non-food tankshop Newco

7 vragen over non-food in de tankshop

De lockdown, de invoering van het verbod op wegwerpplastic en de hoge energieprijzen. Stuk voor stuk factoren die dit jaar invloed hadden op de verkoop in de tankshop. Hoe beleefde Newco Europe, leverancier van non-food artikelen, dit bijzondere jaar? Zeven vragen aan CEO Jean-Pierre Bakker.

1. Welke ontwikkelingen zagen jullie dit jaar voor non-food bij het tankstation?

“Hoewel we geen spannende ontwikkelingen zagen als het gaat om nieuwe producten, zie je natuurlijk dat de vraag naar ‘groene’ producten verder toeneemt. Enerzijds omdat de consument het wil, maar anderzijds ook steeds vaker omdat het moet. Het verbod op plastic wegwerpartikelen werd dit jaar ingevoerd en zal verder worden uitgebreid. Door bijvoorbeeld te kijken naar biologisch afbreekbare dieselhandschoentjes, zit je alvast goed.”

2. Hoe groot was de invloed van de coronacrisis dit jaar op jullie werk?

“Voor ons als leverancier was zorgen voor voldoende voorraad de grootste uitdaging die de crisis in het afgelopen jaar met zich meebracht. We hebben keihard moeten werken om onze voorraden op peil te houden. Het feit dat containerschepen niet of veel later vertrokken uit China in combinatie met het tekort aan grondstoffen en verpakkingsmaterialen, zorgde ervoor dat we regelmatig ‘nee’ kregen van onze toeleveranciers. Dan moet je alles uit de kast trekken om ervoor te zorgen dat je de klanten beschikbaarheid kunt garanderen. Ook de transportissues speelden een grote rol. Te weinig chauffeurs en vervoermiddelen zorgen voor vertraagde leveringen en uiteraard hogere kosten.”

3. In hoeverre is het belang van non-food toe- of afgenomen?

“Met name in het voorjaar zag je hoe groot het belang van non-food nog altijd is. Zodra winkels sluiten, zijn diverse non-food artikelen bij tankstations niet meer aan te slepen. Het blijft een belangrijk assortiment dat bovendien goed rendeert. Allerbelangrijkste blijft wel dat het assortiment goed op orde is. Dat wil zeggen: volle schappen met de juiste producten op het juiste moment.”

4. Welke product werd nou het vaakst verkocht in 2021?

“AdBlue is by far het best verkochte product. Terwijl het aantal dieselauto’s en -trucks zonder AdBlue afneemt, stijgt het aantal nieuwe voertuigen dat op de markt komt met een AdBlue-tank juist wel. Daardoor stijgt ook het gebruik van AdBlue. Tegelijkertijd is er al enige tijd een toenemende schaarste. Dat is het gevolg van het feit dat bij de productie van AdBlue veel gas nodig is. En gas is enorm in prijs gestegen. Hierdoor is het voor veel producenten niet langer rendabel om de productie voort te zetten. Helaas leidt dit ook tot een vooralsnog steeds stijgende prijs van het product.”

5. De feestdagen staan weer voor de deur. Wat moeten tankstationhouders in huis halen?

“Tijdens de winter is het natuurlijk altijd van belang om een gedegen winterassortiment te presenteren. Screenwash, de-icer, ijskrabbers, vorstfolie en open haardhout mogen dus zeker niet ontbreken. Daarnaast is het een goed idee om de shop extra gezellig te maken met een mooi assortiment aan speelgoed en pluche. Dat zal het zeker goed doen in de Kersttijd, en al helemaal als de winkels onverhoopt moeten sluiten.”

6. Waar waren jullie het afgelopen jaar het meest trots op?

“Waar we ook komen vertellen we onze (toekomstige) klanten dat beschikbaarheid van het assortiment key is. Volle schappen zijn aantrekkelijk en onze voorraadbeheer-oplossing Easy Stock Solution zorgt ervoor dat de voorraad op peil blijft. Op deze oplossing, die door steeds meer tankstations omarmd wordt, zijn we uiteraard enorm trots. Maar ook op het feit dat we zoveel tijd en energie hebben gestoken in het aanleggen van zo groot mogelijke voorraden, zover mogelijk vooruit. Dat lukt niet in alle gevallen, maar het heeft wel elke dag weer onze volledige focus.”

7. Welke ontwikkelingen in non-food verwachten jullie voor 2022?

“We verwachten dat de rol van de bestelzuilen steeds groter wordt. Natuurlijk voor food-bestellingen, maar over een tijdje biedt zo’n zuil ongetwijfeld ook hele andere artikelen aan, die niet aanwezig zijn in de shop. Consumenten zijn immers volledig gewend aan shoppen via een beeldscherm. Dat kunnen bij het seizoen passende dagaanbiedingen zijn. Zo is het misschien een warme zomerdag en koop je via de zuil een zwembad. Je rekent direct af en de bestelling wordt thuis afgeleverd. Een nuttige tijdsbesteding als je toch moet wachten wanneer bijvoorbeeld de auto oplaadt.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Ga voor meer informatie over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.