Tankstationpersoneel ervaart meer ongewenst gedrag in de shop

Ongeveer negen op de tien personen die actief zijn in de tankstationbranche, ervaren in toenemende mate agressie en ander ongewenst gedrag door klanten in de shop. Dat blijkt uit een poll van TankPro. Vooral de coronacrisis lijkt een belangrijke oorzaak van deze toename te zijn.

Van de 97 personen die de poll invulden, zegt ruim 88 procent dat er momenteel vaker sprake is van ongewenst gedrag en onprettige situaties dan voorheen. Iets meer dan 11 procent van de stemmers denkt daarentegen dat het aantal ongewenste situaties niet is toegenomen.

Coronamaatregelen

De verschillende coronamaatregelen die de afgelopen twee jaar in ons land van kracht waren, leverden regelmatig discussies op met klanten. Zo geeft een van de respondenten aan dat het dragen van een mondkapje in combinatie met bijvoorbeeld een hoodie of pet ervoor zorgt dat medewerkers niet kunnen beoordelen of een klant oud genoeg is om sigaretten te kopen. “Als je dan vraagt om alles af te doen, zijn ze flink over de zeik.”

“Zeker is er vandaag de dag meer agressie onder de klanten bij een tankstation”, zegt een ander. “De medewerkers worden dagelijks uitgescholden, dan nog maar te zwijgen over het niet betalen van een tankbeurt en het niet eens zijn met de leeftijdscontrole bij de aankoop van rookwaren. Ik doe dit werk al negentien jaar, 38 uur per week. Het is dat het werk leuk is om te doen, maar een beetje respect voor ons is ver te zoeken.” Volgens weer een ander is er een ‘verruwing’ die nog nooit zo erg is geweest als in de laatste twee jaar. “Natuurlijk gebeurde er weleens wat en werd je uitgemaakt voor rotte vis omdat je een zegel te weinig uitgaf, tegenwoordig moet je oppassen dat mensen niet over de balie springen omdat ze het ergens niet mee eens zijn.”

Invoering van regels

Tim Schoenmakers van de Belangenvereniging Tankstations (BETA) herkent het probleem. Hoewel het aantal gevallen van agressie en de mate daarvan volgens hem locatie-afhankelijk zijn, stelt hij dat de coronacrisis in algemene zin niet heeft bijgedragen aan een breder saamhorigheidsgevoel. “De eerste maanden misschien wel, maar er was ook heel wat onbegrip. Bijvoorbeeld toen de mondkapjes ingevoerd werden.”

Paul de Waal van de BOVAG sluit zich daarbij aan. Hoewel de brancheorganisatie het probleem op basis van de geluiden van leden niet wil afschilderen als groot, merkt hij dat de pandemie voor meer discussies in de shop heeft gezorgd dan daarvoor het geval was. Zeker op momenten dat nieuwe regels ingingen of veranderden. “Sommige klanten hebben door corona een kort lontje of hebben hun eigen interpretaties van de regels. Elke beperking levert discussie op. Het is dus zeker meer voorgekomen.”

Agressie bij tabaksverkoop

Ook de strengere regels omtrent de verkoop van tabak doen de sfeer regelmatig verslechteren. “Die worden ook veel beter nageleefd, dus dat levert ook meer discussies op”, aldus Schoenmakers. De e-learnings die de BETA ontwikkelde over hoe om te gaan met agressie in het algemeen en tijdens de verkoop van tabak specifiek behoren dan ook tot de best gemaakte.

Toch benadrukken zowel De Waal als Schoenmakers dat het ook een probleem is van alle tijden. Ondanks de toename tijdens de coronacrisis. “Iedereen komt op een tankstation, van jong tot oud. Er gebeuren altijd onprettige dingen. Ik doe het werk sinds 2009 en ook toen kwam het voor”, vertelt Schoenmakers.

Versoepeling maatregelen

Nu de anderhalve meter en de mondkopjes vrijdag verdwijnen uit de shop, is de verwachting dat ook het aantal onprettige situaties iets afneemt. “We denken dat het minder zal voorkomen en weer terug gaat naar het oude niveau, waar je overigens ook wel met agressie te maken hebt helaas”, aldus De Waal. Schoenmakers hoopt vooral dat de klanten weer vrolijker en optimistischer worden nu zo goed als alles weer mag. “Geen mondkapje op hoeven doen, helpt daar bij. Uiteindelijk kunnen we natuurlijk niet de maatschappelijke tendens bepalen in de shop. Maar als die verandert, verandert het mee in het tankstation.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.