Uniti Expo 2018: Focus op food en alternatieve brandstoffen

Met 460 exposanten uit 37 landen en minimaal 15.000 bezoekers is de Uniti Expo het grootste Europese vakevenement voor tankstations en carwashbedrijven. Twee weken voor de start van de derde editie blikken we met directeur Bruno Boroewitsch van organisator Com-a-tec vooruit op het event. Wat kunnen we van 15 tot en met 17 mei verwachten in de Messe in Stuttgart?

Hoe belangrijk is dit evenement voor de sector?
“Uniti Expo is de grootste vakbeurs voor de tankstation- en carwash-sector in Europa. In de vorige twee edities zijn we erin geslaagd om onszelf aan de industrie te presenteren als het ideale platform voor leveranciers en retailers om zaken met elkaar te doen. Het event is in het leven geroepen om de toekomst van de branche te ontdekken met interessante en veelzijdige congresprogramma’s. En om uitgebreid aandacht te besteden aan veranderingen op gebied van wetgeving en trends.”

Wat valt er te zien op de beursvloer?
“Alle grote oliemaatschappijen en dealers uit Duitsland zijn aanwezig tijdens de show, net als een groot aantal leveranciers. Tijdens de 2016-editie kwam 50 procent van de bezoekers van buiten Duitsland. De meeste grote spelers uit Europa en de rest van de wereld zijn bovendien van de partij in Stuttgart. De industrie verandert op dit moment in rap tempo, onder meer door digitalisering, alternatieve brandstoffen, belang van food en beverage en nieuwe technologieën in de carwash-sector. Uniti Expo is in mijn ogen op dit moment de beste plek om inspiratie op te doen en de concurrentie voor te blijven.”

Bent u tevreden met het aantal exposanten?
“Absoluut. We hebben de beursvloer vergroot naar 40.000 vierkante meter en de reacties van de exposanten hadden niet beter kunnen zijn. Rond Kerstmis zaten we al bijna vol. We verwachten zo’n 460 exposanten uit 37 verschillende landen. Dat zijn er veertig meer dan tijdens de vorige editie in 2016. Het gaat niet alleen om het aantal exposanten, maar ook om de grootte van de stands natuurlijk. Er zijn heel wat royale plekken gereserveerd dit jaar.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Hoe spelen jullie in op de verschillende doelgroepen in de branche?
“Vanaf de allereerste Uniti Expo in 2014 hadden we het idee om er echt voor de complete tankstation-industrie te zijn. We zijn zeer tevreden met de manier waarop we het aantal carwash- en convenience-exposanten zo snel hebben weten te vergroten. Er is een hele goede balans tussen deze twee sectoren en de exposanten die zich bezighouden met tanken en het leveren van technologie voor het voorterrein. Als we kijken naar de kwaliteiten van de exposanten, dan zien we dat alle grote spelers van de partij zijn. Daarnaast sluiten een groot aantal kleinere, innovatieve bedrijven aan om de bezoekers te verrassen met hun producten, diensten en oplossingen.”

Hoeveel bezoekers verwachten jullie?
“Door het vergroten van het vloeroppervlak, onze groeiende internationale reputatie en het aantal aanmeldingen op dit moment, verwacht ik dat we zeker het bezoekersaantal van 15.000 – dat we tijdens de vorige editie in 2016 mochten verwelkomen – gaan overtreffen.”

Wat mogen bezoekers zeker niet missen?
“Er zijn heel wat interessante en fascinerende dingen te zien en te doen op de Uniti Expo 2018. Een van de hoogtepunten is zonder twijfel de GenussGarten, een plek waar de laatste trends op het gebied van food gedemonstreerd worden. Genodigden kunnen hier gratis allerlei producten uitproberen. Ook richten we een speciaal deel van de vloerruimte in voor alternatieve brandstoffen. Het veelzijdige congresprogramma is bovendien zeer de moeite. Daarnaast zullen ook tijdens deze editie weer een aantal bekende personen de beursvloer betreden.”

Hoe belangrijk is het internationale karakter van het evenement?
“Hoewel de Uniti Expo plaatsvindt in Duitsland, was het vanaf het allereerste moment bedoeld als een internationale beurs. Op dit moment ben ik trots dat we de meest internationale vakbeurs voor de tankstation- en carwashbranche in de wereld zijn. We hebben 460 exposanten en meer dan vijftig internationale partners. In 2016 kwam er 15.000 bezoekers uit maar liefst 114 landen naar Stuttgart. En vrijwel alle grote oliemaatschappijen die actief zijn in de wereld, zijn van de partij.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Hoe ziet het inhoudelijke programma eruit?
“We hebben drie forums, verdeeld over drie hallen. Het International Forum staat in het teken van drie hoofdthema’s: marktontwikkelingen uit de wereld, alternatieve brandstoffen en betalen. Het Carwash Forum krijgt een nieuwe opzet. Leveranciers mogen hun eigen innovaties laten zien en bezoekers kunnen feedback geven en vragen stellen. Tijdens het Uniti Expo Forum zullen diverse bekende gezichten uit onder meer de televisie- en sportwereld acte de présence geven.”

Welke rol spelen alternatieve brandstoffen op de beursvloer en tijdens de sessies?
“Op de vloer zullen de grote aanbieders hun producten op gebied van alternatieven laten zien, denk aan CNG, LNG, LPG, waterstof en elektrische mobiliteit. Gezien de grote belangstelling voor dit thema hebben we een speciaal deel van de beursvloer – zo’n 150 vierkante meter – ingericht voor alternatieve brandstoffen. Experts op gebied van onder meer waterstof, biobrandstoffen, elektrische auto’s en aardgas zijn aanwezig om alle ins en outs te vertellen. Daarnaast staat ook het International Forum een dag lang volledig in het teken van de brandstoffen van de toekomst.”

Op welke manier onderscheiden jullie je van andere evenementen, zoals bijvoorbeeld de Automechanika in Frankfurt?
“Als we het hebben over hardware van tankstations, dan zijn we echt de enige partij die op internationaal vlak op deze wijze zo uitpakt. Kijk je naar carwash, dan richten we ons echt op alle verschillende soorten systemen en straten; van roll-overs bij tankstations tot self-service wasboxen tot kettingwasstraten. Kortom, we zijn er echt voor iedereen.”

Over carwash gesproken. Hoe belangrijk is deze sector voor de Uniti Expo?
“De vloeroppervlakte voor carwash en carcare is sinds de eerste editie fors uitgebreid. Komende beurs zijn alle carwash-gerelateerde exposanten en thema’s terug te vinden in hal 1 en hal 3. De focus op carwash groeit elke editie. We merken duidelijk dat er veel interesse is vanuit de markt. De expositieruimte voor de sector is dit jaar gegroeid naar 12.000 vierkante meter.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

“The carwash-industrie groeit wereldwijd met nieuwe technologieën en veranderende wensen van de consument. Uniti Expo is een prachtige kans om te zien wat de industrie op dit moment allemaal te bieden heeft. Een aantal van de grootste fabrikanten zijn van de partij en laten hun meest indrukwekkende machines zien op de vloer.”

Wat zijn de grootste verschillen met de edities van 2014 en 2016?
“Zonder twijfel de uitbreiding van het vloeroppervlak, de opbouw en indeling van de sessies en de speciale ruimte voor alternatieve brandstoffen. En uiteraard, we hebben lessen getrokken uit vorige edities en zaken bijgeschaafd en verbeterd.”

Waarom is het echt een must om in Stuttgart van de partij te zijn voor iedereen die werkzaam is in de branche? 
“Uniti Expo brengt de belangrijkste vertegenwoordigers uit de branche samen, of het nu om exposanten of om bezoekers gaat. Het is een goede kans om je netwerk uit te breiden met nieuwe potentiële klanten, partners of leveranciers. De industrie verandert snel en daarom is het van groot belang om alle ontwikkelingen en veranderingen met eigen ogen te zien. Dat kan op onze beursvloer.”

Bent u werkzaam in de tankstation- en carwashbranche? Dan heeft u gratis toegang tot het evenement. Kijk voor meer informatie op de website van Uniti Expo

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.