Foto: Volvo

ElaadNL: opkomst elektrische trucks vraagt om nieuw laadnetwerk

De verwachte groei van e-trucks vanaf 2025 vraagt om een nieuw Europees netwerk van laadstations. Voor de nieuwste ElaadNL Outlook namen de analisten van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onder de loep hoe de ontwikkeling van elektrische trucks zal verlopen. In drie scenario’s geeft de ElaadNL Outlook inzicht in hoe deze trucks zijn verdeeld over Nederland en wat voor soort laadlocaties ze naar verwachting nodig zullen hebben.

De onderzoekers hebben het aantal benodigde laadpunten berekend voor vier soorten laadlocaties. Het gaat daarbij om depots, gedeelde laadhubs, truckparkings en verzorgingsplaatsen. Uit de analyse blijkt dat het realiseren van laadinfrastructuur bij de verzorgingsplaatsen langs de Europese transportcorridors essentieel is voor de laadbehoefte van e-trucks. Omdat e-trucks op zeer hoge vermogens moeten laden, zal een nieuw laadnetwerk aangelegd worden, onder meer langs Europese transportcorridors.

Enorme opgave

“We staan voor een enorme opgave”, vertelt Rutger de Croon van ElaadNL. “Op dit moment bestaat er nog geen laadnetwerk voor trucks. Al die trucks moeten straks wel op de juiste plek en met de juiste snelheid geladen kunnen worden. Dat zal gebeuren met hoge vermogens en stelt onder andere het stroomnet voor nieuwe uitdagingen.”

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een combinatie van openbare databronnen en literatuur, daarnaast is een enquête uitgevoerd onder de leden van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex. Ook zijn verschillende marktpartijen en experts geïnterviewd.

Vrijwel alle geïnterviewden zijn het er wel over eens dat, ergens tussen 2020 en 2030, voor de meeste transporteurs een moment komt dat het totaalplaatje van aanschaf en operationele kosten van elektrische trucks aantrekkelijker wordt dan die van een dieselvariant. Deze TCO (Total Cost of Ownership), is de belangrijkste factor bij de keuze van een nieuwe truck.

De ElaadNL Outlook ‘De ontwikkeling van batterij-elektrische trucks in (inter)nationale logistiek in Nederland t/m 2035’ is hier te downloaden.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.