VNPI en BETA bieden tankstations handvatten voor 1,5 meter-samenleving

Waar moet je als tankstation op letten als je aan de eisen van de 1,5 meter-samenleving wilt voldoen? Brancheorganisaties VNPI en BETA hebben een protocol opgesteld om tankstations te helpen bij de overgang naar ‘het nieuwe normaal’.

Als vitale sector konden tankstations afgelopen tijd hun deuren in aangepaste vorm openhouden. Een groot deel van onderstaande maatregelen is bij veel locaties al ingeburgerd. Aangezien geen tankstation hetzelfde is, zal per locatie moeten worden bekeken hoe alle maatregelen zo goed mogelijk kunnen worden doorgevoerd.

Reizen naar het werk

Medewerkers die regelmatig met het openbaar vervoer naar het werk reizen, moeten dit aan hun werkgever laten weten. Onderweg naar werk dient uiteraard ook 1,5 meter afstand gehouden te worden als personeel lopend, met het openbaar vervoer of met de trein komt. Aangeraden wordt om zoveel mogelijk individueel te reizen. Bij binnenkomst op het tankstation voor aanvang van het werk is het zaak de handen direct te ontsmetten, bij voorkeur door te wassen met zeep.

Vermijd fysiek contact

Er moet altijd een afstand van minimaal 1,5 meter in acht worden genomen, niet alleen tussen klanten en medewerkers, maar ook tussen klanten en medewerkers onderling. Daarbij moet elk fysiek contact vermeden worden. Er worden op de locaties extra hygiënemaatregelen gehanteerd, zoals het extra schoonmaken van de balie, pinpads, handvaten, deurklinken, vulpistolen en printers. Hiervoor zijn schoonmaakspullen standaard aanwezig. Extra schoonmaken gebeurt minimaal tweemaal per dag.

(Het artikel gaat verder onder de foto)
Foto: TinQ/Enviem

Contactloos betalen

Medewerkers dienen regelmatig hun handen grondig te wassen met zeep en te drogen met papieren handdoeken. Indien mogelijk worden handschoenen beschikbaar gesteld aan de medewerkers. Klanten worden verzocht om zoveel mogelijk te betalen met pin of contactloos. Eventueel zullen op het voorterrein en in de shop desinfectiemiddelen beschikbaar gesteld worden voor klanten, bijvoorbeeld via dispensers. Pauzeren of roken gebeurt alleen. Na de (rook)pauze worden de handen gewassen. Er wordt niet fysiek afgesproken op het tankstation.

Op het voorterrein

Er dient duidelijke communicatie (eventueel ook via speakers) op het voorterrein aanwezig te zijn over het houden van 1,5 meter afstand en welke specifieke regels er gelden op het tankstation. Indien van toepassing worden er ook maatregelen getroffen voor de wasstraat om de 1,5 meter te garanderen.

Maatregelen in de shop

Er wordt per shop een maximum aantal klanten gehanteerd. Dit wordt bij de ingang van de shop gecommuniceerd. Als richtlijn wordt 1 klant per 10 m2 gehanteerd. Voor zover mogelijk wordt een duidelijke eenrichtingsroute (ingaand en uitgaand) aangegeven in de shop om de afstand van 1,5 meter te kunnen waarborgen. Bij het afrekenen moet er in een rij 1,5 meter afstand kunnen worden gehouden. Dit wordt middels stickers of andere markeringen op de vloer aangegeven. Transacties worden afgerekend vanuit de OBRI of achter een kunststof scherm. Klanten dienen na het afrekenen direct de shop te verlaten.

Draag een hesje

Medewerkers die werken in de shop (bijvoorbeeld bij het vakkenvullen), dragen een opvallend hesje zodat het duidelijk is dat klanten afstand moeten houden. Het schoonmaken van de toiletten gebeurt met handschoenen en men sluit de toiletten tijdelijk af. Na het vullen en schoonmaken dienen de handen gewassen te worden.

In de bakery

Bestellingen vinden zoveel mogelijk op afstand (digitaal) plaats, zodat klanten zo min mogelijk in de shop op een bestelling wachten. Indien dit wel gebeurt, dient er een systeem te zijn dat ervoor zorgt dat de 1,5 meter gegarandeerd blijft en dat klanten en medewerkers zo min mogelijk met elkaar in contact komen. Het eventuele zitgedeelte is afgezet dan wel verwijderd. Het bereiden en afrekenen van broodjes vindt zoveel mogelijk gescheiden van elkaar plaats. Zoveel mogelijk werkzaamheden op het station moeten plaatsvinden buiten de spitstijden voor de kassa en bakery.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.