naar Peut

Het familiebedrijf nam het toenmalige BP-tankstation begin vorig jaar over van collega-ondernemer Erik Lagendijk. Vader Martin van Tol zag grote mogelijkheden voor deze locatie en ging samen met zoon Willem-Bas en dochter Charlot aan de slag. Toen hij in april 2017 overleed, gingen broer en zus verder om de plannen toch uit te voeren, in de stijl die hun vader voor ogen had. Na een jaar van intensief verbouwen, is de Peut-locatie dan eindelijk helemaal klaar.

Ototol heeft in totaal zeven tankstations, met verschillende kleuren op de luifel. De locaties staan in Rijswijk (BP), Den Haag (Esso), Den Bosch (Total en Tango), Grootebroek (Tamoil) en Rotterdam (Texaco). De Peut-vestiging in Spijkenisse is volgens Willem-Bas op dit moment wel het paradepaardje. “We hebben hier veel vrijheid en volop ruimte om onze ideeën uit te voeren. De shop bij de andere locaties zijn veel compacter. Bovendien is de keuze voor Peut ook een hele bewuste geweest. Veel vrijheid en interessante marges gaven de doorslag.”

De buitenlocatie ziet er strak, verzorgd en overzichtelijk uit. Die lijn wordt binnen verder doorgetrokken. Stap je eenmaal door de glazen schuifdeuren de shop binnen, dan wordt duidelijk dat er flink wat tijd en energie is gestoken in het inrichten van een moderne shop. Naast het bekende aanbod aan tankstationartikelen – snoep, chocola, auto-accessoires en tabak – zijn er ook andere producten en diensten toegevoegd. Zo is de locatie onder meer een DHL-afhaalpunt.

Vers brood

Er is een eigen bakkerij waar broodjes kunnen worden besteld en waar je zelfs hele broden kunt kopen. Het brood en de broodjes zijn afkomstig van het Meppelse bedrijf Pandriks. Voor in de shop kunnen klanten zelf een verse jus persen en kiezen voor hun favoriete koffie- of theesmaak. Links naast de bakkerij is een tweede toonbank terug te vinden, waar frituursnacks, friet en burgers besteld kunnen worden. Gasten die even rustig willen zitten, kunnen dat doen aan een van de vele lage of hoge tafels.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Klanten die hun auto willen wassen, kunnen dat doen in een van de zes wasboxen. “We hadden er al vier, en hebben er twee extra gebouwd”, vertelt Willem-Bas. “Voor een rollover was weliswaar ruimte, maar er zit hier om de hoek een grote kettingwasstraat. Dus het heeft niet zoveel zin om daarmee te concurreren.” Aan de voorkant van het tankstation worden mogelijk binnenkort nog twee oplaadpalen geplaatst, maar daarvoor moet eerst nog een vergunning aangevraagd worden. “Het zou een mooie aanvulling zijn, maar die knoop hakken we binnenkort door.”

Het tankstation en de shop draaien inmiddels op volle toeren en het is een komen en gaan van klanten. “Dit is echt een hele drukke locatie, er komt veel verkeer langs. Dat is ook de reden dat we 24 uur per dag, zeven dagen per week open zijn. Dit is de vijfde locatie waar we de deuren nooit sluiten. Dat biedt volop voordelen. Klanten kunnen altijd bij je aankloppen. Je hoeft ‘s avonds niet af te sluiten en alle spullen binnen te halen. En ’s ochtends zijn de broodjes mooi op tijd warm voor de vroege vogels. Het werkt natuurlijk niet overal, maar in dit deel van Nederland en op deze specifieke plek is het echt de moeite”, vertelt Willem-Bas.

Toekomstplannen

Hoe de toekomst eruitziet? Dat is afwachten. Maar buiten kijf staat dat Ototol blijft kijken en zoeken naar producten en diensten om het leven van de klant gemakkelijker te maken. “Dat is de vraag die altijd bovenaan de lijst staat. Hoe kunnen we inspringen op de behoeften en wensen van de klant. En dat zullen we blijven doen komende tijd.”

Bekijk hier de foto’s van de nieuwe locatie

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.