Shell weer sterkste merk in oliebranche

Shell is wereldwijd het sterkste merk in de oliesector. Dat blijkt uit een ranglijst van het Amerikaanse merkenadviesbureau Interbrand. Ook uit metingen die het bedrijf in vorige jaren deed, bleek al dat het Brits-Nederlandse concern koploper is in de branche.

Volgens een berekening van Interbrand vertegenwoordigt het merk een waarde van ongeveer 5,5 miljard dollar (ruim 4 miljard euro). Het bureau heeft dit bepaald op basis van onder meer een aantal financiële indicatoren en de mate waarin het merk bepalend is voor een aankoop. Shell bezet overall de 73e plaats. Andere oliemaatschappijen zijn in de top-100 niet terug te vinden.

Coca-Cola

Onder meer Coca-Cola en Nestlé, waarvan producten te koop zijn in pompshops, staan wel in de top 100 van Interbrand. Nestlé staat op nummer 56, Coca-Cola staat derde. Het Amerikaanse bedrijf heeft de koppositie af moeten staan aan technologiebedrijf Apple. Ook nummer twee Google is Coca-Cola het afgelopen jaar voorbij gestreefd. 3M, producent van onder andere autopoetsmiddelen, staat op een 76e plaats.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.