Aanpak van doorrijders: hoe ga je om met onbetaalde tankbonnen?

Het is wekelijkse kost bij elk tankstation: onbetaalde tankbonnen. Voor medewerkers achter de kassa is het afhandelen van deze bonnen meestal geen al te prettige bezigheid. Maar hoe ga je om met doorrijders? Op de eerste dag van de Tankstation Vakbeurs staat een workshop volledig in het teken van dit veel voorkomende probleem. ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) verzorgt de uitgebreide presentatie op woensdag 6 november om 14.15 uur.

Het bedrijf stelt de veroorzaker aansprakelijk namens het tankstation. SODA werkt voor winkeliers in de detailhandel, opkopers en verzekeraars en is sinds 2013 actief in petrol. Het bedrijf incasseert de schade en keert deze na betaling uit aan de benadeelde. Niet bij elke onbetaalde tankbon is er overigens sprake van kwade opzet. In een op de drie gevallen gaat het om een vergissing, vertelt Niels van Os van het bedrijf. “Soms zie je dat mensen druk aan het praten of bellen zijn. Op basis van beelden is vaak wel te zien of het wel of geen bewuste actie was om niet af te rekenen.” De ‘vergisser’ ontvangt in dit geval alsnog een factuur, verhoogd met een bedrag van 20 euro.

De meeste niet-betaalde bonnen worden echter veroorzaakt door doorrijders en kloppers. “Doorrijders tanken en vertrekken zonder te betalen, kloppers melden zich in de shop met de mededeling dat ze niet kunnen betalen. In beide gevallen is er mogelijk sprake van een misdrijf. Na ontvangst van de registratie van de medewerker doen wij namens het tankstation aangifte bij de politie. Het hele proces ligt daarna bij ons, inclusief het contact met de doorrijder. Het tankstation heeft hier verder geen omkijken meer naar.” Wegrijden bij een tankstation zonder te betalen leidt tot een boete van 131 euro. Deze boete komt bovenop de prijs van de brandstof die niet is afgerekend.

Database

Ook komt het regelmatig voor dat er met valse kentekenplaten of met buitenlandse platen wordt getankt. “Dit is een lastige groep voor tankstations”, benadrukt Van Os. “Vaak slaat deze groep op meerdere locaties toe. Wij proberen verschillende zaken met elkaar in verband te brengen. Zien we bepaalde personen in combinatie met bepaalde auto’s en kentekens regelmatig terug? Doordat we inmiddels al voor zo’n driehonderd tankstations actief zijn, hebben we ondertussen een flinke database opgebouwd. Het zou mooi zijn als we in de toekomst nog meer grip op deze veelplegers kunnen krijgen.”

De workshop staat op het programma op woensdag 6 november van 14.15 tot 15.00 uur in workshopzaal 1. De presentatie is gratis bij te wonen voor bezoekers van de Tankstation Vakbeurs in Expo Houten. Vooraf aanmelden kan hier.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanpak van doorrijders: hoe ga je om met onbetaalde tankbonnen? | TankPro.nl

Aanpak van doorrijders: hoe ga je om met onbetaalde tankbonnen?

Het is wekelijkse kost bij elk tankstation: onbetaalde tankbonnen. Voor medewerkers achter de kassa is het afhandelen van deze bonnen meestal geen al te prettige bezigheid. Maar hoe ga je om met doorrijders? Op de eerste dag van de Tankstation Vakbeurs staat een workshop volledig in het teken van dit veel voorkomende probleem. ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) verzorgt de uitgebreide presentatie op woensdag 6 november om 14.15 uur.

Het bedrijf stelt de veroorzaker aansprakelijk namens het tankstation. SODA werkt voor winkeliers in de detailhandel, opkopers en verzekeraars en is sinds 2013 actief in petrol. Het bedrijf incasseert de schade en keert deze na betaling uit aan de benadeelde. Niet bij elke onbetaalde tankbon is er overigens sprake van kwade opzet. In een op de drie gevallen gaat het om een vergissing, vertelt Niels van Os van het bedrijf. “Soms zie je dat mensen druk aan het praten of bellen zijn. Op basis van beelden is vaak wel te zien of het wel of geen bewuste actie was om niet af te rekenen.” De ‘vergisser’ ontvangt in dit geval alsnog een factuur, verhoogd met een bedrag van 20 euro.

De meeste niet-betaalde bonnen worden echter veroorzaakt door doorrijders en kloppers. “Doorrijders tanken en vertrekken zonder te betalen, kloppers melden zich in de shop met de mededeling dat ze niet kunnen betalen. In beide gevallen is er mogelijk sprake van een misdrijf. Na ontvangst van de registratie van de medewerker doen wij namens het tankstation aangifte bij de politie. Het hele proces ligt daarna bij ons, inclusief het contact met de doorrijder. Het tankstation heeft hier verder geen omkijken meer naar.” Wegrijden bij een tankstation zonder te betalen leidt tot een boete van 131 euro. Deze boete komt bovenop de prijs van de brandstof die niet is afgerekend.

Database

Ook komt het regelmatig voor dat er met valse kentekenplaten of met buitenlandse platen wordt getankt. “Dit is een lastige groep voor tankstations”, benadrukt Van Os. “Vaak slaat deze groep op meerdere locaties toe. Wij proberen verschillende zaken met elkaar in verband te brengen. Zien we bepaalde personen in combinatie met bepaalde auto’s en kentekens regelmatig terug? Doordat we inmiddels al voor zo’n driehonderd tankstations actief zijn, hebben we ondertussen een flinke database opgebouwd. Het zou mooi zijn als we in de toekomst nog meer grip op deze veelplegers kunnen krijgen.”

De workshop staat op het programma op woensdag 6 november van 14.15 tot 15.00 uur in workshopzaal 1. De presentatie is gratis bij te wonen voor bezoekers van de Tankstation Vakbeurs in Expo Houten. Vooraf aanmelden kan hier.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.