‘Maak van de carwash een huiskamer voor de klant’

De laatste tijd lijkt beleving het toverwoord voor autowasbedrijven. Ook hygiëne-specialist Qlean-tec onderschrijft het belang hiervan. “Maar dat betekent nog niet dat wasbedrijven massaal moeten gaan discowassen”, benadrukt Account Manager Automotive Thijs Koelewijn. Klantbeleving kan namelijk op allerlei manieren. Lees hieronder de visie van Qlean-tec.

Iedereen roept het in de branche en iedereen weet het ook eigenlijk wel: klantbeleving wordt anno 2017 weer belangrijker in de carwashbranche. Maar is het dan nodig om te starten met zoiets als discowassen, of te investeren in grote marketingcampagnes? Grote acties en reclamecampagnes kosten vaak veel geld en leveren niet direct iets op. De grote vraag is: wat vindt de klant nu eigenlijk écht belangrijk?

Een tevreden klant behaal je niet per definitie met hele dure chemie, grote uithangborden en veel ledverlichting. Hoe mooi, groot en kleurrijk een wasstraat ook is, het eindresultaat blijft simpelweg een schone auto. Een tevreden klant is het resultaat van een combinatie van factoren, waarvan de meeste al binnen uw bedrijf aanwezig zijn. Helaas is vaak te weinig tijd en is te weinig oog voor alle kansen die je kunt creëren met eigen middelen. Zonde, want het creëren van een extra klantbeleving zorgt juist dat de klanten naar je toe blijven komen.

Van Walt Disney naar klantbeleving in de wasstraat

Het Amerikaanse Attractiepark Disney World is één van de meest klantgerichte en belevingsrijke bedrijven ter wereld. Oprichter Walt Disney kreeg het idee voor zijn park, toen hij zijn dochter in een ouderwets attractiepark/kermis op een carrousel zag zitten. Hij vond dat het wel ontzettend leuk was om kinderen van plezier te voorzien.

Zijn vrouw was niet heel content met het idee, mede omdat de toenmalige attractieparken smerig waren en het personeel onvriendelijk. Walt zei tegen zijn vrouw: “Dat is nou juist het mooie, ik ga het anders doen”. Jaren later zien we wat een geweldige beleving hij uiteindelijk heeft gecreëerd. Binnen de parken zie je geen vuiltje op de grond en het personeel is uitermate klantgericht.

De factoren die leiden tot een goed eindresultaat zijn bij de meeste carwash-bedrijven wel onder controle. Maar hoe kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie in de omgeving? Simpel, creëer net als Walt Disney de ultieme klantbeleving. Wanneer de klant niet meer een keuze maakt op basis van het resultaat, dan zal hij kiezen voor de nette autowasstraat waar hij zich het meest gewaardeerd en prettig voelt.

Uw autowasstraat als huiskamer

Probeer je voor te stellen dat je te gast bent in een Bed and Breakfast, maar de kamer is niet schoon en het huis waarin de kamer zich bevindt is slecht onderhouden. Slapen en eten kan nog steeds, maar een prettige ervaring is het absoluut niet. Zo is het ook in de carwash. Uw woonkamer is in dit geval een ruimte met chemie en liters water. Toch is dit wél de plek waar de gasten worden verwelkomd.

Alle materialen waarmee de carwash is gebouwd, krijgen het zwaar te verduren en hebben geregeld onderhoud nodig. Is de vloer schoon? Is het stofzuigerplein enigszins droog? Zijn de wanden netjes of verroest? Niet alleen de materialen in de wasstraat, maar ook daarbuiten spelen een rol. Hoe goed is het onderhoud van het terrein? Is de bestrating voorzien van groene aanslag? Zijn de bomen netjes gesnoeid?

Legio factoren kunnen worden genoemd om de klantbeleving te verbeteren zonder dat dat grote uitgaven met zich mee brengt. Ondernemers hoeven geen miljoenen te investeren om aan de top van de hospitality-markt te komen. Beschouw de carwash als een huiskamer waar de klanten te gast zijn en doe er alles aan om het verblijf, hoe kort het ook is, tot een ultieme ervaring te maken.

Qlean-tec ontwikkelt en vermarkt reinigingsconcepten voor professioneel gebruik. Daarmee richt het zich onder meer op de tankstation- en carwashbranche. Met hoge kwaliteit reinigingsmiddelen en innovatieve concepten fungeert het bedrijf als ondersteunende partner op het gebied van hygiëne. De kern: het leveren van totaaloplossingen met de juiste producten en de juiste service.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Maak van de carwash een huiskamer voor de klant’ | TankPro.nl

‘Maak van de carwash een huiskamer voor de klant’

De laatste tijd lijkt beleving het toverwoord voor autowasbedrijven. Ook hygiëne-specialist Qlean-tec onderschrijft het belang hiervan. “Maar dat betekent nog niet dat wasbedrijven massaal moeten gaan discowassen”, benadrukt Account Manager Automotive Thijs Koelewijn. Klantbeleving kan namelijk op allerlei manieren. Lees hieronder de visie van Qlean-tec.

Iedereen roept het in de branche en iedereen weet het ook eigenlijk wel: klantbeleving wordt anno 2017 weer belangrijker in de carwashbranche. Maar is het dan nodig om te starten met zoiets als discowassen, of te investeren in grote marketingcampagnes? Grote acties en reclamecampagnes kosten vaak veel geld en leveren niet direct iets op. De grote vraag is: wat vindt de klant nu eigenlijk écht belangrijk?

Een tevreden klant behaal je niet per definitie met hele dure chemie, grote uithangborden en veel ledverlichting. Hoe mooi, groot en kleurrijk een wasstraat ook is, het eindresultaat blijft simpelweg een schone auto. Een tevreden klant is het resultaat van een combinatie van factoren, waarvan de meeste al binnen uw bedrijf aanwezig zijn. Helaas is vaak te weinig tijd en is te weinig oog voor alle kansen die je kunt creëren met eigen middelen. Zonde, want het creëren van een extra klantbeleving zorgt juist dat de klanten naar je toe blijven komen.

Van Walt Disney naar klantbeleving in de wasstraat

Het Amerikaanse Attractiepark Disney World is één van de meest klantgerichte en belevingsrijke bedrijven ter wereld. Oprichter Walt Disney kreeg het idee voor zijn park, toen hij zijn dochter in een ouderwets attractiepark/kermis op een carrousel zag zitten. Hij vond dat het wel ontzettend leuk was om kinderen van plezier te voorzien.

Zijn vrouw was niet heel content met het idee, mede omdat de toenmalige attractieparken smerig waren en het personeel onvriendelijk. Walt zei tegen zijn vrouw: “Dat is nou juist het mooie, ik ga het anders doen”. Jaren later zien we wat een geweldige beleving hij uiteindelijk heeft gecreëerd. Binnen de parken zie je geen vuiltje op de grond en het personeel is uitermate klantgericht.

De factoren die leiden tot een goed eindresultaat zijn bij de meeste carwash-bedrijven wel onder controle. Maar hoe kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie in de omgeving? Simpel, creëer net als Walt Disney de ultieme klantbeleving. Wanneer de klant niet meer een keuze maakt op basis van het resultaat, dan zal hij kiezen voor de nette autowasstraat waar hij zich het meest gewaardeerd en prettig voelt.

Uw autowasstraat als huiskamer

Probeer je voor te stellen dat je te gast bent in een Bed and Breakfast, maar de kamer is niet schoon en het huis waarin de kamer zich bevindt is slecht onderhouden. Slapen en eten kan nog steeds, maar een prettige ervaring is het absoluut niet. Zo is het ook in de carwash. Uw woonkamer is in dit geval een ruimte met chemie en liters water. Toch is dit wél de plek waar de gasten worden verwelkomd.

Alle materialen waarmee de carwash is gebouwd, krijgen het zwaar te verduren en hebben geregeld onderhoud nodig. Is de vloer schoon? Is het stofzuigerplein enigszins droog? Zijn de wanden netjes of verroest? Niet alleen de materialen in de wasstraat, maar ook daarbuiten spelen een rol. Hoe goed is het onderhoud van het terrein? Is de bestrating voorzien van groene aanslag? Zijn de bomen netjes gesnoeid?

Legio factoren kunnen worden genoemd om de klantbeleving te verbeteren zonder dat dat grote uitgaven met zich mee brengt. Ondernemers hoeven geen miljoenen te investeren om aan de top van de hospitality-markt te komen. Beschouw de carwash als een huiskamer waar de klanten te gast zijn en doe er alles aan om het verblijf, hoe kort het ook is, tot een ultieme ervaring te maken.

Qlean-tec ontwikkelt en vermarkt reinigingsconcepten voor professioneel gebruik. Daarmee richt het zich onder meer op de tankstation- en carwashbranche. Met hoge kwaliteit reinigingsmiddelen en innovatieve concepten fungeert het bedrijf als ondersteunende partner op het gebied van hygiëne. De kern: het leveren van totaaloplossingen met de juiste producten en de juiste service.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.