Fastned opent eerste locaties voor elektrische voertuigen

Fastned heeft eerder deze maand de eerste laadstations voor elektrische voertuigen geopend. Deze overdekte locaties staan langs de A1 (bij Barneveld), langs de A18 (bij Didam) en langs de A73 (bij Cuijk). De drie vestigingen zijn de eerste in een serie van tweehonderd locaties. Die moeten volgens schema eind 2015 gerealiseerd zijn, alle bij bestaande verzorgingsplaatsen langs Nederlandse snelwegen.

Daarmee wil de exploitant een landelijk dekkend netwerk van laadpunten realiseren. “Het is een beetje het kip-en-eiverhaal. Zonder laadpunten geen elektrische voertuigen en zonder EV’s geen laadpunten. Dat willen we doorbreken”, legt Christiaan Florentinus van Fastned uit.

Overdekt

Aanstaande vrijdag gaan de locaties officieel open, maar de overdekte laadpunten zijn nu al operationeel. Later dit jaar worden waarschijnlijk nog twee vestigingen geopend, waarna in 2014 en 2015 de grote uitrol moet volgen. Op de website van Fastned staat een overzicht van de laadpunten die het bedrijf wil bouwen.

De exploitant bouwt twee typen laadlocaties: klein en groot. De drie vestigingen bij Barneveld, Didam en Cuijk zijn alledrie groot. Dat betekent dat er vier opstelplaatsen en twee laadpalen van 50 kilowatt aanwezig zijn, onder een geel-bruine luifel met zonnepanelen op het dak. “Het aantal laadpalen kunnen we zonodig uitbreiden naar vier of zes. Dat hangt af van de vraag”, legt Florentinus uit.

Laadbeurt

Het volledig opladen van een lege accu duurt ongeveer twintig minuten. De verwachting is dat de duur van een laadbeurt in de toekomst korter wordt. Kosten voor een volledige laadbeurt liggen tussen de 10 en 15 euro. Mogelijkheden om eten en drinken te kopen, zijn niet aanwezig bij de Fastned-locaties. Daarvoor kan de automobilist terecht bij een andere eetgelegenheid op dezelfde verzorgingsplaats. Fastned wil zich volledig focussen op het exploiteren van de laadpalen.

Dat de meeste elektrische rijders thuis hun voertuig opladen en de publieke laadpalen uitsluitend gebruiken als thuiskomer, denkt Florentinus niet. “Als je elke dag twintig kilometer rijdt, heb je misschien genoeg aan een laadpaal thuis. Maar de meeste elektrische voertuigen hebben een actieradius van 150 kilometer. Als je lang onderweg heb je op een gegeven moment gewoon een laadbeurt nodig.”

Benzine

“Of stel je moet ‘s avonds ineens weg van huis. Dan kun je niet wachten tot het voertuig volledig is opgeladen, want dat duurt uren. Het is net als met benzine. Je plant niet van tevoren waar je gaat tanken. Op het moment dat het nodig is, ga je pas bepalen waar je tankt.”

Tom van Gurp

Lees ook: Pomphouders kunnen flink verdienen aan elektrische rijders

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Fastned opent eerste locaties voor elektrische voertuigen”

Michel Krabshuis|27.11.13|13:10

Ik vindt het vrij duur! 15 euro opladen om 150 km te rijden!
Een beetje zuinige brandstofauto heeft er 8 liter brandstof voor nodig om 150km te rijden, en dat kost op dit moment zo’n 13 euro!!
Hoezo elektrisch rijden is goedkoper??
Met dit soort woekertarieven van Fastned gaat niemand bij Fastned opladen lijkt mij….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fastned opent eerste locaties voor elektrische voertuigen | TankPro.nl

Fastned opent eerste locaties voor elektrische voertuigen

Fastned heeft eerder deze maand de eerste laadstations voor elektrische voertuigen geopend. Deze overdekte locaties staan langs de A1 (bij Barneveld), langs de A18 (bij Didam) en langs de A73 (bij Cuijk). De drie vestigingen zijn de eerste in een serie van tweehonderd locaties. Die moeten volgens schema eind 2015 gerealiseerd zijn, alle bij bestaande verzorgingsplaatsen langs Nederlandse snelwegen.

Daarmee wil de exploitant een landelijk dekkend netwerk van laadpunten realiseren. “Het is een beetje het kip-en-eiverhaal. Zonder laadpunten geen elektrische voertuigen en zonder EV’s geen laadpunten. Dat willen we doorbreken”, legt Christiaan Florentinus van Fastned uit.

Overdekt

Aanstaande vrijdag gaan de locaties officieel open, maar de overdekte laadpunten zijn nu al operationeel. Later dit jaar worden waarschijnlijk nog twee vestigingen geopend, waarna in 2014 en 2015 de grote uitrol moet volgen. Op de website van Fastned staat een overzicht van de laadpunten die het bedrijf wil bouwen.

De exploitant bouwt twee typen laadlocaties: klein en groot. De drie vestigingen bij Barneveld, Didam en Cuijk zijn alledrie groot. Dat betekent dat er vier opstelplaatsen en twee laadpalen van 50 kilowatt aanwezig zijn, onder een geel-bruine luifel met zonnepanelen op het dak. “Het aantal laadpalen kunnen we zonodig uitbreiden naar vier of zes. Dat hangt af van de vraag”, legt Florentinus uit.

Laadbeurt

Het volledig opladen van een lege accu duurt ongeveer twintig minuten. De verwachting is dat de duur van een laadbeurt in de toekomst korter wordt. Kosten voor een volledige laadbeurt liggen tussen de 10 en 15 euro. Mogelijkheden om eten en drinken te kopen, zijn niet aanwezig bij de Fastned-locaties. Daarvoor kan de automobilist terecht bij een andere eetgelegenheid op dezelfde verzorgingsplaats. Fastned wil zich volledig focussen op het exploiteren van de laadpalen.

Dat de meeste elektrische rijders thuis hun voertuig opladen en de publieke laadpalen uitsluitend gebruiken als thuiskomer, denkt Florentinus niet. “Als je elke dag twintig kilometer rijdt, heb je misschien genoeg aan een laadpaal thuis. Maar de meeste elektrische voertuigen hebben een actieradius van 150 kilometer. Als je lang onderweg heb je op een gegeven moment gewoon een laadbeurt nodig.”

Benzine

“Of stel je moet ‘s avonds ineens weg van huis. Dan kun je niet wachten tot het voertuig volledig is opgeladen, want dat duurt uren. Het is net als met benzine. Je plant niet van tevoren waar je gaat tanken. Op het moment dat het nodig is, ga je pas bepalen waar je tankt.”

Tom van Gurp

Lees ook: Pomphouders kunnen flink verdienen aan elektrische rijders

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Fastned opent eerste locaties voor elektrische voertuigen”

Michel Krabshuis|27.11.13|13:10

Ik vindt het vrij duur! 15 euro opladen om 150 km te rijden!
Een beetje zuinige brandstofauto heeft er 8 liter brandstof voor nodig om 150km te rijden, en dat kost op dit moment zo’n 13 euro!!
Hoezo elektrisch rijden is goedkoper??
Met dit soort woekertarieven van Fastned gaat niemand bij Fastned opladen lijkt mij….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.