Is koffie het nieuwe goud voor tankstations?

Bij de tankstations van De Haan Minerale Oliën wordt flink ingezet op koffie. Het is een van de belangrijkste pijlers van de Tony’s-formule. Om in te spelen op de veranderende eisen en wensen van de klant, werd de samenwerking opgezocht met Lavazza. Nicole in ’t Veld, marketing- en communicatiemanager bij De Haan (links), en Hilde van der Stoel, sales manager bij Lavazza Nederland (rechts), nemen ons mee in de wereld van het nieuwe goud.

Wat kan er veel veranderen in slechts tien of twintig jaar. De tijd dat in elke keuken een filtermachine stond te pruttelen, ligt mijlenver achter ons. Tegenwoordig struikel je over de bonenmachines, de cafetieres en de capsules. “De klant is door de jaren heen veeleisend geworden. Dat geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor bijvoorbeeld wijn of bier. Vroeger kozen mensen voor een pilsje, vandaag de dag kun je kiezen uit een heel assortiment van bieren, denk aan IPA’s, weizen’s, bockbieren, blondjes. Ook het soort druif doet bij wijn nu terzake. Wil je een merlot of een cabernet? Op gebied van koffie ziet de wereld er eveneens heel anders uit dan pakweg twee decennia geleden”, stelt Van der Stoel, sales manager bij Lavazza Nederland.

Senseo heeft een niet al te best imago, maar de rol die Philips en Douwe Egberts met het apparaat hebben ingenomen, moet niet onderschat worden. “Aan de smaak hoeven we niet al te veel woorden te besteden, maar een ding is zeker: Senseo heeft voor een ommekeer gezorgd.” De filtermachines verdwenen uit de keukens en koffie zetten per kopje raakte in opkomst. Ook de Nespresso-machine heeft daar vervolgens een belangrijk aandeel in gehad.

Hoger niveau

Niet alleen thuis, maar ook buiten de deur ligt de lat op het gebied van koffie hoog. “In onze shops speelt koffie een prominente rol”, vertelt In ‘t Veld. “We hebben er een aantal jaar geleden voor gekozen om echt werk te maken van goede koffie. We sloegen de handen ineen met Lavazza en vroegen hen om ons te helpen stappen te zetten. We konden op hun kennis, expertise en producten vertrouwen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Goede bonen, goede machines en goede training en advies. Dat zijn de basisbeginselen voor tankstations die aan de slag willen met hun koffie. In 2016 gingen de eerste tankstations van De Haan over naar Lavazza, in 2017 werden de eerste machines in gebruik genomen. “De bonen en machine zijn slechts een onderdeel”, legt Van der Stoel uit. “Het gaat om zoveel andere factoren. De afstelling van de machines en het goed regelen van het onderhoud zijn ook twee heel belangrijke onderdelen. Net als het trainen en goed instrueren van je medewerkers om kwaliteit te bieden en te borgen. Je kunt nog zo’n geweldige machine hebben, als de barista niet weet hoe je ‘m moet gebruiken, dan krijg je er geen goede koffie uit.”

Interessante marges

Met de verandering op brandstofgebied en de onzekerheid over de verkoop van tabak op lange termijn, is het voor tankstations zaak om in te zetten op andere onderdelen. Food is belangrijker dan ooit. Ook op de locatie in Hendrik-Ido-Ambacht waar we vandaag hebben afgesproken, gaat het hard met de koffie. “We zitten hier langs een doorgaande weg, vlakbij de snelweg A15, en op een industrieterrein. Veel klanten komen om een hapje te eten en drinken. Vooral tijdens de lunch is het erg druk. Het verkopen van goede koffie is heel interessant. Ook uit oogpunt van de marges. Wat wij merken is dat klanten voor een echt lekkere koffie, latte of cappuccino echt wel een paar dubbeltjes meer willen betalen. Ze rijden er zelfs voor om.”

Bij enkele tankstations van De Haan wordt zowel gekozen voor zelfbedieningsautomaten als voor pistonmachines en lattiz melkschuimmachines. “Een deel van de klanten wil snel weer op weg en heeft geen zin of tijd om te wachten. Maar we merken dat een groot deel van de gasten graag even wacht tot de barista de koffie bereid heeft. Wij vinden het belangrijk om beide keuzes aan te bieden op de locaties waar dit relevant is. Bovendien willen we dat klant zowel contant als contactloos kan betalen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Hoe bepaal je welke machine en welke bonen je gaat gebruiken? “Bij De Haan maken ze gebruik van een geweldige machine (Franke A800)”, benadrukt Van der Stoel. “Die investering is voor een drukke locatie de moeite, maar natuurlijk niet voor een shop waar je elke dag een handjevol koffie’s moet maken. Je moet echt goed kijken naar het soort locatie, en naar de klantpotentie. Op basis daarvan maak je je keuzes. Het is immers wel de bedoeling dat je geld verdient aan je koffie.” Ook wat betreft de bonen zijn er heel veel soorten en smaken. “Voor tankstations is het vooral belangrijk om een allemansvriend te vinden, een boon die voor alle klanten geschikt is. Je moet echt op zoek naar een duizendpoot. De Haan heeft gekozen voor een UTZ-gecertificeerde melange die eigenlijk speciaal voor de horeca samengesteld is, en kwalitatief van een zeer hoog niveau is.”

Trends

Bij De Haan springen ze ook flink in op de trends in de markt, vertelt In ‘t Veld. “We hebben geregeld contact met Hilde en haar collega’s om te overleggen waar we mee aan de slag kunnen. Er zijn heel veel verschillende smaken en mogelijkheden die interessant zijn. Van der Stoel vult aan: “Een ‘flat white’ zie je bijvoorbeeld steeds vaker. Deze koffiespecialiteit is afkomstig uit Australië. Dit is een dubbele ristretto met warme melk en een dun laagje melkschuim, niet te verwarren met opgeschuimde melk, zoals in een cappuccino. Het is geen latte.” Ook de ‘Americano’ is in trek. Deze koffie staat eigenlijk recht tegenover de Italiaanse espresso. Het verhaal achter deze koffiespecialiteit gaat terug naar de jaren van de Tweede Wereldoorlog. De barmannen lengden voor de Amerikanen de kleine kopjes espresso aan met water omdat ze het veel te sterk vonden en noemden dit ‘Americano’ . “Dat is het verhaal achter deze inmiddels zeer gangbare naam.”

Bij een aantal locaties van De Haan is bovendien ijskoffie heel populair. Ook wordt er in sommige shops een ‘flavour station’ geplaatst, waar een siroop kan worden toegevoegd. “Denk aan smaken als karamel, tiramisu en hazelnoot. We merken dat vooral jongeren dit vaak lekker vinden.” Volgens Van der Stoel heeft ook Starbucks afgelopen jaren grote invloed gehad op de rol die koffie is gaan spelen. “Kijk maar naar de functie die deze koffieformule wereldwijd heeft ingenomen. Het gaat daar niet zo zeer om de kwaliteit van de koffie, maar vooral om het imago, de beleving en de keuzemogelijkheden. Mensen komen er om te werken, jongeren om te studeren of af te spreken met vrienden. Er wordt behoorlijk wat geld besteed. Dat maakt het inzetten op goede koffie ook erg interessant voor tankstations. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je inspeelt op de juiste kansen en daarbij de juiste afwegingen maakt. Het is uiteindelijk een puzzel die opgelost moet worden. En daar helpen wij de tankstation-ondernemer uiteraard graag bij.”

Wat zijn de laatste koffietrends? Voor welke machine kies je? En welke bonen? En wat levert het je op? Hilde van der Stoel (Lavazza Nederland) en Nicole in ’t Veld (De Haan) vertellen tijdens het Nationaal Tankstation Congres 2019 op woensdag 6 november uitgebreid over de kansen die koffie biedt voor tankstations. Mis het niet en meld je aan.

Kijk voor meer info en registratie op de website van de Tankstation Vakbeurs. Bestel je ticket op de registratiepagina.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Is koffie het nieuwe goud voor tankstations? | TankPro.nl

Is koffie het nieuwe goud voor tankstations?

Bij de tankstations van De Haan Minerale Oliën wordt flink ingezet op koffie. Het is een van de belangrijkste pijlers van de Tony’s-formule. Om in te spelen op de veranderende eisen en wensen van de klant, werd de samenwerking opgezocht met Lavazza. Nicole in ’t Veld, marketing- en communicatiemanager bij De Haan (links), en Hilde van der Stoel, sales manager bij Lavazza Nederland (rechts), nemen ons mee in de wereld van het nieuwe goud.

Wat kan er veel veranderen in slechts tien of twintig jaar. De tijd dat in elke keuken een filtermachine stond te pruttelen, ligt mijlenver achter ons. Tegenwoordig struikel je over de bonenmachines, de cafetieres en de capsules. “De klant is door de jaren heen veeleisend geworden. Dat geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor bijvoorbeeld wijn of bier. Vroeger kozen mensen voor een pilsje, vandaag de dag kun je kiezen uit een heel assortiment van bieren, denk aan IPA’s, weizen’s, bockbieren, blondjes. Ook het soort druif doet bij wijn nu terzake. Wil je een merlot of een cabernet? Op gebied van koffie ziet de wereld er eveneens heel anders uit dan pakweg twee decennia geleden”, stelt Van der Stoel, sales manager bij Lavazza Nederland.

Senseo heeft een niet al te best imago, maar de rol die Philips en Douwe Egberts met het apparaat hebben ingenomen, moet niet onderschat worden. “Aan de smaak hoeven we niet al te veel woorden te besteden, maar een ding is zeker: Senseo heeft voor een ommekeer gezorgd.” De filtermachines verdwenen uit de keukens en koffie zetten per kopje raakte in opkomst. Ook de Nespresso-machine heeft daar vervolgens een belangrijk aandeel in gehad.

Hoger niveau

Niet alleen thuis, maar ook buiten de deur ligt de lat op het gebied van koffie hoog. “In onze shops speelt koffie een prominente rol”, vertelt In ‘t Veld. “We hebben er een aantal jaar geleden voor gekozen om echt werk te maken van goede koffie. We sloegen de handen ineen met Lavazza en vroegen hen om ons te helpen stappen te zetten. We konden op hun kennis, expertise en producten vertrouwen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Goede bonen, goede machines en goede training en advies. Dat zijn de basisbeginselen voor tankstations die aan de slag willen met hun koffie. In 2016 gingen de eerste tankstations van De Haan over naar Lavazza, in 2017 werden de eerste machines in gebruik genomen. “De bonen en machine zijn slechts een onderdeel”, legt Van der Stoel uit. “Het gaat om zoveel andere factoren. De afstelling van de machines en het goed regelen van het onderhoud zijn ook twee heel belangrijke onderdelen. Net als het trainen en goed instrueren van je medewerkers om kwaliteit te bieden en te borgen. Je kunt nog zo’n geweldige machine hebben, als de barista niet weet hoe je ‘m moet gebruiken, dan krijg je er geen goede koffie uit.”

Interessante marges

Met de verandering op brandstofgebied en de onzekerheid over de verkoop van tabak op lange termijn, is het voor tankstations zaak om in te zetten op andere onderdelen. Food is belangrijker dan ooit. Ook op de locatie in Hendrik-Ido-Ambacht waar we vandaag hebben afgesproken, gaat het hard met de koffie. “We zitten hier langs een doorgaande weg, vlakbij de snelweg A15, en op een industrieterrein. Veel klanten komen om een hapje te eten en drinken. Vooral tijdens de lunch is het erg druk. Het verkopen van goede koffie is heel interessant. Ook uit oogpunt van de marges. Wat wij merken is dat klanten voor een echt lekkere koffie, latte of cappuccino echt wel een paar dubbeltjes meer willen betalen. Ze rijden er zelfs voor om.”

Bij enkele tankstations van De Haan wordt zowel gekozen voor zelfbedieningsautomaten als voor pistonmachines en lattiz melkschuimmachines. “Een deel van de klanten wil snel weer op weg en heeft geen zin of tijd om te wachten. Maar we merken dat een groot deel van de gasten graag even wacht tot de barista de koffie bereid heeft. Wij vinden het belangrijk om beide keuzes aan te bieden op de locaties waar dit relevant is. Bovendien willen we dat klant zowel contant als contactloos kan betalen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Hoe bepaal je welke machine en welke bonen je gaat gebruiken? “Bij De Haan maken ze gebruik van een geweldige machine (Franke A800)”, benadrukt Van der Stoel. “Die investering is voor een drukke locatie de moeite, maar natuurlijk niet voor een shop waar je elke dag een handjevol koffie’s moet maken. Je moet echt goed kijken naar het soort locatie, en naar de klantpotentie. Op basis daarvan maak je je keuzes. Het is immers wel de bedoeling dat je geld verdient aan je koffie.” Ook wat betreft de bonen zijn er heel veel soorten en smaken. “Voor tankstations is het vooral belangrijk om een allemansvriend te vinden, een boon die voor alle klanten geschikt is. Je moet echt op zoek naar een duizendpoot. De Haan heeft gekozen voor een UTZ-gecertificeerde melange die eigenlijk speciaal voor de horeca samengesteld is, en kwalitatief van een zeer hoog niveau is.”

Trends

Bij De Haan springen ze ook flink in op de trends in de markt, vertelt In ‘t Veld. “We hebben geregeld contact met Hilde en haar collega’s om te overleggen waar we mee aan de slag kunnen. Er zijn heel veel verschillende smaken en mogelijkheden die interessant zijn. Van der Stoel vult aan: “Een ‘flat white’ zie je bijvoorbeeld steeds vaker. Deze koffiespecialiteit is afkomstig uit Australië. Dit is een dubbele ristretto met warme melk en een dun laagje melkschuim, niet te verwarren met opgeschuimde melk, zoals in een cappuccino. Het is geen latte.” Ook de ‘Americano’ is in trek. Deze koffie staat eigenlijk recht tegenover de Italiaanse espresso. Het verhaal achter deze koffiespecialiteit gaat terug naar de jaren van de Tweede Wereldoorlog. De barmannen lengden voor de Amerikanen de kleine kopjes espresso aan met water omdat ze het veel te sterk vonden en noemden dit ‘Americano’ . “Dat is het verhaal achter deze inmiddels zeer gangbare naam.”

Bij een aantal locaties van De Haan is bovendien ijskoffie heel populair. Ook wordt er in sommige shops een ‘flavour station’ geplaatst, waar een siroop kan worden toegevoegd. “Denk aan smaken als karamel, tiramisu en hazelnoot. We merken dat vooral jongeren dit vaak lekker vinden.” Volgens Van der Stoel heeft ook Starbucks afgelopen jaren grote invloed gehad op de rol die koffie is gaan spelen. “Kijk maar naar de functie die deze koffieformule wereldwijd heeft ingenomen. Het gaat daar niet zo zeer om de kwaliteit van de koffie, maar vooral om het imago, de beleving en de keuzemogelijkheden. Mensen komen er om te werken, jongeren om te studeren of af te spreken met vrienden. Er wordt behoorlijk wat geld besteed. Dat maakt het inzetten op goede koffie ook erg interessant voor tankstations. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je inspeelt op de juiste kansen en daarbij de juiste afwegingen maakt. Het is uiteindelijk een puzzel die opgelost moet worden. En daar helpen wij de tankstation-ondernemer uiteraard graag bij.”

Wat zijn de laatste koffietrends? Voor welke machine kies je? En welke bonen? En wat levert het je op? Hilde van der Stoel (Lavazza Nederland) en Nicole in ’t Veld (De Haan) vertellen tijdens het Nationaal Tankstation Congres 2019 op woensdag 6 november uitgebreid over de kansen die koffie biedt voor tankstations. Mis het niet en meld je aan.

Kijk voor meer info en registratie op de website van de Tankstation Vakbeurs. Bestel je ticket op de registratiepagina.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.