Tijdelijke Cabin De Haan Minerale Oliën
Interview

De Haan slaat nieuwe weg in met Tony’s

Het BP-tankstation van De Haan Minerale Oliën in Amstelveen kreeg eind november een gloednieuwe Coffee & More. De ‘oude BP-shop’ aan de Noordammerlaan, voorheen met losstaande koelingen en een gedateerde koffiemachine, kreeg een moderne en frisse uitstraling. Het is een van de vele stappen die De Haan met het concept Tony’s zet op weg naar de toekomst.

Binnen Tony’s, vernoemd naar Tony de Haan (hij was als derde generatie werkzaam binnen het bedrijf), staan twee formules centraal: Tony’s Street Food en Tony’s Coffee & More. “Tony’s Street Food zijn de grote bakkerijen, waar het eten vers bereid wordt”, legt retail manager Joan Gunsch uit. “Coffee & More heeft dezelfde uitstraling, maar draait vooral om de verse baristakoffie van Lavazza, de zoete lekkernijen en snacks en kwalitatief goed voorverpakt eten.”

Tijdelijke cabin

Het eigen concept wordt in rap tempo uitgebreid. Zo krijgen ook de twee BP-tankstations aan weerszijden van de Groene Kruisweg in Rotterdam Charlois én het BP-tankstation in Helvoirt een Tony’s Coffee & More-formule. BP De Sonse Heide en Esso Oeienbosch worden daarnaast voorzien van het concept Tony’s Street Food.

Bij locatie Oeienbosch, die als eerste aan de beurt is, komt een tijdelijke mobiele cabin (foto) te staan. “Zo kunnen we 24/7 doordraaien. Ook met een bakkerij, maar dan in kleinere vorm. De Sonse Heide gaan we daarna, als de cabin weer beschikbaar is, verbouwen. Bij Helvoirt wordt een noodshop geplaatst: een container waarin we de belangrijkste producten kunnen verkopen.” Als alle verbouwingen er begin 2022 opzitten, is het nog niet klaar met de uitbreiding van het concept. Een aantal nog te bepalen locaties zal namelijk ook een metamorfose ondergaan. Dit zijn de oudere stations waar ‘veel potentie’ in zit. Het gaat om ongeveer tien tot twaalf verbouwingen binnen het huidige netwerk, los van eventuele nieuwe locaties.

Bestelzuilen

Wat alle shops, naast de look-and-feel, gemeen hebben, is dat ze passen in de trend van digitalisering en de retailtransitie waarin we ons bevinden, zegt Gunsch. Volgens de eindverantwoordelijke voor de exploitatie van de 160 tankstations van De Haan is het bovendien moeilijk om aan goed personeel te komen en dat vooral ook te behouden. Daarom spelen de scan&go-zuilen een steeds grotere rol binnen de formules. Brandstof en de producten uit de shop kunnen daarmee betaald worden.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Joan Gunsch werkt als retail manager voor De Haan Minerale Oliën.

Ook kunnen er in de stations met het concept Tony’s Street Food bestellingen op gedaan worden.“We willen er groots op inzetten. We kijken naar allerlei oplossingen die de klanten tot zelfbediening overlaten. Als je vooruitblikt naar 2024, wanneer de tabak uit de supermarkten verdwijnt, stroomt een groot deel van die klanten ons kanaal binnen. Met maar één afrekenplek krijg je rijen van mensen aan de kassa die niet allemaal tabak willen hebben. Met de scanzuilen ben je niet langer verplicht om in de rij te gaan staan. Tenzij je cash wil betalen. We willen bovendien ook niet dat het proces in de bakkerij verstoord wordt door het afrekenen. In plaats daarvan zetten we de bestelzuil in als extra medewerker.”

Tony’s Kiosk

Waar die zelfbediening nog veel sterker naar voren komt, is in de gloednieuwe Tony’s Tower en de Tony’s Kiosk. De Towers, twee vendingmachines met daarboven led-schermen, draaien sinds de zomer. De allereerste pilot van de Kiosk draait sinds begin december bij de Haan-Express aan de Appelweg in Amsterdam.Nadat het idee voor ‘de shop van de toekomst’ in 2020 ontstond, is het project nu werkelijkheid geworden. Klanten komen met de bankpas, creditcard of Tony’s voordeelkaart binnen. Bij de realisatie van dit soort future-proof-concepten werkt De Haan nauw samen met Lekkerland Nederland en Convenience Retail Solutions, een nieuw onderdeel van Lekkerland Nederland.

Binnenin de Kiosk staan een koffiemachine en de vendingmachines waarin traditionele producten als drankjes, zoetwaren en voorverpakt vers zitten. Ook staat er een aantal vendingmachines in de vorm van kluisjes waar autogebonden artikelen verkocht worden. Daarbij kan gedacht worden aan screenwash en motorolie. Ook in deze shop staat weer een bestelzuil. “Daar bestel je op, reken je op af, en vervolgens komt er een code uit. Die code bied je aan bij een centraal punt. Uit de vendingmachine komt dan hetgeen wat je hebt besteld. De koffieautomaat heeft wel een Payter.”

Schoonmaken en bijvullen

Op afstand heeft De Haan cameratoezicht op de glazen shop. Er zitten wat technische snufjes in zodat er signalen binnenkomen als iemand zich bijvoorbeeld langer dan een uur ophoudt of als er ‘gedonderjaag’ is. “De eerste tijd zullen we er aanwezig zijn om klanten wegwijs te maken en om dagelijks de automaten bij te vullen en schoon te maken. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de klant zich 24/7 kan bedienen en dat wij er slechts momenten in de week naartoe gaan.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De Haan Ton's Kiosk Appelweg Amsterdam
De eerst Tony’s Kiosk is te vinden in Amsterdam. Foto: Convenience Retail Solutions

Mocht de Kiosk een succes worden, wordt het concept zeker verder uitgebreid. Naast enthousiasme heerst vooral ook spanning bij de retail manager. Vooral hoe de klanten met de shop zullen omgaan blijft nog afwachten. “Je zou ons voor gek kunnen verklaren dat we hier een prachtige shop neerzetten, want het is echt prachtig, maar als het hier slaagt, slaagt het overal. Alles wat we hier tegenkomen, gaan we van leren voor toekomstige concepten. Dit doen we in nauwe samenwerking met Lekkerland.”

“Ik heb best wel wat ervaring in dit segment. Onder andere na banen bij Ahold en McDonald’s. Maar dit is voor mij persoonlijk en voor het bedrijf ook nieuw. We zijn hier wel pioniers in”, vervolgt ze. “We weten natuurlijk nog niet of de klant het gaat omarmen. Wat we wel weten is dat we goed worden gevonden op de Towers, dus dat geeft weer geloof in het feit dat de klant dit ook gaat gebruiken.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Ga voor meer informatie over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.