Tankstations vragen klant via Burgernet om hulp bij opsporing dieven

Twee Total-stations in Koog aan de Zaan promoten momenteel Burgernet bij hun klanten. Daarmee hopen ze toekomstige inbrekers en overvallers sneller in de kraag te kunnen vatten. Met posters en aanmeldingsformulieren willen ze bezoekers bewegen zich aan te melden bij de opsporingsdienst van de politie. “Op deze manier vergroten we de pakkans bij een inbraak.”

Enkele maanden terug vonden bij de vestiging aan het Zuideinde twee inbraken plaats. “Dat heeft me op het idee gebracht om hiermee te beginnen”, legt bedrijfsleider Peter Visser van de Total-vestiging uit. “We hebben sinds een paar weken promotiemateriaal in de winkel aangebracht en op de balie liggen aanmeldingsformulieren.”

Overval

Hij hoopt met het initiatief meer getuigen te hebben bij een eventuele toekomstige inbraak of overval. “Gelukkig is het voor mij nog niet nodig geweest om van Burgernet gebruik te maken. Maar als het nodig is, hoop ik dat mensen met mij meekijken”, aldus Visser.

“En het werkt twee kanten op. Als er met een van onze klanten iets gebeurt, kunnen wij ook helpen bij de opsporing van een dader. Zo zet je jezelf op een positieve manier op de kaart. Het is een sympathiek initiatief.” Een aantal mensen heeft inmiddels de aanmeldingskaarten meegenomen. Al loopt het nog niet storm, volgens Visser.

Aanmelden

Hij denkt wel dat het weinig nut heeft om gedurende een lange periode aandacht te vragen voor Burgernet. “Het is beter om tussen tankstations te rouleren. Op een gegeven moment hebben al jouw klanten die zich willen aanmelden, dat ook gedaan.”

Burgernet is een project van de politie en is enkele jaren geleden de opvolger geworden van SMS-alert. Als een diefstal of inbraak zich voordoet, kan de politie een bericht sturen naar telefoons van iedereen die bij Burgernet aangesloten is. In dat bericht staat bijvoorbeeld informatie over het voorval en een signalement van de daders. De politie heeft onlangs zelf ook Burgernet gepromoot door bij tankstation Kok langs rijksweg A4 auto’s te wassen (zie foto). Daarmee hoopt de politie extra aanmeldingen voor de opsporingsdienst te krijgen.

Inbraak

Ook voor de andere Total-vestiging in Koog aan de Zaan, aan de Westerkoogweg, was een inbraak aanleiding voor het Burgernet-initiatief. Bij de inbraak afgelopen zomer werd de voordeur vernield en namen de dieven een aantal goederen mee. Bedrijfsleider Moussa Kaddouri besloot in samenspraak met politie om zijn klanten te bewegen zich aan te melden voor Burgernet.

“We willen absoluut de pakkans vergroten bij een eventuele volgende keer. Hopelijk zijn er op deze manier meer getuigen als er iets voorvalt”, legt Kaddouri uit. “In het station liggen aanmeldingsformulieren op de balie en we hebben posters opgehangen om er aandacht voor te vragen.”

Aanrader

De daders van de inbraak afgelopen zomer zijn er niet door gepakt, maar desondanks vindt de stationsmanager het een aanrader om de opsporingsdienst te promoten. “Er zijn gewoon meer getuigen hierdoor. En je profileert jezelf op een positieve manier in de regio. Je geeft als tankstation aan dat je ook bereid bent je klanten en anderen uit de omgeving te helpen als hen iets overkomt.”

Zowel Kaddouri als Visser hebben sinds ze Burgernet promoten gelukkig nog geen inbraak of overval gehad. Of meer getuigen ook leiden tot aanhouding van de criminelen hebben beiden nog niet kunnen testen. “En laten we hopen dat dat zo blijft”, zegt Visser.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankstations vragen klant via Burgernet om hulp bij opsporing dieven | TankPro.nl

Tankstations vragen klant via Burgernet om hulp bij opsporing dieven

Twee Total-stations in Koog aan de Zaan promoten momenteel Burgernet bij hun klanten. Daarmee hopen ze toekomstige inbrekers en overvallers sneller in de kraag te kunnen vatten. Met posters en aanmeldingsformulieren willen ze bezoekers bewegen zich aan te melden bij de opsporingsdienst van de politie. “Op deze manier vergroten we de pakkans bij een inbraak.”

Enkele maanden terug vonden bij de vestiging aan het Zuideinde twee inbraken plaats. “Dat heeft me op het idee gebracht om hiermee te beginnen”, legt bedrijfsleider Peter Visser van de Total-vestiging uit. “We hebben sinds een paar weken promotiemateriaal in de winkel aangebracht en op de balie liggen aanmeldingsformulieren.”

Overval

Hij hoopt met het initiatief meer getuigen te hebben bij een eventuele toekomstige inbraak of overval. “Gelukkig is het voor mij nog niet nodig geweest om van Burgernet gebruik te maken. Maar als het nodig is, hoop ik dat mensen met mij meekijken”, aldus Visser.

“En het werkt twee kanten op. Als er met een van onze klanten iets gebeurt, kunnen wij ook helpen bij de opsporing van een dader. Zo zet je jezelf op een positieve manier op de kaart. Het is een sympathiek initiatief.” Een aantal mensen heeft inmiddels de aanmeldingskaarten meegenomen. Al loopt het nog niet storm, volgens Visser.

Aanmelden

Hij denkt wel dat het weinig nut heeft om gedurende een lange periode aandacht te vragen voor Burgernet. “Het is beter om tussen tankstations te rouleren. Op een gegeven moment hebben al jouw klanten die zich willen aanmelden, dat ook gedaan.”

Burgernet is een project van de politie en is enkele jaren geleden de opvolger geworden van SMS-alert. Als een diefstal of inbraak zich voordoet, kan de politie een bericht sturen naar telefoons van iedereen die bij Burgernet aangesloten is. In dat bericht staat bijvoorbeeld informatie over het voorval en een signalement van de daders. De politie heeft onlangs zelf ook Burgernet gepromoot door bij tankstation Kok langs rijksweg A4 auto’s te wassen (zie foto). Daarmee hoopt de politie extra aanmeldingen voor de opsporingsdienst te krijgen.

Inbraak

Ook voor de andere Total-vestiging in Koog aan de Zaan, aan de Westerkoogweg, was een inbraak aanleiding voor het Burgernet-initiatief. Bij de inbraak afgelopen zomer werd de voordeur vernield en namen de dieven een aantal goederen mee. Bedrijfsleider Moussa Kaddouri besloot in samenspraak met politie om zijn klanten te bewegen zich aan te melden voor Burgernet.

“We willen absoluut de pakkans vergroten bij een eventuele volgende keer. Hopelijk zijn er op deze manier meer getuigen als er iets voorvalt”, legt Kaddouri uit. “In het station liggen aanmeldingsformulieren op de balie en we hebben posters opgehangen om er aandacht voor te vragen.”

Aanrader

De daders van de inbraak afgelopen zomer zijn er niet door gepakt, maar desondanks vindt de stationsmanager het een aanrader om de opsporingsdienst te promoten. “Er zijn gewoon meer getuigen hierdoor. En je profileert jezelf op een positieve manier in de regio. Je geeft als tankstation aan dat je ook bereid bent je klanten en anderen uit de omgeving te helpen als hen iets overkomt.”

Zowel Kaddouri als Visser hebben sinds ze Burgernet promoten gelukkig nog geen inbraak of overval gehad. Of meer getuigen ook leiden tot aanhouding van de criminelen hebben beiden nog niet kunnen testen. “En laten we hopen dat dat zo blijft”, zegt Visser.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.