Ondanks lockdown grotere snoepomzet in tankshop

In de eerste zestien weken van 2021 werd, uitgedrukt in euro’s, meer chocolade en snoep verkocht in de tankshop dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro, dat cijfers analyseerde van benzinestations, supermarkten en drogisterijen. De stijging is opmerkelijk, want Nederland bevond zich een gedeelte van die eerste maanden in een strenge lockdown.

Hoewel in de eerste vier maanden van het jaar 2 procent minder chocolade en snoep werd verkocht bij het tankstation, nam de omzet van de producten wel met 1 procent toe. Volgens ABN Amro is dat te verklaren door de prijsstijging van de zoetwaren, waardoor de omzet hoger uitvalt. Tankstations zijn naast drogisterijen, discountketens en snoepwinkels belangrijke distributiekanalen voor snoep.

Knauw

De belangrijkste plek voor de aankoop van zoetwaren is de supermarkt. Dankzij de coronacrisis nam de verkoop daar toe, terwijl andere verkoopkanalen over het hele jaar 2020 genomen ‘een knauw’ kregen. ‘’Door minder verkeer daalde bij de pompstations de verkoop van snoep met 8 procent en van chocolade met 14 procent.’’

De verkoop van mint en kauwgum nam vorig jaar in alle sectoren sterk af. ‘’De marketing van veel van deze producten is gericht op een bepaalde functionaliteit, zoals frisse adem op het werk of tijdens uitgaan. Die gebruiksmomenten vielen in 2020 tijdens de lockdown grotendeels weg’’, verklaart ABN Amro deze bevinding. Bij beide producten ging het in heel 2020 voor tankstations om een daling van 20 procent in euro’s en zelfs 25 en 23 procent in aantallen.

Minder acceptatie

Omdat de discussie over gezonde voeding steeds meer speelt, is het volgens het onderzoek noodzakelijk om in te zetten op kleinere porties en het reduceren van suiker om verkopen in de toekomst op peil te houden. De druk zal volgens ABN Amro de komende jaren toenemen, terwijl ook de verkoop van deze producten bij de kassa of via automaten in publieke ruimtes minder wordt geaccepteerd.

Bekijk hieronder de omzetcijfers van de verschillende producten in de tankshops ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 

Bron: ABN Amro/IRI

Bekijk hieronder het aantal verkochte producten in de tankshop ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Bron: ABN Amro/IRI

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ondanks lockdown grotere snoepomzet in tankshop | TankPro.nl

Ondanks lockdown grotere snoepomzet in tankshop

In de eerste zestien weken van 2021 werd, uitgedrukt in euro’s, meer chocolade en snoep verkocht in de tankshop dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro, dat cijfers analyseerde van benzinestations, supermarkten en drogisterijen. De stijging is opmerkelijk, want Nederland bevond zich een gedeelte van die eerste maanden in een strenge lockdown.

Hoewel in de eerste vier maanden van het jaar 2 procent minder chocolade en snoep werd verkocht bij het tankstation, nam de omzet van de producten wel met 1 procent toe. Volgens ABN Amro is dat te verklaren door de prijsstijging van de zoetwaren, waardoor de omzet hoger uitvalt. Tankstations zijn naast drogisterijen, discountketens en snoepwinkels belangrijke distributiekanalen voor snoep.

Knauw

De belangrijkste plek voor de aankoop van zoetwaren is de supermarkt. Dankzij de coronacrisis nam de verkoop daar toe, terwijl andere verkoopkanalen over het hele jaar 2020 genomen ‘een knauw’ kregen. ‘’Door minder verkeer daalde bij de pompstations de verkoop van snoep met 8 procent en van chocolade met 14 procent.’’

De verkoop van mint en kauwgum nam vorig jaar in alle sectoren sterk af. ‘’De marketing van veel van deze producten is gericht op een bepaalde functionaliteit, zoals frisse adem op het werk of tijdens uitgaan. Die gebruiksmomenten vielen in 2020 tijdens de lockdown grotendeels weg’’, verklaart ABN Amro deze bevinding. Bij beide producten ging het in heel 2020 voor tankstations om een daling van 20 procent in euro’s en zelfs 25 en 23 procent in aantallen.

Minder acceptatie

Omdat de discussie over gezonde voeding steeds meer speelt, is het volgens het onderzoek noodzakelijk om in te zetten op kleinere porties en het reduceren van suiker om verkopen in de toekomst op peil te houden. De druk zal volgens ABN Amro de komende jaren toenemen, terwijl ook de verkoop van deze producten bij de kassa of via automaten in publieke ruimtes minder wordt geaccepteerd.

Bekijk hieronder de omzetcijfers van de verschillende producten in de tankshops ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 

Bron: ABN Amro/IRI

Bekijk hieronder het aantal verkochte producten in de tankshop ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Bron: ABN Amro/IRI

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.