Statiegeld Nederland frisdrank petflessen Shell
Interview

‘Innemen van statiegeldflesjes is een maatschappelijke verantwoordelijkheid’

Dik een half jaar na de invoering van het statiegeld op kleine petflesjes komt 80 procent van alle plastic statiegeldflessen retour. Toch gaat het nog niet overal even goed en ook bij tankstations heerst soms onduidelijkheid. Daarom gaat Statiegeld Nederland dinsdag van start met een nieuwe campagne. 

De bemande tankstations langs de snelwegen vormen sinds vorig jaar een (verplichte) schakel in het statiegeldsysteem. Er zijn inmiddels 230 snelweglocaties waar de kleine en grote petflesen in ruil voor 15 of 25 eurocent ingeleverd kunnen worden. Daarnaast doen nog eens ruim tweehonderd niet-snelwegpompen mee. Een aantal waar Raymond Gianotten, directeur van Statiegeld Nederland, ‘erg blij’ mee is.

Jaarlijks komen er 950 miljoen kleine flesjes op de markt. 90 procent van wat ingeleverd wordt, eindigt nog altijd bij de supermarkt. De rest stroomt via het kanaal ‘overig’ terug, waar naast tankstations bijvoorbeeld ook sportverenigingen en bioscopen onder vallen.

Onduidelijkheid over regels

Uit een steekproef van het televisieprogramma Kassa bleek onlangs echter dat het tankstationpersoneel de flesjes soms ten onrechte niet terugneemt. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat ze alleen flesjes mogen accepteren die ook in de eigen shop verkocht worden, omdat niet duidelijk is wat er precies van ze verwacht wordt of omdat barcodes niet werken. Volgens Gianotten is er dan ook sprake van een tweeledig probleem: aan de ene kant weet de consument vaak niet dat flesjes ook bij het tankstation ingeleverd kunnen worden, aan de andere kant acteren de stations nog niet altijd volledig zoals de bedoeling is.

Voor de oplossing van het eerste probleem ziet de directeur vooral een rol voor zijn eigen organisatie weggelegd. Zo wordt tijdens de nieuwe campagne een toolkit met daarin onder andere posters beschikbaar gesteld aan ondernemers. “Wij moeten duidelijker maken waar je de flesjes allemaal kunt inleveren. Dat kan dus ook door communicatie op de stations zelf. We gaan bovendien ons best doen om ervoor te zorgen dat pompstationhouders zelf goed geïnformeerd zijn en zo ook hun medewerkers op de hoogte kunnen stellen van de regels.”

Flesjes met logo

De oplossing van het tweede probleem ligt volgens Gianotten vooral bij het wegnemen van de onduidelijkheid die nog bestaat. “Een fles met een statiegeldlogo op het etiket geeft recht op statiegeld. Misschien zit er iets in het kassasysteem dat verhindert om hem in te nemen, maar daar kunnen we een barcode voor aanmaken. Tankstationondernemers hoeven dus echt niet bang te zijn dat ze het statiegeld niet vergoed krijgen.” Nadat de flesjes zijn ingenomen, worden ze in zakken verzameld, die vervolgens weer met de leverancier mee retour genomen. De flesjes worden geteld in een van de telcentra van Statiegeld Nederland, waarna het juiste bedrag wordt overgemaakt.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Statiegeld Nederland campagne
Een van de nieuwe uitingen van Statiegeld Nederland die ondernemers kunnen gebruiken. Bron: Statiegeld Nederland

Hoewel Statiegeld Nederland noch de overheid directe sanctiemogelijkheden heeft voor tankstations langs snelwegen die niet meedoen, doet de directeur vooral een appèl op de ondernemers zelf. “Uiteindelijk zal het aantal flesjes dat via de tankstations terugkomt altijd relatief beperkt blijven. Dat zien we in het buitenland en zien we ook hier in de cijfers terug. Het gaat niet om zakken en zakken, maar de mogelijkheid moet er wel zijn. Dan maken we het de consument makkelijk om de flessen te retourneren. Ik zou willen oproepen om daar je maatschappelijke verantwoordelijkheid in te pakken. De flesjes worden in grote getale verkocht, dus dan mag ook best wel verwacht worden dat daar iets mee gedaan wordt. We moeten met z’n allen zorgen dat er een consumentvriendelijke inleverstructuur staat die het zo makkelijk mogelijk maakt om de wettelijke doelstelling te halen.”

Nieuwe evaluatie

In 2024 wordt de wetgeving bovendien opnieuw geëvalueerd. Als blijkt dat dan de beoogde 90 procent van de flesjes niet retour komt, zou het kunnen dat er wel een harde verplichting komt, waardoor ook de kleinere stations mee moeten doen. “Dan wordt het dus veel lastiger en wat dat betreft is het beter om het nu met z’n allen goed te regelen.”

Andersom acht de directeur van Statiegeld Nederland de kans klein dat tankstations vrijgesteld worden als blijkt dat er nauwelijks flesjes ingeleverd worden langs de snelwegen. “Als je kijkt naar het aandeel in verkopen, denk ik dat er nooit gezegd zal worden: de tankstations, laat maar zitten.” Bovendien verwacht hij dat het aandeel van tankstations in het systeem alleen maar verder zal groeien, omdat steeds minder mensen thuiswerken.

En ondanks de problemen die er soms nog zijn, benadrukt Gianotten dat het heel vaak wel goed gaat. De keren dat hij zelf een flesje inleverde bij het tankstation, als steekproef, ging het altijd zonder problemen. “Voor mij is het echt geslaagd als we met z’n allen constateren dat het altijd goed gaat. Dat is best een uitdaging, maar daar gaan we voor.”

Wie zich wil aansluiten als innamepunt kan zich aanmelden via Statiegeld Nederland

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.