Duitsland

Veel Duitse snelwegstation in de problemen

Een groot deel van de Duitse tankstations langs de Autobahn heeft het moeilijk. De Britse investeerder Guy Hands is eigenaar van de vestigingen en draaide de afgelopen jaren de duimschroeven flink aan, waardoor de stationsmanagers besloten de prijzen te verhogen. Veel automobilisten en truckers blijven daardoor weg en zoeken hun heil bij vestigingen aan het onderliggende wegennet. Zelfs de Nederlandse autorijders en transporteurs wijken uit naar andere locaties en laten de snelwegstations links liggen.

Dat blijkt uit een documentaire van ZDF die onlangs werd uitgezonden. Daarin komt onder andere voormalig stationsmanager Willy Habermayer aan het woord. De huur van de stations werd door de eigenaar zo ver verhoogd dat het niet meer te betalen was. Als de eigenaar besluit om de stations in de toekomst weer te verkopen zit er waarschijnlijk nauwelijks nog winst in het bedrijf, denkt Habermayer.

Tankstations

In 2004 nam het Britse bedrijf Terra Firma van investeerder Guy Hands het Duitse Tank und Rast over voor 1,1 miljard euro. Het bedrijf kreeg daardoor negentig procent van de tankstations langs de Autobahn in handen. Om aan de hoge huureisen van de eigenaar te voldoen, hebben de pomphouders de prijzen bij de stations fors verhoogd.

Door bezuinigingen op personeel en het verhogen van de prijzen van benzine en shopartikelen proberen de pomphouders hun hoofd boven water te houden, zegt Herbert Quabach. Hij werkt voor de Veda, een belangenvereniging voor een aantal tankstations dat niet aan de snelweg ligt. Hij verwacht dat veel stations failliet gaan als de huidige situatie niet snel verandert.

Prijzen

Volgens Quabach zijn de prijzen de afgelopen vijf jaar gemiddeld met dertig procent gestegen. Er zijn nog wel stations langs de Duitse snelweg die goed lopen, maar die worden door de eigenaar verplicht om enkele locaties over te nemen. Terra Firma is niet actief in Nederland.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veel Duitse snelwegstation in de problemen | TankPro.nl
Duitsland

Veel Duitse snelwegstation in de problemen

Een groot deel van de Duitse tankstations langs de Autobahn heeft het moeilijk. De Britse investeerder Guy Hands is eigenaar van de vestigingen en draaide de afgelopen jaren de duimschroeven flink aan, waardoor de stationsmanagers besloten de prijzen te verhogen. Veel automobilisten en truckers blijven daardoor weg en zoeken hun heil bij vestigingen aan het onderliggende wegennet. Zelfs de Nederlandse autorijders en transporteurs wijken uit naar andere locaties en laten de snelwegstations links liggen.

Dat blijkt uit een documentaire van ZDF die onlangs werd uitgezonden. Daarin komt onder andere voormalig stationsmanager Willy Habermayer aan het woord. De huur van de stations werd door de eigenaar zo ver verhoogd dat het niet meer te betalen was. Als de eigenaar besluit om de stations in de toekomst weer te verkopen zit er waarschijnlijk nauwelijks nog winst in het bedrijf, denkt Habermayer.

Tankstations

In 2004 nam het Britse bedrijf Terra Firma van investeerder Guy Hands het Duitse Tank und Rast over voor 1,1 miljard euro. Het bedrijf kreeg daardoor negentig procent van de tankstations langs de Autobahn in handen. Om aan de hoge huureisen van de eigenaar te voldoen, hebben de pomphouders de prijzen bij de stations fors verhoogd.

Door bezuinigingen op personeel en het verhogen van de prijzen van benzine en shopartikelen proberen de pomphouders hun hoofd boven water te houden, zegt Herbert Quabach. Hij werkt voor de Veda, een belangenvereniging voor een aantal tankstations dat niet aan de snelweg ligt. Hij verwacht dat veel stations failliet gaan als de huidige situatie niet snel verandert.

Prijzen

Volgens Quabach zijn de prijzen de afgelopen vijf jaar gemiddeld met dertig procent gestegen. Er zijn nog wel stations langs de Duitse snelweg die goed lopen, maar die worden door de eigenaar verplicht om enkele locaties over te nemen. Terra Firma is niet actief in Nederland.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.