Verkoop sigaretten Philip Morris gedaald, rookloze sigaret blijkt in trek

Philip Morris, fabrikant achter de merken Marlboro, Chesterfield en L&M, heeft de eerste zes maanden van 2018 minder sigaretten verkocht dan in het eerste halfjaar van 2017. Dat heeft de tabaksproducent bekendgemaakt. De omzet en de winst vielen wel hoger uit dan in diezelfde periode vorig jaar.

De omzet voor de eerste helft van 2018 steeg met 12 procent en kwam uit op 14,6 miljard dollar (bijna 12,5 miljard euro). De winst bedroeg 3,7 miljard (3,15 miljard euro). Philip Morris verkocht in de eerste helft van 2018 355 miljard sigaretten, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. De verkoop van rookwaren waarbij de tabak wordt verhit in plaats van verbrand, blijkt wel in opkomst. De verkoop van deze producten is verdubbeld, tot meer dan 20 miljard stuks.

Rookloze sigaret

De tabaksproducent zet – onder meer in de fabriek in Bergen op Zoom – flink in op productie van de rookloze sigaret Iqos. De nieuwe rookvrije sigaret is gepresenteerd als een minder ongezond alternatief voor de normale sigaret. Bij het systeem wordt de tabak verwarmd in plaats van verbrand. Daardoor ontstaat minder geur en geen vuur en geen as. Dat levert minder overlast op dan bij normale sigaretten en het zorgt voor minder schade aan de gezondheid. Er komt weliswaar nicotine vrij, maar geen rook. Volgens de fabrikant zorgt dit voor 90 tot 95 procent minder schadelijke stoffen.

De fabrikant benadrukt dat de Iqos geen elektrische sigaret is, aangezien er bij de e-sigaret geen tabak wordt gebruikt. De rookloze sigaret van Philip Morris moet overigens wel opgeladen worden. Het bedrijf heeft het product ontwikkeld om rokers een alternatief voor normale sigaretten aan te bieden. Ook wil Philip Morris met dit product inspelen op het beleid van de overheid, dat steeds strenger wordt.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkoop sigaretten Philip Morris gedaald, rookloze sigaret blijkt in trek | TankPro.nl

Verkoop sigaretten Philip Morris gedaald, rookloze sigaret blijkt in trek

Philip Morris, fabrikant achter de merken Marlboro, Chesterfield en L&M, heeft de eerste zes maanden van 2018 minder sigaretten verkocht dan in het eerste halfjaar van 2017. Dat heeft de tabaksproducent bekendgemaakt. De omzet en de winst vielen wel hoger uit dan in diezelfde periode vorig jaar.

De omzet voor de eerste helft van 2018 steeg met 12 procent en kwam uit op 14,6 miljard dollar (bijna 12,5 miljard euro). De winst bedroeg 3,7 miljard (3,15 miljard euro). Philip Morris verkocht in de eerste helft van 2018 355 miljard sigaretten, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. De verkoop van rookwaren waarbij de tabak wordt verhit in plaats van verbrand, blijkt wel in opkomst. De verkoop van deze producten is verdubbeld, tot meer dan 20 miljard stuks.

Rookloze sigaret

De tabaksproducent zet – onder meer in de fabriek in Bergen op Zoom – flink in op productie van de rookloze sigaret Iqos. De nieuwe rookvrije sigaret is gepresenteerd als een minder ongezond alternatief voor de normale sigaret. Bij het systeem wordt de tabak verwarmd in plaats van verbrand. Daardoor ontstaat minder geur en geen vuur en geen as. Dat levert minder overlast op dan bij normale sigaretten en het zorgt voor minder schade aan de gezondheid. Er komt weliswaar nicotine vrij, maar geen rook. Volgens de fabrikant zorgt dit voor 90 tot 95 procent minder schadelijke stoffen.

De fabrikant benadrukt dat de Iqos geen elektrische sigaret is, aangezien er bij de e-sigaret geen tabak wordt gebruikt. De rookloze sigaret van Philip Morris moet overigens wel opgeladen worden. Het bedrijf heeft het product ontwikkeld om rokers een alternatief voor normale sigaretten aan te bieden. Ook wil Philip Morris met dit product inspelen op het beleid van de overheid, dat steeds strenger wordt.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.