TankPro Jaaroverzicht (3): Nederland komt langzaam weer op gang

Na de lockdown en strenge maatregelen in maart en april, begint het leven vanaf mei weer wat op gang te komen. Het aantal verkochte liters neemt toe en er komen weer meer klanten in de shop. De gevolgen van de coronacrisis worden langzaam duidelijk, tegelijk zien ondernemers ook volop mogelijkheden om slim te blijven doordraaien.

Waar moet je als tankstation op letten als je aan de eisen van de 1,5 meter-samenleving wilt voldoen? Brancheorganisaties VNPI en BETA stelden begin mei een protocol op om tankstations te helpen bij de overgang naar ‘het nieuwe normaal’. Als vitale sector konden tanklocaties hun deuren openhouden, maar daarbij was het wel belangrijk om een aantal zaken in ogenschouw te nemen om zo de veiligheid van medewerkers en klanten te waarborgen.

Drive In Moments

Veel ondernemers en bedrijven verzonnen nieuwe mogelijkheden om toch zo optimaal mogelijk te kunnen blijven doordraaien. Zo ook Vissers Energy Group met de Moments & More-formule. Vanaf mei konden klanten hun burger, frites of ander gerecht bij twee locaties voortaan online bestellen en direct laten afleveren bij hun auto. Met Drive In Moments wil Vissers Energy Group het leven voor de klant eenvoudiger en veiliger maken in deze coronatijd.

Kansen voor led-schermen

Zowel in de shop als op het voorterrein bieden led-displays volop mogelijkheden voor tankstations. Via de schermen kun je klanten perfect informeren, bijvoorbeeld over het broodje van de maand, over speciale acties voor de carwash of over actuele brandstofprijzen, stelde Timothy Everaers van led-schermenspecialist Little LED uit Moordrecht. Het bedrijf verzorgde onder meer de schermen voor Kuster Energy in Groenlo en voor een groot aantal stations van Tango in Nederland.

Reorganisaties op komst

De grote olieconcerns krijgen grote klappen in coronatijd. Niet alleen Shell, maar ook BP kondigde in juni alvast een grote reorganisatie aan. Het Britse concern BP maakte bekend dat het gedwongen is om 15 procent van het personeelsbestand te schrappen, ofwel 10.000 banen. Bronnen bij het bedrijf meldden aan persbureau Reuters dat de ingreep onder meer het gevolg is van de coronacrisis.

Tank 5-daagse

Foto: ActionimagesstudioKlanten van TinQ maakten in juni kans op een gratis tankbeurt tijdens de Tank 5-daagse. Van 8 t/m 12 juni maakte Radio Veronica dagelijks de TinQ tanklocatie van de dag bekend, via hints in de radioprogramma’s. Bij dat tankstation kon vervolgens een uur gratis getankt worden. Bij de kick off waren radio-dj Giel Beelen en autocoureur en race-personality Jan Lammers te gast om de tank van de klanten vol te gooien.

In de rechtszaal

De vergunningverlening voor oplaadstations langs de Nederlandse snelwegen blijft een discutabele zaak. De Raad van State boog zich in juni over een hoger beroep van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aanleiding voor die rechtszaak is een geschil tussen de minister en Fastned over een vergunning voor zes laadpalen. Het is niet de eerste keer dat Fastned en de minister tegenover elkaar staan bij de Raad van State om een oordeel te krijgen over het vergunningenbeleid. De omstreden vergunning werd door het ministerie verleend aan restaurant- en hotelketen Van der Valk voor laadpalen op verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek langs de A-4 bij de Haarlemmermeer.

Meer transacties

De versoepeling van de coronamaatregelen zorgde in juni voor meer drukte bij de tankstations. Maar het aantal transacties bij tankstations was nog lang niet op het oude niveau. Dit bleek uit cijfers van MultiTankcard. Nog altijd werken veel mensen thuis. Er was weinig drukte in de spits en ook het recreatieverkeer lag nog niet op het oude niveau. Aan het aantal transacties bij benzinepompen en laadpalen voor elektrische auto’s was wel te zien dat we de auto weer iets vaker gebruiken.

Fieten bouwt door

Fieten Olie startte in juni met de bouw van een nieuw tankstation in Hardenberg. Het wordt de 42ste eigen locatie van de onderneming uit Drenthe. Eerder in de maand nam Fieten al een tanklocatie over in Blaricum. De nieuwbouwlocatie ligt aan De Nieuwe Haven in Hardenberg. Fieten Olie was oorspronkelijk vooral actief in het noorden van het land. Afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn vleugels verder uitgeslagen in de rest van Nederland. De meeste tankstations zijn onbemand, een paar uitzonderingen daargelaten.

Veiling in Rotterdam

Foto: Eric Fecken in opdracht van gemeente RotterdamDe gemeente Rotterdam maakte de voorwaarden bekend die gelden bij de veiling van vier tankstations in de stad. Die stond na de zomer op het programma. Er kon een gooi worden gedaan naar de rechten van tankstations aan de Abram van Rijckevorselweg (Esso), de Prins Alexanderlaan (Esso/Schipper), de Matlingeweg (Haan) en de Tjalklaan (BP). Inzet van de veiling was het huurrecht op elk van deze tankstations voor een periode van 15 jaar. Bij twee locaties verplichtte de gemeente de huurder om een snellader te plaatsen.

De veiling leidde uiteindelijk tot een tweetal wisselingen. OK Oliecentrale wist de huurrechten van twee van de vier locaties in de wacht te slepen. Het ging om stations aan de Prins Alexanderlaan en de Abram van Rijckevorselweg. De Haan wist de rechten voor de locatie aan de Matlingeweg te behouden, BP Nederland blijft het tankstation aan de Tjalklaan vanaf januari voor nog eens 15 jaar huren van de gemeente Rotterdam.

Terugblik met Peter Dalhuisen

Eind juni blikten we met Peter Dalhuisen, algemeen directeur van Dalhuisen Groep, terug op een roerige periode. Het bedrijf uit Epe, waar Dalhuisen Olie, Dalhuisen Tankstations en Gulf Nederland onder vallen, heeft de merken BP, Gulf en Snel Tank in haar portfolio. De coronamaatregelen treffen de sector uiteraard flink, maar bieden ook kansen, vertelt Dalhuisen.

“Geluiden die wij her en der oppikken voor wat betreft tankstations is dat er bij veel eigenaren toch ook wel onzekerheid bestaat. Dit heeft te maken met de financiële klappen waarmee de tankstationeigenaren de laatste tijd te maken kregen, de soms toch al pittige concurrentiestrijd (rondom kortingen) en de onzekerheid voor wat betreft de toekomst. Als je dan ook nog eens richting pensioenleeftijd loopt of het tankstation heeft niet je volledige focus doordat je daarnaast andere activiteiten hebt, is dit voor veel eigenaren de periode om te kijken naar andere opties voor wat betreft hun tankstation.”

Samenwerking Neste en McDonald’s

Het gebruikte frituurvet van alle 252 Nederlandse restaurants van McDonald’s wordt voortaan in de raffinaderij van Neste in Rotterdam omgezet in MY Renewable Diesel. Deze brandstof wordt vervolgens gebruikt in de vrachtwagens van HAVI, die op hun beurt weer goederen aan de fastfoodketen leveren. Dat maakten beide partijen eind juni bekend.

De samenwerking met Neste en HAVI is volgens Jeroen Dekkers, Hoofd Supply Chain van McDonald’s Nederland, een uitstekend voorbeeld van de manier waarop circulariteit in de praktijk wordt gebracht. “We verbinden de recycling van waardevol afval, waar we al jaren mee bezig zijn, aan onze ambities om de impact op het klimaat te verminderen. Samen met HAVI hebben we een roadmap ontwikkeld om onze logistieke CO2-uitstoot te verminderen en onze logistiek toekomstbestendiger te maken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.