‘Maximum aantal bakeries in tankstations bereikt’

Met de huidige bedrijfsvoering in tankstations is het plafond van het aantal bakeries bereikt. Dat zegt bureau Foodstep dat onderzoek heeft gedaan naar bakeries  in tankstations. Momenteel zijn er meer dan 400 bakeries in de tankstationbranche.

Als er één fenomeen de opkomst van convenience in de tankstationbranche goed weergeeft, dan is dat de bakery: de counter waar de consument vers belegde en gesmeerde broodjes in alle soorten en maten kan bestellen, is niet meer weg te denken uit de branche.

Rendabel

Op basis van eigen onderzoek concludeert Foodstep dat met de huidige bedrijfsvoering in tankstations het maximaal aantal
bakeries is bereikt. Gezien de huidige bezoekersaantallen en de huidige manier van het in de markt zetten van een bakery zijn er minimaal 800 bezoekers per dag nodig om een volledige bakery rendabel te laten draaien.

Voorwaarde

In de huidige bedrijfsvoering is een tankstation vooral een brandstofverkooppunt, stelt Foodstep. Tanken is min of meer nog een noodzakelijke voorwaarde voor tot kopen kan worden overgegaan. Als je kijkt naar de beweegredenen van een consument om een tankstation te bezoeken dan draait het om locatie (dichtbij), locatie (op de route) en locatie (tankpas).

Deze locatiegebonden criteria zorgen ervoor dat het koperspubliek van de bakery bepaald wordt door de locatie van het tankstation. Een bakery is zelden een lunchroom die haar eigen voedingsgebied aantrekt; hiervoor hebben de huidige bakeryformules onvoldoende trekkracht.

Doel

Foodstep zegt dat de shop een doel moet worden voor klanten in plaats van een middel, anders is de bakery veroordeeld tot de rol van convenience outlet. Ook omwille van het stijgende aantal onbemande stations zal het bedrijfsmodel van een tankstation met bakery moeten veranderen. Bemande stations zullen op andere punten dan alleen brandstof moeten concurreren met onbemande tankstations.

8 Miljoen

Je moet je concurrent nooit op zijn eigen wapens bevechten, stelt Foodstep. Anders gezegd: pomphouders die een bakery in hun shop hebben, moeten gaan denken in monden – in plaats van in liters. Er is wat dat betreft volop kans voor actieve ondernemers, want petrol blijft de branche die na kantoortijd de meeste dagelijkse bezoekers trekt: 8 miljoen Nederlanders zijn elke dag onderweg, waarvan nog “slechts” 15% een tankstation bezoekt. Een geweldige vijver om in te vissen dus.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Maximum aantal bakeries in tankstations bereikt’ | TankPro.nl

‘Maximum aantal bakeries in tankstations bereikt’

Met de huidige bedrijfsvoering in tankstations is het plafond van het aantal bakeries bereikt. Dat zegt bureau Foodstep dat onderzoek heeft gedaan naar bakeries  in tankstations. Momenteel zijn er meer dan 400 bakeries in de tankstationbranche.

Als er één fenomeen de opkomst van convenience in de tankstationbranche goed weergeeft, dan is dat de bakery: de counter waar de consument vers belegde en gesmeerde broodjes in alle soorten en maten kan bestellen, is niet meer weg te denken uit de branche.

Rendabel

Op basis van eigen onderzoek concludeert Foodstep dat met de huidige bedrijfsvoering in tankstations het maximaal aantal
bakeries is bereikt. Gezien de huidige bezoekersaantallen en de huidige manier van het in de markt zetten van een bakery zijn er minimaal 800 bezoekers per dag nodig om een volledige bakery rendabel te laten draaien.

Voorwaarde

In de huidige bedrijfsvoering is een tankstation vooral een brandstofverkooppunt, stelt Foodstep. Tanken is min of meer nog een noodzakelijke voorwaarde voor tot kopen kan worden overgegaan. Als je kijkt naar de beweegredenen van een consument om een tankstation te bezoeken dan draait het om locatie (dichtbij), locatie (op de route) en locatie (tankpas).

Deze locatiegebonden criteria zorgen ervoor dat het koperspubliek van de bakery bepaald wordt door de locatie van het tankstation. Een bakery is zelden een lunchroom die haar eigen voedingsgebied aantrekt; hiervoor hebben de huidige bakeryformules onvoldoende trekkracht.

Doel

Foodstep zegt dat de shop een doel moet worden voor klanten in plaats van een middel, anders is de bakery veroordeeld tot de rol van convenience outlet. Ook omwille van het stijgende aantal onbemande stations zal het bedrijfsmodel van een tankstation met bakery moeten veranderen. Bemande stations zullen op andere punten dan alleen brandstof moeten concurreren met onbemande tankstations.

8 Miljoen

Je moet je concurrent nooit op zijn eigen wapens bevechten, stelt Foodstep. Anders gezegd: pomphouders die een bakery in hun shop hebben, moeten gaan denken in monden – in plaats van in liters. Er is wat dat betreft volop kans voor actieve ondernemers, want petrol blijft de branche die na kantoortijd de meeste dagelijkse bezoekers trekt: 8 miljoen Nederlanders zijn elke dag onderweg, waarvan nog “slechts” 15% een tankstation bezoekt. Een geweldige vijver om in te vissen dus.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.