Fastned blijft verder groeien en start met opladen zonder laadpas

Fastned is in het derde kwartaal van 2017 opnieuw gegroeid. De Nederlandse exploitant van snellaadstations zag de omzet ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar toenemen met 111 procent naar 118.024 euro. Ook de afzet en het aantal actieve klanten zaten in de lift. Hoewel het in Amsterdam gevestigde bedrijf al een aantal kwartalen achter elkaar groeit, schrijft het nog geen zwarte cijfers.

De afzet steeg met 113 procent naar 245.030 kWh. Het aantal klanten bedroeg in het derde kwartaal van dit jaar 4.786, wat neerkomt op een stijging van 88 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Fastned is tevreden over de groei, maar merkt wel op dat het totaal aantal elektrische auto’s in ons land nog erg bescheiden is.

De aanbieder verwacht dat er meer klanten bij komen zodra het aanbod aan elektrische modellen toeneemt. Op dit moment rijden er zo’n 18.000 elektrische voertuigen rond in Nederland, wat een toename van 50 procent is ten opzichte van een jaar geleden.

Snelladen zonder laadpas

Dinsdag maakte het bedrijf bovendien bekend dat het begonnen is met het uitrollen van laden zonder laadpas. Met de nieuwe techniek wordt de laadsessie direct gestart nadat de gebruiker de stekker in de auto heeft gestoken. Er is dus niet langer een app of laadpas nodig om het laden te starten.

De laadpaal herkent de auto direct, waardoor het laadproces sneller, makkelijker en veiliger wordt. Fastned start de proef met een selecte groep gebruikers. Binnen enkele weken moet deze mogelijkheid beschikbaar zijn voor alle klanten op alle laadstations. Dat zijn er in ons land inmiddels meer dan zestig.

Buitenland

Ook over de grens wil Fastned overigens snel aan de slag. In Duitsland en Groot-Brittannië zijn voorbereidingen gaande om stations te realiseren. Zo draagt de Duitse overheid in totaal 4,1 miljoen euro bij aan de bouw van 25 snellaadstations bij de oosterburen.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.