Beta: ‘Kosten pinnen mogen niet weer omhoog’

OPINIE- “Het kabinet zal op Prinsjesdag 2011 met ‘stevige maatregelen’ komen om Nederland door de eurocrisis te helpen” was de kop van het nieuws. En heeft u daarbij dezelfde beangstigende gedachten als dat ik heb? Vooral als u gevestigd bent in de grensstreek? Hoe vaak is niet gebleken dat onze klanten (maar zeker u en ik) daar de dupe van werden door heel gemakkelijk de accijnzen op brandstoffen te verhogen?

Dit kabinet gaat prat op haar duidelijkheid en transparantie. Na de aanstelling van het nieuwe kabinet ‘Rutte’ hebben we direct onze bezorgdheid uitgesproken over eventuele accijnsverhogingen. Staatssecretaris Weekers liet direct daarop weten dat wij, pomphouders en rijdend Nederland, ons geen zorgen hoeven te maken:

Accijns

“Accijnsverhogingen zijn in de toekomst alleen mogelijk als andere landen hetzelfde doen. Een verhoging van de brandstofaccijns is niet aan de orde”. Dit zou voldoende geruststelling moeten bieden voor nu en in de toekomst, in ieder geval zolang dit kabinet Rutte ons land bestuurt. Maar politiek is politiek: dat betekent dat we altijd waakzaam moeten zijn!

Pinnen

De politiek heeft ook een taak om de banken te reguleren. BETA heeft de afgelopen jaren al heel hard gewerkt om voor u de kosten van het betalingsverkeer in de hand te houden. Denk daarbij aan het convenant om pinkosten te bevriezen, en aan de recente deal met Rabobank om de pinkosten zelfs naar beneden te krijgen.

Maar eind 2013 loopt het pin-convenant af. Voor de hele detailhandel – en dus ook voor ons –ontstaat dan het risico dat we creditcardachtige tarieven moeten gaan betalen voor pintransacties. En die zijn onbetaalbaar! We doen er daarom alles aan om dat te voorkomen, daarvoor is de hele detailhandel georganiseerd en actief richting de banken.

Wij eisen echter ook van de politiek dat de kosten voor het betalingsverkeer ‘betaalbaar’ blijven, desnoods via een wet. Zijn wij, Nederlandse belastingbetalers, ING, ABN en Aegon immers niet met miljarden euro’s te hulp geschoten toen zij zwaar in de problemen zaten? Nu moeten we hen dwingen om mee te werken aan een betaalbare oplossing. Beste Jan Kees…… Actie, ga er voor!

Politiek

Over Europese politiek gesproken. Waarom investeren u en ik nu ook al weer duizenden euro’s in aanpassing van onze betaalapparatuur? Er komt een grote Europese markt voor betalingen in euro (SEPA). Dit zou uiteindelijk moeten leiden tot lagere kosten voor ons detaillisten en de consumenten. Het zou toch ook werkelijk van de zotte zijn dat we met een dusdanige grote exercitie uiteindelijk geen efficiencyvoordeel krijgen?

Het belang van het zo laag mogelijk houden van de kosten van het betalingsverkeer voor alle winkeliers is groot. Kosten moeten tenslotte worden doorberekend in de prijzen. Daarom is een maatschappelijk, efficiënt en veilig betalingsverkeer zeker ook in het belang van consumenten, want uiteindelijk betalen zij de rekening. En die consumentengroep is groot, héél groot!

Rutte 2

Vergeet ook niet dat wij, tankstationhouders, mede het pinnen tot een groot succes hebben gemaakt. We laten ons nu niet straffen doordat we extra kosten moeten betalen om een ander betaalsysteem in te gaan voeren. Dus ook hier ligt een taak voor de overheid: ze moet er voor waken dat wij niet worden geconfronteerd met verkapte verhogingen van de banken! En dat is in deze tijden niet ondenkbaar…

Kortom: als kabinet ‘Rutte’ zich aan haar woord houdt en MKB vriendelijk is, dan maak ik me geen zorgen dat dit kabinet wordt gevolgd door ‘Rutte 2’. Maar we blijven zéér alert zoals u van ons gewend bent.

Ewout Klok

Voorzitter BETA

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Beta: ‘Kosten pinnen mogen niet weer omhoog’ | TankPro.nl

Beta: ‘Kosten pinnen mogen niet weer omhoog’

OPINIE- “Het kabinet zal op Prinsjesdag 2011 met ‘stevige maatregelen’ komen om Nederland door de eurocrisis te helpen” was de kop van het nieuws. En heeft u daarbij dezelfde beangstigende gedachten als dat ik heb? Vooral als u gevestigd bent in de grensstreek? Hoe vaak is niet gebleken dat onze klanten (maar zeker u en ik) daar de dupe van werden door heel gemakkelijk de accijnzen op brandstoffen te verhogen?

Dit kabinet gaat prat op haar duidelijkheid en transparantie. Na de aanstelling van het nieuwe kabinet ‘Rutte’ hebben we direct onze bezorgdheid uitgesproken over eventuele accijnsverhogingen. Staatssecretaris Weekers liet direct daarop weten dat wij, pomphouders en rijdend Nederland, ons geen zorgen hoeven te maken:

Accijns

“Accijnsverhogingen zijn in de toekomst alleen mogelijk als andere landen hetzelfde doen. Een verhoging van de brandstofaccijns is niet aan de orde”. Dit zou voldoende geruststelling moeten bieden voor nu en in de toekomst, in ieder geval zolang dit kabinet Rutte ons land bestuurt. Maar politiek is politiek: dat betekent dat we altijd waakzaam moeten zijn!

Pinnen

De politiek heeft ook een taak om de banken te reguleren. BETA heeft de afgelopen jaren al heel hard gewerkt om voor u de kosten van het betalingsverkeer in de hand te houden. Denk daarbij aan het convenant om pinkosten te bevriezen, en aan de recente deal met Rabobank om de pinkosten zelfs naar beneden te krijgen.

Maar eind 2013 loopt het pin-convenant af. Voor de hele detailhandel – en dus ook voor ons –ontstaat dan het risico dat we creditcardachtige tarieven moeten gaan betalen voor pintransacties. En die zijn onbetaalbaar! We doen er daarom alles aan om dat te voorkomen, daarvoor is de hele detailhandel georganiseerd en actief richting de banken.

Wij eisen echter ook van de politiek dat de kosten voor het betalingsverkeer ‘betaalbaar’ blijven, desnoods via een wet. Zijn wij, Nederlandse belastingbetalers, ING, ABN en Aegon immers niet met miljarden euro’s te hulp geschoten toen zij zwaar in de problemen zaten? Nu moeten we hen dwingen om mee te werken aan een betaalbare oplossing. Beste Jan Kees…… Actie, ga er voor!

Politiek

Over Europese politiek gesproken. Waarom investeren u en ik nu ook al weer duizenden euro’s in aanpassing van onze betaalapparatuur? Er komt een grote Europese markt voor betalingen in euro (SEPA). Dit zou uiteindelijk moeten leiden tot lagere kosten voor ons detaillisten en de consumenten. Het zou toch ook werkelijk van de zotte zijn dat we met een dusdanige grote exercitie uiteindelijk geen efficiencyvoordeel krijgen?

Het belang van het zo laag mogelijk houden van de kosten van het betalingsverkeer voor alle winkeliers is groot. Kosten moeten tenslotte worden doorberekend in de prijzen. Daarom is een maatschappelijk, efficiënt en veilig betalingsverkeer zeker ook in het belang van consumenten, want uiteindelijk betalen zij de rekening. En die consumentengroep is groot, héél groot!

Rutte 2

Vergeet ook niet dat wij, tankstationhouders, mede het pinnen tot een groot succes hebben gemaakt. We laten ons nu niet straffen doordat we extra kosten moeten betalen om een ander betaalsysteem in te gaan voeren. Dus ook hier ligt een taak voor de overheid: ze moet er voor waken dat wij niet worden geconfronteerd met verkapte verhogingen van de banken! En dat is in deze tijden niet ondenkbaar…

Kortom: als kabinet ‘Rutte’ zich aan haar woord houdt en MKB vriendelijk is, dan maak ik me geen zorgen dat dit kabinet wordt gevolgd door ‘Rutte 2’. Maar we blijven zéér alert zoals u van ons gewend bent.

Ewout Klok

Voorzitter BETA

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.