Bestelzuil PresTop Shell Wassenaar

Minder personeel en meer upsell met bestelzuil

Bron: PresTop

Vanuit Son en Breugel werkt PresTop aan de nieuwste technologie op het gebied van bestellen en informeren. Vooral voor bestelzuilen ziet het er momenteel rooskleurig uit, vertelt directeur Alexander Aelberts.

“We richten ons op branches waarin behoefte is aan informatievoorziening en het brengen van online producten naar de winkel toe. Daar leveren wij interactieve oplossingen. We ontwerpen en produceren de producten zelf. We werken veel samen met softwarebedrijven om die oplossingen te kunnen bieden, want ze moeten schaalbaar zijn.”

Investering

“Specifiek voor de tankstationbranche houden we ons veel bezig met bestelzuilen. We geloven dat er een grote toekomst is weggelegd voor dat product. Op het moment dat iemand alleen maar voedsel koopt, is de orderkiosk zo ingericht dat er wordt gevraagd om er ook een drankje bij te bestellen. De kracht van de bestelzuil is dan ook de upsell. Ook kunnen bijvoorbeeld broodjes volledig zelf samengesteld worden. Als je van achter de counter moet vertellen wat alle opties zijn, ben je gewoon te lang bezig om te zorgen dat die klant zo veel mogelijk extra’s aan het broodje toevoegt. Ik kan wel garanderen dat er met een bestelzuil meer verkocht wordt, want het apparaat blijft consequent doorvragen.

Er wordt tot wel dertig procent meer omzet gedraaid met een bestelzuil dan bij een regulier kassapunt. Het minimum jeugdloon is nu omhoog gegaan, dus reken maar uit wat iemand kost per maand. Zo’n investering in een bestelzuil zit tussen de 3.000 en 5.000 euro. Dat heb je er binnen een half jaar uit, als je het afrondt naar boven. Toegegeven: met één klant per uur haal je de investering er waarschijnlijk heel langzaam uit. Dan moet je geen bestelzuil plaatsen.”

Broodje salami

“Ook komt de bestelling via een bestelzuil precies door zoals je dat als klant zelf hebt doorgegeven. Dus ook de taalbarrière en het elkaar niet verstaan vallen weg. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een broodje zalm besteld en een broodje salami krijgt, omdat de persoon die zalm wilde bestellen niet goed te verstaan is. Dat is natuurlijk wat lastig als je vegetariër bent.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Alexander Aelberts
Volgens Alexander Aelberts worden bestelzuilen steeds belangrijker voor de branche. Foto: PresTop

Bovendien heb je met een orderkiosk gewoon minder personeel nodig om bestellingen aan te nemen. De focus verschuift naar het samenstellen van het broodje. Klanten betalen daarnaast met pin en niet meer met cash. Je hebt daardoor uiteindelijk veel minder kasverschillen. Het geld staat ook nog eens direct op de rekening van de ondernemer, wat het risico op overvallen weer verkleint. En, een kassa is gewoon anderhalf tot twee keer duurder dan een bestelzuil. Dan praten we alleen nog maar over de kassa’s en niet eens over het personeel dat erachter staat.”

De goede plek

“Een van de projecten die we hebben opgeleverd is te vinden bij Shell Wassenaar. We hebben daar een bestelzuil geleverd die zich echt wel onderscheidt van de massa qua vormgeving. Op de fotografie na hebben we daar eigenlijk alles gedaan: van de software tot de hardware. We hebben het product geïnstalleerd en nemen nu ook het onderhoud voor onze rekening.

Maar, het product moet wel op de goede locatie staan. Bij Shell Wassenaar loop je er gewoon tegenaan. Je kan hem niet missen. De bestelzuil moet echt midden in het pad geplaatst worden. Natuurlijk heb je altijd een kassa nodig omdat mensen ook contant willen betalen, maar die stop je een beetje weg. Je wil gewoon dat mensen zoveel mogelijk van de bestelzuil gebruikmaken en zo min mogelijk van het bestellen bij een kassa.”

Persoonlijk contact

“Uiteraard heb je ook pompstations die graag het persoonlijke contact behouden, maar tijdens het bereiden van een broodje kan je gewoon contact houden met de klant. Dan irriteer je andere klanten ook niet omdat het bestelproces te lang duurt. Op het moment dat je de bestelling opneemt, praat je normaal gesproken ook niet over ditjes en datjes. Het helpt denk ik juist mee in het contact met de klant.

De opkomst van het product begint nu wel echt los te komen. Pompstationhouders hebben waarschijnlijk ook gezien dat de omzet een stuk lager was vanwege de coronacrisis. Ook zij moeten kijken naar kosten. Gelukkig hebben we met z’n allen altijd wel honger en zijn mensen die zuilen al gewend van bijvoorbeeld de McDonald’s.

Als ondernemer moet je denk ik kijken naar de kansen in de markt en je onderscheiden. Dat kan dus met dit soort oplossingen. Misschien is het ook wel een andere generatie van pomphouders die inziet dat dit een heel goed alternatief is voor het huidige bestellen. De toekomst is er nu al. Zet je personeel op een andere manier in of werk met minder personeel, maar durf te investeren.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.