Shell De Wetering toont het ‘nieuwe normaal’ in de tankshop

Foto: Rieneke Kok

Een contactloze desinfectiezuil, doorzichtige schermen voor de kassa, pijlen en tape op de grond. Johan Teunissen van Shell De Wetering in Utrecht heeft de nodige coronamaatregelen genomen. Een voordeel van het zelfstandig ondernemerschap is volgens hem dat er snel geschakeld kan worden. Wat is het nieuwe normaal in de tankshop? “Heel goed op de hygiëne blijven letten.” 

Shell De Wetering in Utrecht is een tankstation met verse broodjes en goede koffie. Ook is er een carwash met een kettingwasstraat, wasboxen, een interieurbaan en een stofzuigerplein. Eigenaar Johan Teunissen zit sinds 2007 op deze locatie, twee jaar later opende hij de carwash erbij. Dat is een goede combinatie voor de locatie, zo blijkt. Op de donderdagochtend dat TankPro langskomt is het zonnig. In de shop ruikt het naar verse koffie. Vanaf de tafeltjes hebben we uitzicht op de interieurbaan en het stofzuigerplein, het is er druk.

Johan Teunissen heeft de afgelopen maanden continu moeten schakelen en rigoureuze maatregelen moeten nemen om bij te dragen aan het vertragen van het coronavirus. De bakery is een maand dicht geweest. Ook de binnenreiniging bij de carwash sloot en op het stofzuigerplein werden plaatsen geblokkeerd zodat onderlinge afstand was gegarandeerd. Teunissen vertelt: “Ik heb nog met een viroloog gebeld om te vragen naar de kansen op besmetting als we een auto zouden reinigen met mondkapjes op en handschoenen aan.”

Die eerste weken werd er een strikt deurbeleid gevolgd. Er stond steeds een medewerker buiten om de klantenstroom te begeleiden. Iedere twee uur maakten twee medewerkers alle contactoppervlakken binnen en buiten schoon. Acht mensen mochten tegelijkertijd in de winkel zijn. Nu is dat aantal losgelaten, zolang iedereen zich maar houdt aan de onderlinge afstand van anderhalve meter. “We hebben er echt zoveel mogelijk aan gedaan”, zegt Teunissen nu.

Desinfectiezuil

Zo streng als in de eerste weken is het niet meer, maar de maatregelen om het virus tegen te gaan zijn wel zichtbaar. Pijlen geven een route en afstand door de winkel aan, in de zithoek is met tape aangegeven waar je wel en niet kunt gaan zitten. En bij de ingang staat een contactloze desinfectiezuil van Newco zodat iedereen bij binnenkomst en vertrek zijn of haar handen kan desinfecteren.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Bij Shell de Wetering krijg je brandstof van Shell aan de pomp, maar Teunissen is zelfstandig ondernemer. “Een voordeel”, vindt hij, want dat geeft meer ondernemingsvrijheid. Juist in de coronaperiode was dat een uitkomst. “Waar grote concerns ervoor kiezen om te sluiten, bepalen wij zelf wat er mogelijk is en wat we nog kunnen en willen doen en aanbieden. Daar hebben we ook de wensen van ons personeel in meegenomen. Iedereen vindt het heerlijk om weer redelijk normaal aan de slag te zijn.” Bij de locatie werken 48 mensen, de ene helft in de shop, de andere helft in de carwash. “We hebben ruime openingstijden, dus dan heb je snel een grote groep mensen.”

Meer hygiëne in de shop

Het assortiment in de shop is ook enigszins aangepast. Er ligt meer nadruk op hygiëneproducten. Dat gebeurt in samenwerking met Newco, leverancier van non-food artikelen. Martijn Venema van Newco schuift aan bij het gesprek voor een toelichting. De leverancier moest in de beginperiode van corona alles op alles zetten om aan de nodige voorraad hygiëneproducten te komen. Zeep en alcohol waren overal moeilijk te krijgen. Inmiddels zit het wel snor met de levertijden. Venema wijst op de contactloze desinfectiezuil, “je ziet dat mensen daar veel meer gebruik van maken dan van een pompje.” Newco ziet in coronatijd dat behalve de hygiëneproducten ook andere producten heel gewild zijn. “Puzzels en spelletjes waren niet aan te slepen, mensen waren natuurlijk veel thuis. En ook mondkapjes verkopen goed.”

Goede koffie

Goede koffie vindt Teunissen belangrijk. Waar nu een kort barretje naast de bakery zit, komt binnenkort een luxe koffiemachine, inclusief een barista. “Goede koffie, daar stoppen mensen voor.” Wie zijn auto bij de binnenreiniging achterlaat, krijgt een gratis kopje koffie aangeboden. Vaak genoeg nuttigen mensen dan ook nog iets van de bakery.

Zoals Teunissen het zelf zegt: “ik wil graag het beste jongetje van de klas zijn. Gastvrij, met goede producten en service.” Niet alleen wordt de koffiecorner naar een hoger niveau getild, Teunissen denkt al na over volgende investeringen om zijn locatie tiptop te houden. “In de wasstraat wil ik ook altijd het nieuwste hebben, daarom hebben we nu bijvoorbeeld lavaschuim. En ik heb net een proef gedaan met pantserwax. Dan komt je auto echt super uit de wasstraat gerold.” De wasboxen staan ook op de nominatie om vernieuwd te worden, die zitten er al sinds de start van de carwash in 2009 in.

Tweede golf

Vanwege corona is het veel drukker dan normaal geweest in de wasstraat de afgelopen maanden. Een ritje naar de carwash is een veilig uitje. “Verder is het hier natuurlijk wel rustiger geweest”, vertelt Teunissen. “Dat merken we aan de pomp, maar bijvoorbeeld ook in de bakery. Waar we voorheen altijd veel bestellingen hadden voor lunches, moeten we het nu vooral hebben van de binnenloop.”

Een ‘tweede golf’ ziet Teunissen nog wel gebeuren, zeker nu mensen het minder nauw nemen met de regels en iedereen langzaamaan terug begint te komen van vakantie. “Maar we weten dit keer wat ons te wachten staat. Zoals gezegd kunnen we als zelfstandig tankstation snel schakelen. Er is meer kennis over het virus en we zijn nu beter voorbereid.”

Teunissen ziet voor zijn locatie toekomst in wassen en in horeca. Met de energietransitie en focus op laadpalen en alternatieve brandstoffen is het onzeker wat de toekomst op tankgebied brengt. Wat wel zeker is: service en het shopaanbod maken het verschil.

Newco Europe is dé leverancier van hygiëneproducten voor de Tankstation Vakbeurs 2020. De beurs vindt plaats op woensdag 4 en donderdag 5 november in Expo Houten. Er worden dit jaar een groot aantal extra maatregelen genomen om de veiligheid van exposanten en bezoekers te waarborgen. Kijk voor meer informatie en registratie op www.tankstationvakbeurs.nl.  

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell De Wetering toont het ‘nieuwe normaal’ in de tankshop | TankPro.nl

Shell De Wetering toont het ‘nieuwe normaal’ in de tankshop

Foto: Rieneke Kok

Een contactloze desinfectiezuil, doorzichtige schermen voor de kassa, pijlen en tape op de grond. Johan Teunissen van Shell De Wetering in Utrecht heeft de nodige coronamaatregelen genomen. Een voordeel van het zelfstandig ondernemerschap is volgens hem dat er snel geschakeld kan worden. Wat is het nieuwe normaal in de tankshop? “Heel goed op de hygiëne blijven letten.” 

Shell De Wetering in Utrecht is een tankstation met verse broodjes en goede koffie. Ook is er een carwash met een kettingwasstraat, wasboxen, een interieurbaan en een stofzuigerplein. Eigenaar Johan Teunissen zit sinds 2007 op deze locatie, twee jaar later opende hij de carwash erbij. Dat is een goede combinatie voor de locatie, zo blijkt. Op de donderdagochtend dat TankPro langskomt is het zonnig. In de shop ruikt het naar verse koffie. Vanaf de tafeltjes hebben we uitzicht op de interieurbaan en het stofzuigerplein, het is er druk.

Johan Teunissen heeft de afgelopen maanden continu moeten schakelen en rigoureuze maatregelen moeten nemen om bij te dragen aan het vertragen van het coronavirus. De bakery is een maand dicht geweest. Ook de binnenreiniging bij de carwash sloot en op het stofzuigerplein werden plaatsen geblokkeerd zodat onderlinge afstand was gegarandeerd. Teunissen vertelt: “Ik heb nog met een viroloog gebeld om te vragen naar de kansen op besmetting als we een auto zouden reinigen met mondkapjes op en handschoenen aan.”

Die eerste weken werd er een strikt deurbeleid gevolgd. Er stond steeds een medewerker buiten om de klantenstroom te begeleiden. Iedere twee uur maakten twee medewerkers alle contactoppervlakken binnen en buiten schoon. Acht mensen mochten tegelijkertijd in de winkel zijn. Nu is dat aantal losgelaten, zolang iedereen zich maar houdt aan de onderlinge afstand van anderhalve meter. “We hebben er echt zoveel mogelijk aan gedaan”, zegt Teunissen nu.

Desinfectiezuil

Zo streng als in de eerste weken is het niet meer, maar de maatregelen om het virus tegen te gaan zijn wel zichtbaar. Pijlen geven een route en afstand door de winkel aan, in de zithoek is met tape aangegeven waar je wel en niet kunt gaan zitten. En bij de ingang staat een contactloze desinfectiezuil van Newco zodat iedereen bij binnenkomst en vertrek zijn of haar handen kan desinfecteren.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Bij Shell de Wetering krijg je brandstof van Shell aan de pomp, maar Teunissen is zelfstandig ondernemer. “Een voordeel”, vindt hij, want dat geeft meer ondernemingsvrijheid. Juist in de coronaperiode was dat een uitkomst. “Waar grote concerns ervoor kiezen om te sluiten, bepalen wij zelf wat er mogelijk is en wat we nog kunnen en willen doen en aanbieden. Daar hebben we ook de wensen van ons personeel in meegenomen. Iedereen vindt het heerlijk om weer redelijk normaal aan de slag te zijn.” Bij de locatie werken 48 mensen, de ene helft in de shop, de andere helft in de carwash. “We hebben ruime openingstijden, dus dan heb je snel een grote groep mensen.”

Meer hygiëne in de shop

Het assortiment in de shop is ook enigszins aangepast. Er ligt meer nadruk op hygiëneproducten. Dat gebeurt in samenwerking met Newco, leverancier van non-food artikelen. Martijn Venema van Newco schuift aan bij het gesprek voor een toelichting. De leverancier moest in de beginperiode van corona alles op alles zetten om aan de nodige voorraad hygiëneproducten te komen. Zeep en alcohol waren overal moeilijk te krijgen. Inmiddels zit het wel snor met de levertijden. Venema wijst op de contactloze desinfectiezuil, “je ziet dat mensen daar veel meer gebruik van maken dan van een pompje.” Newco ziet in coronatijd dat behalve de hygiëneproducten ook andere producten heel gewild zijn. “Puzzels en spelletjes waren niet aan te slepen, mensen waren natuurlijk veel thuis. En ook mondkapjes verkopen goed.”

Goede koffie

Goede koffie vindt Teunissen belangrijk. Waar nu een kort barretje naast de bakery zit, komt binnenkort een luxe koffiemachine, inclusief een barista. “Goede koffie, daar stoppen mensen voor.” Wie zijn auto bij de binnenreiniging achterlaat, krijgt een gratis kopje koffie aangeboden. Vaak genoeg nuttigen mensen dan ook nog iets van de bakery.

Zoals Teunissen het zelf zegt: “ik wil graag het beste jongetje van de klas zijn. Gastvrij, met goede producten en service.” Niet alleen wordt de koffiecorner naar een hoger niveau getild, Teunissen denkt al na over volgende investeringen om zijn locatie tiptop te houden. “In de wasstraat wil ik ook altijd het nieuwste hebben, daarom hebben we nu bijvoorbeeld lavaschuim. En ik heb net een proef gedaan met pantserwax. Dan komt je auto echt super uit de wasstraat gerold.” De wasboxen staan ook op de nominatie om vernieuwd te worden, die zitten er al sinds de start van de carwash in 2009 in.

Tweede golf

Vanwege corona is het veel drukker dan normaal geweest in de wasstraat de afgelopen maanden. Een ritje naar de carwash is een veilig uitje. “Verder is het hier natuurlijk wel rustiger geweest”, vertelt Teunissen. “Dat merken we aan de pomp, maar bijvoorbeeld ook in de bakery. Waar we voorheen altijd veel bestellingen hadden voor lunches, moeten we het nu vooral hebben van de binnenloop.”

Een ‘tweede golf’ ziet Teunissen nog wel gebeuren, zeker nu mensen het minder nauw nemen met de regels en iedereen langzaamaan terug begint te komen van vakantie. “Maar we weten dit keer wat ons te wachten staat. Zoals gezegd kunnen we als zelfstandig tankstation snel schakelen. Er is meer kennis over het virus en we zijn nu beter voorbereid.”

Teunissen ziet voor zijn locatie toekomst in wassen en in horeca. Met de energietransitie en focus op laadpalen en alternatieve brandstoffen is het onzeker wat de toekomst op tankgebied brengt. Wat wel zeker is: service en het shopaanbod maken het verschil.

Newco Europe is dé leverancier van hygiëneproducten voor de Tankstation Vakbeurs 2020. De beurs vindt plaats op woensdag 4 en donderdag 5 november in Expo Houten. Er worden dit jaar een groot aantal extra maatregelen genomen om de veiligheid van exposanten en bezoekers te waarborgen. Kijk voor meer informatie en registratie op www.tankstationvakbeurs.nl.  

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.