Led-schermen carwash Sizo Group
Interview

‘De beleving op het tankstation kan veel groter worden’

Het tonen van dynamische content op het tankstation wordt steeds populairder. Maar ook de conventionele signing, zoals ‘doosletters’, bestickering, folie op ramen en bijvoorbeeld doeken op muren, is in trek. Dat zegt Joran Huisman (27) van Sizo Group.

Het bedrijf houdt zich bezig met digitale- en conventionele signing voor winkels en werken onder andere voor klanten als Plus, MediaMarkt, Decathlon en Praxis. In de tankstation- en carwashbranche leverde Sizo Group in de regio Rotterdam al projecten op bij Hello Carwash (buitenreclame en led-schermen) en Bob Autowas (led-schermen). Ook worden voor Tamoil led-schermen op de luifels geplaatst waarop de prijzen van de brandstoffen getoond worden.

Het grote voordeel van de digitale singing ten opzichte van de conventionele, is dat de borden waarop je video’s en teksten kan tonen altijd aangepast kunnen worden. Toch gaan de twee producten vaak goed samen, meent hij. “Bij tankstations zie je altijd wel die doosletterteksten en de lichtlijnen, maar tegenwoordig komen ook led-schermen vaak terug om bijvoorbeeld de prijzen te tonen of de bezoeker die wacht tijdens het tanken of laden te kunnen entertainen door middel van content.”

Combinatie met laders

Huisman kwam als stagiair bij het bedrijf binnen. Toentertijd hield hij zich bezig met het voorwerk en de voorbereiding van de klussen voor de buitendienst. Na een studie communicatie vond hij twee jaar geleden zijn weg terug naar de onderneming, waar hij inmiddels werkzaam is op de marketingafdeling.

In de afgelopen jaren zag Huisman vooral het belang van led-schermen toenemen. Ook op de Tankstation & Carwash Vakbeurs in Houten, waar het bedrijf een opvallende stand bestaande uit voornamelijk schermen had, was er veel vraag naar het product. Vooral in combinatie met laadpalen ziet hij kansen. “Die staan nu vaak nog op een donker plekje op het terrein. De beleving kan daar veel groter worden, omdat het soms een wat saaie plek is. Led-schermen komen daar dan goed van pas, omdat je daar diverse content kan tonen. Je zou er in theorie ook Netflix op kunnen laten afspelen. Het draagt echt bij aan de beleving van een plek.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Sizo Group
Joran Huisman van Sizo Group. Foto: Nico Schinkelshoek

Vooral bij retailzaken wordt al veel gebruikgemaakt van de oplossing. In de coronaperiode moesten veel zaken hun deuren sluiten, waardoor ze volgens Huisman de tijd kregen om na te denken over de bedrijfsvoering. “Tijd is geld, dus hoe langer je de klanten in de winkel kan houden, hoe meer geld je potentieel kan verdienen. Ook in de tankstationbranche kan die beleving doorgetrokken worden naar het hele traject. Niet alleen bij de pompen, maar dus op het hele terrein.”

Onderhoud van producten

Aan de schermen zitten sensoren. Die meten of het bijvoorbeeld dag of nacht is en hoeveel zonlicht erop staat. Vervolgens wordt de lichtsterkte van het scherm automatisch aangepast. In de avond dimt het beeld om overlast van het scherm te voorkomen, met een volle zon erop zal de helderheid omhoog gaan om het leesbaar te houden. Daarnaast is het van groot belang dat de producten waterdicht zijn.

De onderneming uit Capelle aan den IJssel verzorgt naast het plaatsen ook het onderhoud van de led-schermen. Hoewel de producten gemiddeld tien jaar meegaan, is het volgens de marketingman altijd wel zo dat er in de tussentijd een pixeltje kapot kan gaan. “Een scherm bestaat uit modules, en die kan je er uithalen met een zuignap. Zo kan je ze vervangen of reparen. Dat is ook het grote voordeel van een led-scherm ten opzichte van een televisie, want als een televisie kapot is, is dat niet meer te fixen.”

Advertenties

Ondanks het feit dat de investering in de producten best fors kan zijn, zijn vooral de led-schermen goed terug te verdienen. Zo kunnen ze ingezet worden voor adverteerders die tegen betaling hun boodschap mogen overbrengen. Ook voor het brengen van de eigen boodschappen kan het volgens Huisman een uitstekend middel zijn.

Als hij zelf onderweg is, passeert de medewerker van Sizo Group regelmatig tankstations waar nog voldoende kansen liggen. Vooral op het gebied van dynamische content. “Statisch is makkelijk, maar dan zie je 24/7 hetzelfde bericht. Als het regent en je verkoopt op dat moment paraplu’s in je tankstation, dan kan je met led-schermen juist een mooi bruggetje slaan.”

Dit artikel is eerder verschenen in het TankPro Magazine. Ga voor meer informatie over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.