Snelwegpomphouder wint zaak om snellaadpalen tegen Fastned

De Geffense Pomphouder Peter Verhallen mag snellaadpalen bij zijn rijkswegstation neerzetten. Een bezwaar hiertegen van Fastned, exploitant van snellaadstations, is door een hoorcommissie van Rijkswaterstaat niet-ontvankelijk verklaard. Volgens de commissie was Fastned te laat met het indienen van het bezwaar. Een inhoudelijke behandeling van de zaak is daarom achterwege gebleven.

Verhallen heeft een snelwegstation aan de A59 bij het Brabantse Geffen. Hij is opgetogen over het besluit en bereidt de plaatsing van de palen momenteel voor. ”We lopen tegen wat technische problemen aan. Maar als deze opgelost zijn, ga ik de palen plaatsen.”

Laadpalen

Fastned en enkele pomphouders langs de snelweg liggen al langer juridisch met elkaar overhoop. De exploitant van laadstations kreeg enkele jaren geleden van Rijkswaterstaat 201 concessies voor de bouw van de stations langs snelwegen. Een aantal benzinepomphouders, verenigd in belangenorganisatie VPR, was het niet eens met dat besluit en startte een rechtszaak. De pomphouders trokken hierbij aan het kortste eind. Fastned mag doorgaan met de bouw en exploitatie van de stations.

Echter, enkele pomphouders willen zelf ook snellaadpalen bij hun eigen locaties wegzetten en hebben hiervoor inmiddels een vergunning gekregen. Tot groot ongenoegen van Fastned, die bezwaar aantekende bij Rijkswaterstaat tegen het verlenen van de vergunningen. Inmiddels is dus een eerste uitspraak gedaan, die gunstig uitpakte voor Verhallen.

Pomphouder

Dat de hoorcommissie heeft geoordeeld dat Fastned te laat was, verbaasde de Brabantse pomphouder niet. ”Ze wisten wel dat ik een vergunning heb gekregen, maar hebben veel te lang gewacht met bezwaar maken.” Hij vermoedt dat Fastned bewust heeft gewacht tot eerdere rechtszaken voorbij waren. ”Dat komt sympathieker over op de rechters.”

”Bovendien ben ik bij ze op kantoor geweest om te praten over samenwerking. Fastned mocht van mij palen aanleggen op mijn station. De grond hadden ze gratis mogen gebruiken. Maar dat wilden ze niet.”

Fastned

De exploitant van laadstations zegt inderdaad al langer op de hoogte te zijn geweest van de plannen van Verhallen. ”Maar dat een pomphouder dat wil, betekent niet dat hij het vergunningstraject ook al heeft opgestart”, aldus Niels Korthals Altes van Fastned.

”En pas als de vergunning is aangevraagd en gepubliceerd, kun je bezwaar maken. De aanvraag van de vergunning is echter nooit gepubliceerd, waardoor wij dit niet konden weten. Toen we maanden later uiteindelijk via de wandelgangen te horen hebben gekregen dat de vergunning was aangevraagd en verleend aan Verhallen, zijn we binnen enkele dagen in beroep gegaan.”

Minister

“Het niet publiceren van vergunningen ontneemt belanghebbenden zoals Fastned de mogelijkheid om bezwaar te maken. Dat dit hier niet is gebeurd, is wat ons betreft onbehoorlijk bestuur van minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz. Zij had moeten inzien dat hier belanghebbenden waren die zij had moeten inlichten. Dit gebeurt ook altijd met vergunningen van Fastned.” Of het bedrijf nog verder procedeert tegen het besluit van de hoorcommissie is nog niet duidelijk. ”We beraden ons op verdere stappen.”

Het aanbod van de Geffense pomphouder om samen te werken, heeft Fastned van de hand gewezen. “Wij hebben inderdaad met hem gesproken. Maar wij bouwen laadstations in plaats van losse snellaadpalen en daarvoor is het terrein van de heer Verhallen ongeschikt. Een samenwerking leek daarom niet logisch.”

Conflict

Overigens loopt er op dit moment nog een ander juridisch conflict tussen Fastned en Verhallen. De pomphouder wil namelijk de komst van laadpalen-exploitant ook tegenhouden. Het bezwaar van Verhallen werd echter grotendeels naar de prullenbak verwezen. Datzelfde is nu dus ook gebeurd met het bezwaar van Fastned. Het ziet er dus naar uit dat ze allebei palen mogen neerzetten langs de A59. Al bekijken beide partijen of ze verder procederen.

Tom van Gurp

Lees ook: Geffense pomphouder kan via rechter komst Fastned niet tegenhouden

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.