‘Dynamische content zorgt voor omzetstijging in shop en carwash’

Foto: Remco Nieuwenbroek

Shell Hofplein aan de Schiekade in hartje Rotterdam is een prominent tankstation met shop, Starbucks en carwash. Het is een van de ruim 200 locaties waar Shell en Exterion Media een samenwerking zijn aangegaan op het gebied van digitale buitenreclame. Maar wanneer is het interessant om aan de slag te gaan met buitenschermen?

Het Shell-station vlakbij het Hofplein in het drukke centrum van Rotterdam, is een locatie waar auto’s niet alleen stoppen om te tanken. Twee jaar terug werd het station heropend na een grondige verbouwing. Bezoekers kunnen er naast tanken, ook hun elektrische auto opladen en een bezoek brengen aan de wasstraat. Het bemande station heeft een compacte shop en een royale vestiging van Starbucks. Volgens Kinga Kalkman-Hendrikx (hoofdfoto links), Shop & Forecourt Marketing Communicatie Manager van Shell, zijn de digitale buitenschermen zeer interessant voor tankstations. “In totaal hebben wij bij 177 bemande tankstations, bij 26 dealers en sinds kort ook bij 10 Express-locaties gekozen voor deze oplossing. Hier in Rotterdam zijn 75-inch schermen geplaatst voor de shopingang.”

Aangeschoven is ook Eric Kip (hoofdfoto rechts), algemeen directeur van Exterion Media, een van de grootste exploitanten in Nederland op het gebied van (digitale) buitenreclame. “Met de beste landelijke dekking bieden wij adverteerders de mogelijkheid om zowel middels posters als op digitale schermen te adverteren op straat, langs drukke wegen, in winkelcentra en op tankstations.” Tankstations zijn volgens Kip perfecte plekken om met digitale schermen aan de slag te gaan. “Dit is een omgeving waar veel traffic is, waar mensen een aantal minuten om zich heen kijken en waar bovendien veel voetgangers zijn. Met bewegende beelden kun je hun aandacht trekken en meer uit je onderneming halen. Het is echt de moeite om hier werk van te maken.”

Flexibiliteit

Vooral de flexibiliteit is een groot voordeel van digitale schermen, legt Kalkman-Hendrikx uit. “Je kunt de invulling van de schermen continu variëren, zodat je op elk moment van de dag een passende boodschap, een bepaald product of een actie aan de klant kunt voorschotelen. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de oude posters. ‘s Morgens presenteer je bijvoorbeeld de koffie van Starbucks, ‘s middags schakel je over naar de lunchdeal. Is het plotseling een dag heerlijk warm, dan kies je voor een ice-coffee. Ook extra maatregelen waar je bezoekers in coronatijd op wilt attenderen, kun je voorbij laten komen. Dat biedt in deze tijd ook volop mogelijkheden.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De invulling van de schermen hangt af van het soort locatie. “We besteden op dit moment veel aandacht aan CO2-neutraal rijden. Die boodschap willen we op alle locaties laten zien. Bij Shell hebben we bemande en onbemande tankstations, shops met en zonder bakery en stations met en zonder carwash. We stemmen onze marketing af op het type locatie. Want we willen zorgen dat de klant verleid wordt om niet alleen te tanken of laden.” Bij een tiental Express-locaties is Shell inmiddels ook begonnen met digitale buitenreclame. “Daar ligt de focus met name op spaaracties, denk aan Airmiles en op de scherpe prijs aan de pomp.”

Centrale aansturing

Alle acties, producten en services die op de schermen van de Shell-stations in Nederland voorbijkomen, worden centraal aangestuurd door Exterion Media, legt Kip uit. “De samenwerking met Shell verloopt heel voorspoedig. Wij krijgen door wat er op welke locatie vertoond moet worden en zorgen dat dit alles netjes geregeld wordt.”

Naast de eigen marketing van Shell, hebben ook nationale en regionale adverteerders de mogelijkheid om hun reclame te laten zien. “Een deel van de zendtijd wordt ingevuld door Shell, voor het overige deel verzorgen wij de content. Wij merken dat tankstations voor veel partijen interessante locaties zijn om digitaal te adverteren. Denk aan automerken die nieuwe modellen presenteren, autoverzekeraars of bijvoorbeeld radiozenders, zoals Qmusic met Het Geluid. Hun commercials komen voorbij op de radio en vervolgens zien bezoekers van een tankstation diezelfde partij weer langskomen op het scherm. Daarmee verhoog je de attentiewaarde op een slimme manier. Door de week ligt de nadruk vooral op zakelijk verkeer, in het weekend op gezinnen met kinderen die onderweg zijn.”

Reductie

Ook uit oogpunt van verspilling en het reduceren van uitstoot is digitale buitenreclame een pluspunt ten opzichte van de posters die in het verleden op tankstations werden gebruikt”, benadrukt Kip. “Naast de flexibiliteit en de dynamische content, scheelt het gebruik van schermen ook heel veel papier. De posters moesten vroeger gedrukt en vervangen worden. Busjes reden het hele land door om dit te verzorgen, met veel extra uitstoot als gevolg. Dat is met deze oplossing niet langer nodig.”

Dit was ook een belangrijke reden voor Shell om te kiezen voor schermen, vertelt Kalkman-Hendrikx. “We zetten op dit moment flink in op het reduceren van uitstoot. Daar is ook dit een onderdeel van. Uiteindelijk is het voor ons echt een win-win-situatie. We zijn flexibel, kunnen onze marketing de hele dag door variëren en we kunnen onze klanten attenderen op mooie acties en producten. Wij geloven zeker dat dit zorgt voor een stijging van de verkoop in de shop en in de carwash.”

De mogelijkheden op het gebied van digitaal communiceren via schermen zullen komende jaren verder toenemen, verwacht Kalkman-Hendrikx. “Het zou natuurlijk prachtig zijn als je bezoekers van je tankstation vooraf herkent en ze een persoonlijke aanbieding kunt doen. Klanten die eerder een cappuccino hebben besteld, kun je op een kleiner schermpje bij de pomp een XL-cappuccino aanbieden. Of een persoonlijke boodschap om de bezoeker te verwelkomen. Uiteraard moet je zorgvuldig omgaan met privacy van klanten, maar technisch gezien zie ik heel veel mogelijkheden.”

Mooi netwerk

De samenwerking met Shell is voor Exterion Media heel belangrijk. Kip: “Shell is natuurlijk een prachtige naam om aan je te binden. Ze hebben veel locaties in Nederland en een mooie spreiding van het netwerk door het hele land. Dat maakt het voor ons ook weer erg interessant.” Daarnaast werkt het bedrijf ook samen met andere grotere spelers als BP, Total, AVIA, ESSO en Tamoil en met kleinere zelfstandigen. “Steeds meer maatschappijen en ondernemers zien de meerwaarde in van digitale reclame op hun terrein. Uiteraard zijn niet alle tankstations voor ons interessant. Maar als het om een drukke locatie gaat, dan biedt dit zeker grote kansen. Daar moet je in onze ogen op dit moment absoluut mee aan de slag.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Dynamische content zorgt voor omzetstijging in shop en carwash’ | TankPro.nl