Rene van Munster, Multi Energy Markeur, directeur

Ambitieus Multi Energy: locatie allerbelangrijkst voor exploiteren tankstation

Ondanks de huidige krimp in brandstoffenverkoop, ziet Multi Energy nog genoeg kansen om door te groeien met haar tankstation-netwerk. “We willen graag groeien in brandstoffen”, vertelt directeur Ruud van Munster. “Daartoe bouwen we een gezond, goed aansluitend netwerk op met rendabele shops. Locatie is het allerbelangrijkst. Het perfecte station op een verkeerde locatie, dat zal nooit wat worden.”

Multi Energy heeft onlangs 15 Esso brandstofstations (waaronder 7 snelwegstations) van ExxonMobil overgenomen. Het bedrijf telt inmiddels 41 stations; waaronder 16 onder de vlag van Shell, 16 onder Esso-kleur, 6 BP’s en 3 onbemande stations. Tevens neemt Multi Energy –als Branded Wholesaler – onder andere de brandstofbelevering van 16 Esso dealers (met 19 stations)  in Noord-Oost Nederland voor haar rekening. Van Munster: “We geloven vooral in sterke A-merken.”

Retail-volume

MultiEnergy zet op dit moment een retail-volume van circa 145 miljoen liter brandstof om. In totaal werken er 250 mensen. Uiteindelijk is het de bedoeling door te groeien naar een landelijk netwerk. Van Munster: “Al wil dat niet zeggen dat we in elke hoek aanwezig willen zijn. We gaan zeg maar de ‘randstad oprekken’.”

Locatiebeleid is daarbij erg belangrijk, weet de directeur. “Het perfecte station op een verkeerde locatie, dat zal nooit wat worden. En locatie is, zoals elke retailer weet,  het allerbelangrijkst voor het exploiteren van een tankstation. Pas veel lager komen je eigen prestaties, zoals de shop.”

Tankstation exploiteren

Er is geen gouden oplossing om een winstgevend tankstation te exploiteren, beseft Van Munster. Maar vrijheid bieden voor lokaal ondernemerschap is op vrijwel iedere locatie de sleutel tot succes. “De opdracht die we geven aan stationsmanagers is het rendement verbeteren. Daartoe heeft hij of zij behoorlijk wat vrijheid.”

“Het is belangrijk om efficiënt te werken en de kosten goed onder controle te houden. Maar ook om de stationsmanager de vrijheid én verantwoordelijkheid te geven om te ondernemen. Want de  manager en uiteraard de stationsmedewerkers maken  het verschil, bijvoorbeeld bij klantenbinding. Of herkennen en inspelen op wat de behoefte is van de lokale klanten.”

Station

De directeur noemt als voorbeeld een station dat vlak naast een middelbare school is gelegen in Leeuwarden. “Dan past de manager het assortiment aan de scholieren aan”, zegt Van Munster. “We verkopen bijvoorbeeld puntzakken snoep. Maar ook typisch Friesche producten, zoals pepermunt, koek en worst.”

Kosten houdt Multi Energy onder controle door de organisatie heel ‘plat’ te houden. “Daardoor zijn onze overheadkosten erg laag. Vrijwel al onze mensen zitten op de stations, niet op een hoofdkantoor. Daardoor kunnen we onze exploitatiekosten laag houden. Wat we feitelijk nastreven is een juiste balans tussen lokaal ondernemerschap en de schaal- en efficiency-voordelen van een sterk netwerk”

Personeel

Iets wat vaak onderschat wordt is het belang van goed personeel in de tankshop. Van Munster: “Er wordt veel verwacht van medewerkers. Klantgerichtheid, oog voor netheid en een commerciële instelling. We vissen allemaal in een poule van mensen die dat goed kunnen invullen. Maar die groep is schaars.”

De overgenomen stations door Multy Energy draaien nu veelal onder de reguliere shop-formules van de oliemaatschappijen, zoals bijvoorbeeld Esso ‘On the Run’. “We hebben geen eigen formule. Lekkerland verzorgt de planogrammen. Maar we zijn van plan om daadwerkelijk te investeren in een verbeterde en frisse look-and-feel, bijvoorbeeld door ander kleurgebruik”, kondigt Van Munster aan. “We willen niet zozeer een eigen shop-format, maar wel de beleving van de shop vergroten.”

Brandstof-afzet

De tankstation-markt is niet altijd makkelijk op dit moment. De dalende brandstof-afzet zorgt ervoor dat veel tankstations zich genoodzaakt zien om onbemand te worden. “Maar dat is niet altijd de oplossing”, vindt Van Munster. “Als er 6 anderen om je heen zitten, verdient niemand wat.”

Multi Energy valt onder Markeur. Dat is een familiebedrijf met diverse activiteiten in de automotive branche. De dienstverlening concentreert zich rondom 5 kernactiviteiten die allen erop gericht zijn om klanten mobiel te houden. Dat zijn, naast het benzinenetwerk Multi Energy: Motorhuis: verkoop, onderhoud en reparatie van nieuwe en gebruikte auto’s. Multirent: huur & shortlease. Multilease: lease-oplossingen. Autoschadehuis: schadeherstel.

Waarde toevoegen

Deze veelheid aan ondernemingen en de inkoopkracht van Markeur biedt met name ook kansen voor de Esso dealers, vindt Van Munster. “We proberen synergie te zoeken met de diverse dochter-bedrijven. Zo kun je denken aan bijvoorbeeld een Multirent franchise-locatie naast het tankstation. Of op het doorgeven van de voordelen op bijvoorbeeld de inkoop van energie of andere servicecontracten; zo proberen wij toegevoegde waarde te creëren. Een grote oliemaatschappij als Esso biedt dat niet, zij concentreren zich met name op de verkoop van  fuel.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ambitieus Multi Energy: locatie allerbelangrijkst voor exploiteren tankstation | TankPro.nl
Rene van Munster, Multi Energy Markeur, directeur

Ambitieus Multi Energy: locatie allerbelangrijkst voor exploiteren tankstation

Ondanks de huidige krimp in brandstoffenverkoop, ziet Multi Energy nog genoeg kansen om door te groeien met haar tankstation-netwerk. “We willen graag groeien in brandstoffen”, vertelt directeur Ruud van Munster. “Daartoe bouwen we een gezond, goed aansluitend netwerk op met rendabele shops. Locatie is het allerbelangrijkst. Het perfecte station op een verkeerde locatie, dat zal nooit wat worden.”

Multi Energy heeft onlangs 15 Esso brandstofstations (waaronder 7 snelwegstations) van ExxonMobil overgenomen. Het bedrijf telt inmiddels 41 stations; waaronder 16 onder de vlag van Shell, 16 onder Esso-kleur, 6 BP’s en 3 onbemande stations. Tevens neemt Multi Energy –als Branded Wholesaler – onder andere de brandstofbelevering van 16 Esso dealers (met 19 stations)  in Noord-Oost Nederland voor haar rekening. Van Munster: “We geloven vooral in sterke A-merken.”

Retail-volume

MultiEnergy zet op dit moment een retail-volume van circa 145 miljoen liter brandstof om. In totaal werken er 250 mensen. Uiteindelijk is het de bedoeling door te groeien naar een landelijk netwerk. Van Munster: “Al wil dat niet zeggen dat we in elke hoek aanwezig willen zijn. We gaan zeg maar de ‘randstad oprekken’.”

Locatiebeleid is daarbij erg belangrijk, weet de directeur. “Het perfecte station op een verkeerde locatie, dat zal nooit wat worden. En locatie is, zoals elke retailer weet,  het allerbelangrijkst voor het exploiteren van een tankstation. Pas veel lager komen je eigen prestaties, zoals de shop.”

Tankstation exploiteren

Er is geen gouden oplossing om een winstgevend tankstation te exploiteren, beseft Van Munster. Maar vrijheid bieden voor lokaal ondernemerschap is op vrijwel iedere locatie de sleutel tot succes. “De opdracht die we geven aan stationsmanagers is het rendement verbeteren. Daartoe heeft hij of zij behoorlijk wat vrijheid.”

“Het is belangrijk om efficiënt te werken en de kosten goed onder controle te houden. Maar ook om de stationsmanager de vrijheid én verantwoordelijkheid te geven om te ondernemen. Want de  manager en uiteraard de stationsmedewerkers maken  het verschil, bijvoorbeeld bij klantenbinding. Of herkennen en inspelen op wat de behoefte is van de lokale klanten.”

Station

De directeur noemt als voorbeeld een station dat vlak naast een middelbare school is gelegen in Leeuwarden. “Dan past de manager het assortiment aan de scholieren aan”, zegt Van Munster. “We verkopen bijvoorbeeld puntzakken snoep. Maar ook typisch Friesche producten, zoals pepermunt, koek en worst.”

Kosten houdt Multi Energy onder controle door de organisatie heel ‘plat’ te houden. “Daardoor zijn onze overheadkosten erg laag. Vrijwel al onze mensen zitten op de stations, niet op een hoofdkantoor. Daardoor kunnen we onze exploitatiekosten laag houden. Wat we feitelijk nastreven is een juiste balans tussen lokaal ondernemerschap en de schaal- en efficiency-voordelen van een sterk netwerk”

Personeel

Iets wat vaak onderschat wordt is het belang van goed personeel in de tankshop. Van Munster: “Er wordt veel verwacht van medewerkers. Klantgerichtheid, oog voor netheid en een commerciële instelling. We vissen allemaal in een poule van mensen die dat goed kunnen invullen. Maar die groep is schaars.”

De overgenomen stations door Multy Energy draaien nu veelal onder de reguliere shop-formules van de oliemaatschappijen, zoals bijvoorbeeld Esso ‘On the Run’. “We hebben geen eigen formule. Lekkerland verzorgt de planogrammen. Maar we zijn van plan om daadwerkelijk te investeren in een verbeterde en frisse look-and-feel, bijvoorbeeld door ander kleurgebruik”, kondigt Van Munster aan. “We willen niet zozeer een eigen shop-format, maar wel de beleving van de shop vergroten.”

Brandstof-afzet

De tankstation-markt is niet altijd makkelijk op dit moment. De dalende brandstof-afzet zorgt ervoor dat veel tankstations zich genoodzaakt zien om onbemand te worden. “Maar dat is niet altijd de oplossing”, vindt Van Munster. “Als er 6 anderen om je heen zitten, verdient niemand wat.”

Multi Energy valt onder Markeur. Dat is een familiebedrijf met diverse activiteiten in de automotive branche. De dienstverlening concentreert zich rondom 5 kernactiviteiten die allen erop gericht zijn om klanten mobiel te houden. Dat zijn, naast het benzinenetwerk Multi Energy: Motorhuis: verkoop, onderhoud en reparatie van nieuwe en gebruikte auto’s. Multirent: huur & shortlease. Multilease: lease-oplossingen. Autoschadehuis: schadeherstel.

Waarde toevoegen

Deze veelheid aan ondernemingen en de inkoopkracht van Markeur biedt met name ook kansen voor de Esso dealers, vindt Van Munster. “We proberen synergie te zoeken met de diverse dochter-bedrijven. Zo kun je denken aan bijvoorbeeld een Multirent franchise-locatie naast het tankstation. Of op het doorgeven van de voordelen op bijvoorbeeld de inkoop van energie of andere servicecontracten; zo proberen wij toegevoegde waarde te creëren. Een grote oliemaatschappij als Esso biedt dat niet, zij concentreren zich met name op de verkoop van  fuel.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.