Nieuw regeerakkoord: wat betekent het voor tankstations?

De overstap naar schonere auto’s moet worden versneld. Ook gaat het ontslagrecht op de schop, wordt de tabaksaccijns verhoogd en gaat de vennootschapsbelasting omlaag. Dat zijn enkele belangrijke plannen uit het nieuwe regeerakkoord dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dinsdag presenteerden. TankPro zette de belangrijkste punten op een rij.

Brandstof

De Nederlandse automobilist moet sneller afstappen van benzine en diesel. Tot dusver moesten vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij kunnen rijden. Dat punt wordt door het nieuwe kabinet vervroegd naar 2030. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen elektrisch of waterstof. Uitgangspunt is slechts dat het voertuig nul schadelijke stoffen mag uitstoten.

Belangrijk detail; in het regeerakkoord staat dat auto’s zero emissie moeten zijn. Dit lijkt een aanscherping ten opzichte van het huidige beleid. Daarin staat dat nieuw verkochte auto’s emissieloos moeten kunnen rijden. Vermoedelijk hebben de perikelen rondom de stekkerhybrides hieraan bijgedragen.

Het emissieloos rijden geldt uitsluitend voor personenauto’s. Over trucks wordt in dit verband niet gesproken. Om dit segment toch schoner te laten rijden, wordt een kilometerheffing ingevoerd. Daarbij krijgen schonere vrachtwagens een voorkeursbehandeling.

Tabak

Het nieuwe kabinet wil de accijnzen op tabak verhogen. De vier partijen willen toe naar een rookvrije generatie en het verhogen van de heffing op sigaretten en shag moet daaraan bijdragen. Hoeveel de accijnzen worden verhoogd en per wanneer dat plaatsvindt, is nog niet duidelijk.

Belastingen

TankPro berichtte eerder al dat het lage btw-tarief wellicht omhoog gaat. Dinsdag bleek dat deze maatregel inderdaad wordt ingevoerd. Dit lage tarief geldt onder meer voor levensmiddelen, waartoe ook een groot deel van het shopassortiment behoort.

Vermoedelijk gaan vooral tankstations in de grensstreek hier hinder van ondervinden, als in België en Duitsland geen soortgelijke maatregel wordt ingevoerd. De btw-verhoging kan voor de petrolbranche echter ook een gunstig neveneffect hebben. Het lage tarief geldt namelijk ook voor het openbaar vervoer. Een OV-ritje wordt dus mogelijk duurder door de btw-verhoging, waardoor reizen met de auto iets aantrekkelijker kan worden.

Tegenover een verhoging van de btw staat een verlaging van de vennootschapsbelasting. Deze belasting wordt stapsgewijs verminderd. Het lage vpb-tarief gaat van 20 naar 16 procent, terwijl het hoge tarief van 25 naar 21 procent gaat.

Ontslagrecht

Het wordt makkelijker om medewerkers te ontslaan. Werkgevers mogen voortaan een optelsom maken van diverse ontslaggronden, bijvoorbeeld verwijtbaar gedrag of een verstoorde arbeidsrelatie optellen bij slecht functioneren. Dat optellen is in de huidige maatregelen niet toegestaan. Daarin moet op basis van één ontslaggrond een afweging worden gemaakt.

De transitievergoeding (een soort ontslagvergoeding) gaat omlaag voor mensen die al lange tijd in dienst zijn. Wel kan daar een extra ontslagvergoeding bovenop komen. Deze bedraagt maximaal de helft van de transitievergoeding. Ander verschil is dat werknemers al met ingang van het eerste dienstverband recht krijgen op een transitievergoeding. Dat is momenteel pas na twee jaar.

Tijdelijke contracten

Ook de duur van tijdelijke dienstverbanden verandert. Nu nog mag een werknemer maximaal twee jaar op tijdelijke contracten werken. Dat wordt verruimd naar drie jaar. Voor langjarige contracten of voor dienstverbanden waarbij meteen een vast contract wordt gegeven, wordt de maximaal toegestane proeftermijn langer.

Loondoorbetaling bij ziekte

De periode dat een werkgever het loon moet doorbetalen van een zieke werknemer wordt verkort. In de toekomst hoeven kleine werkgevers nog slechts 1 jaar het loon door te betalen. Dat is momenteel nog twee jaar. Het tweede jaar wordt voortaan gefinancierd door kleine werkgevers gezamenlijk een premie te laten betalen. Deze maatregel geldt uitsluitend voor bedrijven met maximaal 25 medewerkers. Voor grotere bedrijven blijft de termijn van twee jaar van kracht.

Lees het gehele regeerakkoord.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.