’Tankstations langs Duitse Autobahn staan in de verkoop’

Het merendeel van de snelwegstations in Duitsland is in de etalage gezet. Eigenaar Terra Firma Capital Partners wil af van haar belang in Autobahn Tank & Rast Holding GmbH. De Britse investeringsmaatschappij zou volgens ingewijden op zoek zijn naar potentiële kopers voor de 350 vestigingen. Ze verwachten dat de deal een waarde heeft van zo’n twee miljard euro.

Ongeveer negentig procent van de tankstations langs de Duitse rijkswegen vallen onder Tank & Rast. Dat bedrijf is sinds tien jaar in handen van investeerder Terra Firma, waar de Brit Guy Hands de scepter zwaait. Hij betaalde destijds ongeveer 1 miljard euro voor de stations. In 2007 werd een gedeeltelijk belang verkocht aan RREEF Infrastructure Management.

Tankstations

De verwachting is dat de tankstations in de eerste helft van volgend jaar worden verkocht. Het gaat hierbij om ongeveer 350 vestigingen die samen zo’n vijfhonderd miljoen bezoekers per jaar ontvangen, volgens de website van Terra Firma. De betrokken partijen wilden niet reageren op het nieuws.

Guy Hands is niet onomstreden bij de oosterburen. Eerder dit jaar zond de landelijke zender ZDF een documentaire uit, waaruit blijkt dat veel tankstations zuchten onder de druk van de Britse investeerder. Sinds de overname van Tank & Rast in 2004 zou Hands de huren voor pomphouders fors hebben verhoogd.

Huren

Om aan die hoge huren te voldoen, verhoogden de Duitse ondernemers de brandstof- en shopprijzen. Sindsdien komen er minder klanten, waardoor de winstgevendheid onder druk staat. De Duitse belangenvereniging voor pomphouders aan het onderliggende wegennet, Veda, vermoedt dat voor veel stations een faillissement dreigt.

Lees ook: Veel Duitse snelwegstations in de verdrukking

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.