Tango wil duurzame mobiliteitsspeler worden

Eind januari opende Tango officieel de eerste locatie in Deventer. En petit comité werd even stilgestaan bij de mijlpaal, die voor Tango ‘enorm belangrijk’ is. Bert Gillis, retail-directeur Benelux, benadrukt dat de locatie het begin is van een transitie: “We proberen van petroleumspeler te evolueren tot mobiliteitsspeler. Als je dan kijkt naar zo’n station als in Deventer, dan zie je waar we heen willen.”

Voordat Tango neerstreek in Deventer, moest de gemeente overtuigd worden. Dat lukte dankzij een strak design, 66 zonnepanelen op het dak, twee elektrische snelladers van 160 kW, een opslagtank voor regenwater en duurzame brandstoffen zoals de deels van frituurolie gemaakte HVO en het gecomprimeerde aardgas CNG. “Wij zagen de aanbesteding als een superkans, omdat het perfect bij onze strategie paste”, vertelt Bert Gillis.

Volgens ingenieur Arie Verduijn, die verantwoordelijk was voor het project in Deventer-Oost, waren voornamelijk duurzaamheid en het ontwerp van belang in het voorstel dat Tango bij de gemeente voorlegde. “Je kon extra punten scoren door groene energie aan te bieden. Uiteindelijk zijn we als beste uit de bus gekomen.”

Naast de verschillende duurzame brandstoffen die Tango in Deventer aanbiedt, was er nog een reden dat de gewilde locatie in handen van Tango kwam. “Ik denk dat we ook gewoon het juiste bod gedaan hebben. Zo simpel is het ook”, lacht Verduijn.

Duurzaamheid

Nadat de locatie binnengehaald was, volgde de taak om de plannen uit te voeren. Dat lukte. Met de zonnepanelen op het dak wekt de locatie energie op die daarna wordt opgeslagen in een aparte ruimte. Die ruimte kan gezien worden als een grote computer met batterijen, waarin plaats is voor 120 tot 130 kW. Volgens projectingenieur Verduijn is de energie in de omgeving schaars, omdat het net gedeeld wordt met de naastgelegen woonwijk. “Met de zonnepanelen kunnen we de accu’s vullen. Daarnaast gebruiken we die energie ook als de compressor van het CNG aanslaat en er iemand gaat laden. Zo halen we de piek van het net af.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Voor het reinigen van het station wordt opgeslagen regenwater gebruikt. “We hebben geen wateraansluiting genomen. Het hemelwater van het dak komt in een buffertank en dat gebruiken we om dingen schoon te maken”, legt Verduijn uit. “Het is een mooie vertaling van het duurzame aspect. Dit is hoe wij duurzaamheid zien op het station zelf en in het verbruik op het station”, voegt Gillis toe. 

Gemeente

Tango koos op het tankstation voor brandstoffen als HVO en CNG. “Het was ook een wens van de gemeente Deventer zodat hun voertuigen HVO kunnen tanken. CNG zie je bij andere gemeenten al vrij veel. Het is een groen gas”, aldus Verduijn. Zijn collega Gillis meent dat er ook steeds meer bedrijven zijn die duurzaamheid nastreven. “We zien op de markt dat er meer en meer vraag naar komt. Die willen we beantwoorden.” 

Hoeveel de brandstoffen daadwerkelijk afgenomen worden, kan Gillis nog niet zeggen. “Voor het commerciële resultaat is het nog wat vroeg.” Toch is de Vlaamse retail-directeur erg ‘fier’ op het station. “Het is echt een vertaling van wat we willen worden. Deze locatie is voor ons echt het flagshipstore van Tango. Wij zien dit echt als iets dat we gaan kopiëren en tot een succes gaan maken.” Deventer is volgens Gillis dan ook het voorbeeld van alles waar Tango in de toekomst voor staat en wil zijn. “Onze strategie bestaat eruit om een duurzame mobiliteitsspeler te worden. Op het station in Deventer vind je daar een aantal facetten van terug.”

Deelvervoer

Op de Tango-locatie in Deventer zijn naast duurzame brandstoffen ook twee deelauto’s te vinden van het concept Buurauto. Het deelvervoer vormt voor Tango misschien wel een van de belangrijkste facetten van de transitie tot mobiliteitsspeler. “Je kan een toekomst verzinnen waarbij we eerst een auto nemen, dan ergens stoppen en een ander vervoermiddel nemen om ons voort te bewegen. Die deelwagens zijn dan heel belangrijk.” Gillis ziet tankstations als ideale locatie waar van vervoersmiddel gewisseld kan worden: de mobiliteitshubs. 

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De twee elektrische auto’s in Deventer staan altijd ter beschikking en hebben eigen laders. “Dit zijn concepten die zich heel hard ontwikkelen, maar nog niet volwassen zijn. Wij geven het daarom ook duidelijke zichtbaarheid op onze nieuwe locatie.” Op de toekomstige moibliteitshubs hoopt Gillis ook andere voertuigen onder te brengen. “Momenteel hebben we dat vertaald in deelwagens. Maar, als de locatie zich ervoor leent omdat het bijvoorbeeld dichtbij de stad is, kan je ook denken aan elektrische scooters. We willen van ‘slim tanken’ naar ‘slim onderweg’ gaan.” 

Uiteindelijk betekent de verandering tot mobiliteitshub dat Tango in de toekomst ook geleidelijk van de reguliere tankstations afstapt. “Wij denken dat de toekomst daar naartoe gaat. Ik denk dat de maatschappij behoefte heeft aan zulke locaties om de energietransitie te ondersteunen. Ik denk dat wij goed gepositioneerd zijn om daar een rol in te spelen en de klant te ondersteunen.”

Waterstof

Toch is er nog een veelbelovend duurzaam aspect dat ontbreekt op de nieuwe locatie: waterstof. De retail-directeur Benelux benadrukt dat Tango ‘geen glazen bol heeft’, maar dat ze met bijvoorbeeld CNG en elektrisch laden inspelen op de trends van het moment. “Waterstof is nog niet zo ver. Waterstof zal waarschijnlijk wel deel uitmaken van de toekomstige mix, maar vandaag de dag en ook de komende tien jaar zitten we veilig.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

“We zijn trots en ervan overtuigd dat we het juiste pad bewandelen. Er kunnen veel nieuwe dingen op de markt komen, en dan spelen we daar op in. Maar we denken dat het nu nog niet het moment is om waterstof aan te bieden. Het is te vroeg om daar nu een succes van te maken”, vervolgt Gillis.

Toekomst

Daarnaast blijft de nieuwe locatie volgens de twee ook gewoon het begin van een leertraject. In Den Haag opent Tango over een aantal maanden eenzelfde soort mobiliteitshub als in Deventer. Daarnaast worden de zonnepanelen ook toegevoegd aan bestaande Tango-locaties, net als de laadpalen. “Op sommige locaties is het misschien minder noodzakelijk hebben om deelwagens te plaatsen, maar het duurzame aspect en de energieën zoals HVO ga je wel terugvinden. De markt vraagt naar duurzame oplossingen. Bedrijven vragen ernaar en willen ervoor gaan. Dat is de maatschappij van vandaag”, aldus Gillis.  

“Het is misschien gek om te zeggen, maar wij zijn als petroleumspeler heel goed geplaatst om die transitie te helpen sturen. Dat is een leuke positie waar we blij mee zijn. We zijn er redelijk zeker van dat het in de toekomst ook succesvol gaat zijn.” De transitie van tankstation tot mobiliteitshub kent volgens de retail-directeur geen ‘eindpunt’. “Wat vaststaat is dat we het gaan halen om een duurzame mobiliteitsspeler te worden.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.