BP: focus op bemande stations ondanks groei onbemand

Energieconcern BP blijft zich primair richten op het verder verbeteren van de bemande stations. Daarbij is het verduurzamen van het shopassortiment van wezenlijk belang. Dat zegt retaildirecteur Ruben Beens van BP Nederland in een interview met vakblad Tankpro. Weliswaar verwacht hij binnen het eigen netwerk een kleine toename van het aantal Express-locaties de komende jaren, maar de bemande vestigingen blijven de belangrijkste pijler. De shop moet daarbij dienen als een middel om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Momenteel is ongeveer één op de vijf Nederlandse BP’s onbemand. Dat aantal neemt de komende jaren waarschijnlijk licht toe. ”Conform de markt”, schetst Beens de verwachte groei. ”Onze aandacht is en blijft echter primair gericht op het bemande segment, waarbinnen food een voorname rol speelt. Daarnaast zijn de Express-stations ook een belangrijk deel van ons netwerk. We zien immers dat veel automobilisten onbemand tanken.”

Momenteel heeft het concern alle onbemande stations in eigen beheer – ”geen bewuste keuze, maar min of meer uit zichzelf ontstaan”. BP sluit niet uit dat in de toekomst onbemande stations door pomphouders worden uitgebaat, maar kan daar op dit moment nog weinig over zeggen.

Uitbreiding van het totale aantal vestigingen in Nederland, momenteel ongeveer 350, sluit BP zeker niet uit. ”We kijken altijd naar interessante kansen. Denk bijvoorbeeld aan snelwegstation Sandelingen-West, dat we vorig jaar in de veiling hebben overgenomen van Vissers Olie. Aan de eventuele uitbreiding verbinden we echter geen harde cijfers.”

Shell is op dit moment marktleider in Nederland. Willen jullie die plek aanvallen?

”Ik denk dat we reëel moeten zijn. Shell is in Nederland heel sterk en ze hebben een netwerk dat fors groter is dan het onze (Shell heeft meer dan vijfhonderd locaties, red.). We zien onszelf als de nummer twee en willen die positie graag behouden. Uiteraard blijven we kijken naar mogelijkheden in de markt.”

In de branche zie je steeds vaker constructies waarbij het voorterrein en de shop door verschillende partijen worden uitgebaat. Staat BP daar ook open voor?

”Onze primaire focus ligt strategisch gezien op een ’full offer’, inclusief het shopconcept Wild Bean Cafe. Maar we staan wel open voor constructies waarbij een pomphouder de shop exploiteert en wij het voorterrein beheren.”

Veruit het grootste deel van het jullie netwerk is bemand. Hoe gaan de BP-shops zich de komende jaren ontwikkelen?

”Een essentieel onderdeel is natuurlijk het assortiment. Daarmee willen we ons duidelijk onderscheiden van de concurrentie. Duurzaamheid is daarbij een belangrijk aspect. Zo maken we veel gebruik van Rondeel-eieren, die drie sterren hebben van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Daarnaast hebben we in het verleden ingezet op verse producten, om daarmee de klant te verleiden. Daar gaan we mee door.”

En lukt dat verleiden ook?

”Ik denk dat we daar aardig in slagen, wat ook komt door de kwaliteiten van ons personeel. We komen goed uit de onderzoeken van bureau’s als Foodstep en GfK. Recentelijk zijn we zelfs tot beste tankshop verkozen. Later deze maand willen we ons assortiment verder onder handen nemen, waarbij we duurzame alternatieven gaan bieden voor huidige producten. Het gaat dan zowel om food als non-food, bijvoorbeeld speelgoed.”

BP verkoopt op één onbemand station shopproducten, namelijk in Voorburg. Hoe gaat het daarmee?

”We zien dat mensen even moeten wennen aan dit concept, maar dat inmiddels een stijgende trend te zien is in de verkopen. We hebben op die plek reclameborden weggezet om de klanten er op te attenderen dat er shopartikelen te koop zijn.”

Gaan jullie op meer Express-stations artikelen aanbieden?

”We gaan de test in april volgend jaar evalueren, zodat we alle seizoenen een keer hebben meegemaakt met deze constructie. Daarna maken we een besluit of de testperiode wordt verlengd of dat de test eventueel wordt uitgebreid naar andere vestigingen.”

Bij de locatie in Voorburg wordt ook geëxperimenteerd met tabaksverkoop, waarbij leeftijd van de koper op afstand wordt gecheckt. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

”In Voorburg controleren we de leeftijd van de tabakskoper met behulp van een zogeheten Ageviewer. Daarbij wordt middels een kortstondige beeldverbinding bepaald wat de leeftijd van een klant is. Dat systeem functioneert prima en is in lijn met de wettelijke vereisten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “BP: focus op bemande stations ondanks groei onbemand”

Mattie de Kok|18.09.15|12:05

BP, laat me niet lachen zeg, door jullie beleid omtrent het BP Express concept, oftewel onbemand, ben ik mijn baantje kwijtgeraakt omdat jullie het nodig vonden om de pomp op de Dreefseweg in Kaatsheuvel tot een Express om te bouwen, BEDANKT BP, kom nooit meer tanken bij jullie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.